Avatar billede cj1350 Nybegynder
25. december 2000 - 18:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg CHROOT til at virke????

Jeg er rimelig ny til Linux så derfor har jeg installeret en hel standard Linux RedHat 7.0 i server-mode. Der er ingen GUI installeret.

Jeg er logget ind som root og prøver at udføre kommandoen chroot. Jeg kalder \"chroot /home/test1\" og hver gang får jeg fejlen \"chroot: cannot execute /bin/bash: No such file or directory\". Umiddelbart konkluderer jeg så at /bin/bash ikke eksisterer men hvis jeg udfører \"/bin/bash\" fungererer det fint. Og, ja, selvfølgelig eksisterer \"/home/test1\". :-)

Øhhhhh. Hvad nu? Er det ligesom IBM med de gode fejl-beskeder der siger det ene og mener det andet. Ret fejlen og prøv igen. Jeg ved ikke rigtig om jeg skal føle mig dum eller..... :-(
Avatar billede gozar Nybegynder
25. december 2000 - 19:37 #1
Jeg har en ide om at du skal oprette directoryet /home/test1/bin/ og smide filen bash deri.

Så skulde det gerne køre!
Avatar billede beaviz Nybegynder
25. december 2000 - 19:39 #2
Hvis du skifter root, skal ALT, ALT hvad du skal bruge være inde i dit nye root ...
Avatar billede gozar Nybegynder
25. december 2000 - 19:56 #3
beaviz>>kan han ikke nøjes med symbolic links??
Avatar billede cj1350 Nybegynder
25. december 2000 - 20:05 #4
Det lyder jo ganske fornuftigt, egentlig. Men kan en af jer give mig lidt mere detaljere informationer. I alt sin enkelhed vil jeg bare gerne have at test1-brugeren kan logge ind og se et minimalt antal filer. Jeg er ikke ude på at bare få det hele serveret, men et eksempel kunne give mig en langt bedre forståelse af hvad det drejer sig om. Jeg skulle gerne kunne re-installere serveren igen bagefter og stadig kunne sætte chroot op uden at nogen skal hjælpe mig. Så, hvad er ALT, ALT.

Hvad er egentlig påkrævet?
Avatar billede beaviz Nybegynder
25. december 2000 - 20:40 #5
gazar: Nej, du kan aldrig linke \"udaf\" et chroot jail.

cj1350: Hvorfor vil du skjule resten af systemet? (denne er ret vigtig!)
du kan prøve at køre
ldd /bin/bash
Så kan du se hvilke libs den skal bruge, eller måske er den static, det samme gælder for alle andre kommandoer brugeren skal kunne bruge (ls, cd, osv)
Avatar billede cj1350 Nybegynder
25. december 2000 - 20:49 #6
I sidste ende skal jeg gerne kunne administrere en web-server hvor FTP-root gerne skulle være et bestemt dir inde under /var/www/html o.s.v. Min server skal også kunne supportere Virtual Hosts.
Jeg ved godt hvordan man sætter VHosts op.

Derfor troede jeg at, hvis jeg fik forståelsen af chroot, gjaldt det også ftp.

Men jeg tager måske fejl.... Jeg er jo rimelig ny til Linux :-(
Avatar billede beaviz Nybegynder
26. december 2000 - 03:03 #7
cj1350: Okay, så har chroot intet med sagen at gøre, medmindre at du vil køre en ftp server pr. bruger.

Det du skal er en opsætningsmæssig ting i din ftp server, fx proftp (http://www.proftpd.net) kan sættes op så ftp-roden er brugerens hjemmedir.

Se evt: http://www.proftpd.net/docs/configuration.html#DefaultRoot

Held og lykke!
Avatar billede cj1350 Nybegynder
26. december 2000 - 11:01 #8
Okay. beaviz fortjener disse points. Du er nødt til at lave det om til et svar hvis du skal have dem. Kan du ikke så også fortælle mig hvordan jeg får af-installeret WU-FTPD.
Avatar billede beaviz Nybegynder
26. december 2000 - 16:31 #9
Jeg er desværre ikke klar over hvordan redhats pakkesystem fungerer, men jeg vil gætte på at du bare skal afinstallere en pakke der hedder noget i retning af wuftp*.rpm ...

Hermed et svar, og de varmeste proftpd anbefalinger!