Avatar billede itognet Nybegynder
15. september 2003 - 06:29 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

DNS eller Route fejl ?

Hej,

Jeg har haft ADSL fra Tiscali, og har hostet et par hjemmesider - Det har kørt perfekt.

Nu har jeg fået ADSL fra Tele2 - jeg har lavet de redelegeringer der skal til på IP niveau. - Det går også fint. MEN, jeg kan ikke længere komme på de hjemmesider sålænge at jeg er på samme "netværks-side" som hjemmesiderne (lokal net).

Dvs. udefra kan jeg godt komme på siderne, men indefra kan jeg ikke.

Jeg har lavet nslookup og får det rigtige IP nr. tilbage.

Hvis jeg laver en tracert er der kun eet hop - og det er der jeg tror problemmet er ? - men hvordan er det lige at jeg retter det (er det på PC'en eller i routeren eller helt 3. sted?)

Takker.
Avatar billede llgpublic Nybegynder
15. september 2003 - 08:16 #1
Nu har jeg ikke meget forstand på Tele2, men kunne forestille mig at du ikke burde ændre på noget ang. din IP på serveren (computeren) da den automatisk er routet uden om routerens filter, og dermed tilgængelig både udefra og indefra, hvorimod den på Tiscali's Netværk skal ændres til 192.168.1.3 for at kunne kontaktes udefra via din WAN IP..

Som sagt, jeg ved det ikke, men har du prøvet at kontakte den indefra, uden avt. At have ændret på din servers (computers) IP konfiguration ?
Avatar billede webnet Nybegynder
15. september 2003 - 09:22 #2
Jeg har selv samme problem, for jeg kan nemlig også kun tilgå min webserver via min offentlige ip adresse udefra.

Hvis jeg skal tilgå min webserver indefra, så kan jeg kun gøre det via serverens lokale ip adresse.

Når jeg f.eks. indtaster min offentlige ip adresse indefra, så får jeg routerens opsætning.

Jeg har selv prøvet alle mulige mærkelige indstillinger i routeren og på min redhat server, og intet af det har hjulpet. Jeg har senere fået at vide, at det skyldes, at routeren ikke understøtter dnsloopback, så det kunne tyde på, at din tele2router ikke understøtter dette.

Nu vil jeg ikke hænges op på at det er det, som er problemet. Jeg henholder mig kun til, hvad jeg selv har fået oplyst...
Avatar billede itognet Nybegynder
15. september 2003 - 09:57 #3
Jeg har en Zyxel ZyWall10 som firewall/router - der plejer at være gode muligheder for at konfiguere div. indstillninger - men ved bare ikke lige hvor jeg skal starte.
Jeg kan selvf. prøve en anden router - men bliver først i løbet af ugen.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
15. september 2003 - 09:58 #4
Det har noget med at jeres router ikke tillader trafik som allerede komme indefra til at kommer ind igen.
Avatar billede llgpublic Nybegynder
15. september 2003 - 11:05 #5
Godt difineret dalbjerg, men send mig lige din IP itognet, så skal
jeg prøve at undersøge det, skulle mene at jeg har programmerne til det ..
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
15. september 2003 - 11:07 #6
IP itognet ??
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
15. september 2003 - 11:08 #7
oki ikk til mig :)
Avatar billede llgpublic Nybegynder
15. september 2003 - 11:17 #8
:D, venter foresat på svar, hvad er din IP "itognet" ?

Den kan ses på www.myip.dk
Avatar billede itognet Nybegynder
15. september 2003 - 12:59 #9
Ked af at måtte meddele, at IP nummeret forbliver hemmeligt. -
Hvis du vil have mig til at gøre nogle trace eller lign. må du skrive det her, hvorefter jeg kommer med svar.
- Jeg prøver en anden router i morgen, mere for at udelukke om det er routeren (hvilket jeg tror)
Avatar billede llgpublic Nybegynder
15. september 2003 - 13:01 #10
Oki, men ville ellers bare have lavet en DNS, på din IP, så jeg nemmere kunne hådtere testen !
Avatar billede mfalck Praktikant
15. september 2003 - 13:05 #11
jeg har haft et tilsvarende problem med min zyxel prestige 310. På zyxel.dk kan du læse denne løsning:

Jeg kan ikke se min web server fra LAN siden men jeg kan godt se den fra WAN siden?

For at kunne se web serveren fra LAN siden skal man ind i routeren og slå nat loopback til.

Dette gøres i menu 24.8 via telnet eller konsol kabel hvor følgende skrives: ip nat loopback on

Hvis du vil have routeren til at huske det i tilfælde af strømsvigt skal du rette i autoexec.net filen i routeren og tilføje ovenstående linie.

Dette gøres også via menu 24.8 hvor du skriver: sys edit autoexec.net

måske virker det også på zyxel ZyWall ?
Avatar billede itognet Nybegynder
16. september 2003 - 10:20 #12
mfalck - det er rigtigt -
Jeg skulle bare lige lave en firmware update først. Derefter kan jeg lave en IP NAT LOOPBACK ON
og med den option slået til, virker det. Mange tak.
Avatar billede mfalck Praktikant
16. september 2003 - 10:23 #13
fint nok .. den har også drillet mig længe - jeg har kørt med en dns-server internt længe som resolvede mine egne domæner til de interne ip-adresser, men til sidst var jeg nødt til at åbne for dns-serveren ud til omverden så kunne jeg ikke klare mig med den løsning længere.