Avatar billede glyholt Nybegynder
12. september 2003 - 15:33 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Mad spørgsmål

Hej alle..
Nu skal vi se om nogen kan svare på et madspørgsmål, eller folk her kun spiser pizza *GG*

Jeg har en oksemørbrad på ca 1,4 kg.. hvor længe skal den have i ovnen og ved hvilken temp.

En slagter sagde 130 grader i 25 min., syntes det lyder af lidt, hvad siger i ?????

Henrik
Avatar billede kxrider Nybegynder
12. september 2003 - 15:37 #1
Nej, jeg ville også sige det noget af det samme.
Men du kan se lidt på den.
Men det kommer også an på, hvor godt den skal være stegt.
Avatar billede arkham Nybegynder
12. september 2003 - 15:37 #2
det er mørbrad.. :) det passer meget godt.. hehe
Avatar billede arkham Nybegynder
12. september 2003 - 15:39 #3
du ku så prøve det her.. ved 65grader er kødet rødt.. ved 69 blir det rosa og 75 blir det gråt..

hvis du har et mad termometer.. ku du smide det i.. men det ku også ødelægge det hele da en mørbrad ska være saftig.. :) så ska kun bruges som en "bonus" løsning hvis du liiiige vil være sikker inden du begynder at skærer..
Avatar billede glyholt Nybegynder
12. september 2003 - 15:39 #4
kxrider ..  Se lidt på den??? man kan da ikke se uden på om den er færdig
Avatar billede miss-g Seniormester
12. september 2003 - 15:41 #5
Noget om temperaturer:
http://www.superbrugsen.dk/CCMS/templates/template5_6.asp?iSideID=288

Men spørgsmålet gik ud på, hvor lang tid....
Avatar billede arkham Nybegynder
12. september 2003 - 15:42 #6
Tip!

Husk altid hviletider til stegt kød. Hviletiden gør, at saften fordeler sig i kødet og bliver saftigt.

Bøf: 5-8 min.

Roastbeef: 25-30 min.

Hel kylling: 15-20 min.

Flæskesteg: 25-30 min.
Avatar billede miss-g Seniormester
12. september 2003 - 15:43 #7
Avatar billede overchord Nybegynder
12. september 2003 - 15:43 #8
Direkte fra: http://www.naturgrise.dk/index.htm?opskrifter.htm

Stegen sættes ind i forvarmet oven, evt i en gastrolux stegeso, ved 170 grader. Der anvendes stegetermometer. Stegen er stegt Rød ved 62 grader og rosa ved 69 grader. Når stegen er færdigstegt pakkes den ind i staniol, med den blanke side ind mod kødet. Den sunder sig i 20 minutter inden den skæres på et skærebrædt med saftrille. Det bør foregå i køkkenet, idet den smule saft der vil løbe fra stegen kan bruges til sovs. Sovsen kan laves af bruningssmørret og saften stegen afgiver under stegning og udskæringen.

Der er ingen regel uden at den kan brydes. Har man lyst og mod så prøv denne utraditionelle fremgangsmåde. Stegen bør være culotte eller roastbeff. Den brunes som sædvanligt i smør på en gastrolux stegepande. Derefter puttes den i en stor gryde med spilkogende vand. Der skrues ned for vandet og stegen simre i ca 1 time. Anvend stegetermometer. Når den ønskede kernetemperatur er opnået tages stegen op og pakkes ind i staniol, blank side ind mod kødet. Hviletid ca 20 minutter inde udskæring. Hvis man er til grill kan stegen pladres til i grilsmovs og  gøres grilllækker på grillen i 15 minutter. Det er en spændende og anderledes måde.
Avatar billede arkham Nybegynder
12. september 2003 - 15:44 #9
Syntes selv jeg får de bedste resultater når jeg laver det i stegegryde..
Avatar billede arkham Nybegynder
12. september 2003 - 15:45 #10
ah ok.. de 2 grader jeg skrev ku ha ødelagt den roastbeef.. :( sorry..
Thanx overchord..
Avatar billede miss-g Seniormester
12. september 2003 - 15:45 #11
Andre link:

"Man beregner stegetider så ledes for stege der steges i ovn:
Man lægger altid kødet i en bradepande men en rist i. ovnen opvarmes til 250°. Stegen sættes altid med fedt siden opad.
Stegetiden beregnes til 30-40 minutter pr kg kød."

"1 kg. oksemørbrad
kødet afpudses for fedt og sener. Krydderes med salt og peber. Læg kødet på risten over en bradepande. Sættes i forvarmet ovn ved 220° i 10 min. Varmen dæmpes til 180°. Og steges yderligere 20 min, hvis des skal være rosa, eller efter smag. Hold det varmt, og lad det trække 10 ? 15 min."
Avatar billede miss-g Seniormester
12. september 2003 - 15:46 #12
Han har også et telefonnummer, så man kan ringe og spørge....hæ hæ:
http://www.peachen.subnet.dk/_569187.html
Avatar billede arkham Nybegynder
12. september 2003 - 15:47 #13
dog overchord.. hvis man bruger stegetermometer til en roastbeef.. ka man få meget dårlige resultater.. da selve termometret også blir varmet op..
måske kun i et par sek.. men køde vil miste MEGET saft ved at blive ved med at stikke et termometer i..

så som jeg skrev over.. brug kun stege termo i nødstilfælde..
Avatar billede overchord Nybegynder
12. september 2003 - 15:48 #14
Jas det er nok rigtigt nok. Har selv brugt det ok, men koerer den mere paa "fingerspitzgefuhl" nu :-)

En culottesteg på 1 kg skal have 40 min på 225 C og en på 1,5 kg skal have ca. 50 min placeret lidt under midten. Stegen krydres med salt, peber og hvidløg efter at fedtlaget er blevet ridset til skrå ruder. For at stegen ikke bliver for mørk kan den overdækkes med aluminiumsfolie i 10 min efter 20 minutters stegning. Efter stegning skal stegen hvile i 15 min.
Avatar billede arkham Nybegynder
12. september 2003 - 15:48 #15
og da jeg er ved at uddanne mig kok.. ka jeg gi et tip..

For at få din steg RIGTIG god og mør.. så lader du den vile lige så lang tid som du har stegt den.. det er bare mums!
Avatar billede glyholt Nybegynder
12. september 2003 - 15:53 #16
flere snakker om culottesteg Bøf Roastbeef Hel kylling og Flæskesteg... det er en oksemørbrad
Avatar billede arkham Nybegynder
12. september 2003 - 17:01 #17
hehe.. :P da roastbeef blir lavet af oksemørbrad.. bruger du bare samme opskrift.. :) så bestemmer du så om du vil ha den som roastbeef.. ved at koge/stege den lidt kortere tid end normalt..

Good luck
Avatar billede ird Praktikant
12. september 2003 - 17:32 #18
En slagter sagde 130 grader i 25 min... Det skal du gå udfra. Er selv uddannet slagter :-)
Avatar billede ird Praktikant
12. september 2003 - 17:35 #19
Hvis du oversteger oksekød bliver det sejt! Er man i tvivl pm stagetemp er det altid at snakke mmed slagteren i supermarkedet. Når jeg selv laver oksemørbrad, starter jeg med at svitse den meget kort på alle siden på en tør pande, da det lukker porrene i kødet, og dermed beholder saften inde i kødet
Avatar billede klojs Nybegynder
12. september 2003 - 18:21 #20
Nu har jeg ikke læst alle jeres indlæg igennem, men hvis jeg gentager nogen, så se bort fra dette.

Jeg fandt dette her:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=6860
http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/okse/okse.php
Avatar billede ninka Nybegynder
12. september 2003 - 23:09 #21
Jeg synes, at det råd du fik af slagteren lyder nogenlunde rimeligt!
Stik stegetermometeret i den, og lad det gå med i ovnen - når det når op på ca. 65 grader, er det fint hvis du vil have kødet rosa - Men husk endelig at lade stegen trække i ca. 15-20 min., så den holder på saften!
Avatar billede ninka Nybegynder
12. september 2003 - 23:11 #22
Undskyld - jeg mener rødt. (ca. 65 grader = rød. - ca. 68 grader = rosa)
Avatar billede glyholt Nybegynder
13. september 2003 - 15:47 #23
brugte denn råd fra miss-G :

og den blev god ;o)

1 kg. oksemørbrad
kødet afpudses for fedt og sener. Krydderes med salt og peber. Læg kødet på risten over en bradepande. Sættes i forvarmet ovn ved 220° i 10 min. Varmen dæmpes til 180°. Og steges yderligere 20 min, hvis des skal være rosa, eller efter smag. Hold det varmt, og lad det trække 10 ? 15 min."