Avatar billede ttopholm Nybegynder
14. september 2003 - 09:23 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Tildele bruger rettigheder

Er det ikke muligt at tildele en bruger rettigheder til skrive, læse og execute i en mappe, via asp.. jeg ved du kan oprette websteder via asp og wmi, men jeg kan ikke finde noget et tildele en bruger rettigheder til en mappe vi asp.. så hjælp..
Avatar billede nmh Nybegynder
14. september 2003 - 10:06 #1
Du kan i princippet gøre alt via ASP.
Du kan få startet programmet cacls.exe, som kan benyttes til at sætte brugerrettigheder på et katalog.
ASP er jo skrevet i VBscript, og du kan starte cacls.exe i en shell.
Avatar billede nmh Nybegynder
14. september 2003 - 10:20 #2
Her er et eksempel:
Et VBscript (eller en ASP-side) starter et bat-program. som kører cacls med passende parametre.
Her er VBscriptet:

set shell=Wscript.CreateObject("Wscript.shell")
anf=chr(34)
Shell.run "kakls.bat " & anf & Homedir & anf & " " & anf & Brugernavn & anf,0,bWaitOnReturn

Her er kakls.bat:
(Administrators får fullde rettigheder, men brugeren for skrive læse og execute-rettigheder).
(Der skal være en fil tekstfil y.txt med indholdet y tilstede)

cacls %1 /T /G %2:C Administrators:F < y.txt
Avatar billede nmh Nybegynder
14. september 2003 - 10:22 #3
ups: fullde-->fulde
brugeren for skrive... -->brugeren får skrive....
Avatar billede ttopholm Nybegynder
14. september 2003 - 13:05 #4
Ja, men er der ikke en anden måde at gøre det på, med ren asp og ikke bat filer...
Avatar billede nmh Nybegynder
14. september 2003 - 20:19 #5
Jeg kender ikke andre måder. Det ovenfor viste virker.
Avatar billede ttopholm Nybegynder
15. september 2003 - 01:28 #6
Jeg har bare prøvet denne her

<%
set shell=server.CreateObject("Wscript.shell")
Shell.run "cacls.exe c:\test  /E /G test:C"
%>

Men der sker ikke noget... hvorfor det.. Og jeg logger på med admin rettigheder, så det er ikke problemet.. hvis jeg køre den i cmd virker den fint og brugeren test eksistere og det gør mappen test også
Avatar billede ttopholm Nybegynder
15. september 2003 - 01:59 #7
har også prøvet med bat-filen som du foreslog, men det vil den heller ikke
Avatar billede nmh Nybegynder
15. september 2003 - 09:48 #8
Jeg havde egentlig troet det ville virke uden videre.
Du har vist glemt <y.txt. programmet cacls.exe vil have et 'ja' for at gå videre. Jeg vil forske mere i sagen.
Der er et andet program xcacls.exe:
http://www.jsiinc.com/SUBK/tip5100/rh5171.htm

Her kan man sætte en parametyer /y, som måske vil fungere bedere end <y.txt.

prøv også at læse her:

http://www.jsiinc.com/SUBK/tip5100/rh5171.htm

Det er vist vanskeligere end jeg havde troet at få til at virke. Jeg er nu selv blevet interesseret i problemet.
Avatar billede nmh Nybegynder
15. september 2003 - 11:34 #9
Avatar billede nmh Nybegynder
15. september 2003 - 13:04 #10
Nu har jeg puslet lidt med disse problemer.
Jeg tvivler på, det er muligt at opnå, det du ønsker.
Avatar billede 3string Nybegynder
03. november 2003 - 15:39 #11
Som nmh siger, så kan det godt lade sig gøre, men du skal lade IIS'en bruge administrator-kontoen.
Avatar billede ttopholm Nybegynder
18. maj 2005 - 02:06 #12
fandt et komponent der kan tricket, det hedder fileacl