Avatar billede fido82 Nybegynder
24. december 2000 - 23:14 Der er 13 kommentarer og
5 løsninger

Køb af digicam

Hejsa, jeg skal have et digital kamera, og det må koste op til 3000 kr.
Hvad er det bedste lige nu ???
jeg har kigget på
Minolta Dimâge 2300    1792x1200pixels / 24 pics 2.995 kr.
Er det godt eller.....???
det ska lige siges, at jeg kører NT, og derfor skla kunne overføre billederne dertil.....
Avatar billede nomiz Nybegynder
24. december 2000 - 23:24 #1
Minolta\'erne er nogle gode kameraer, og det du har fundet, er noget af det bedste til prisen.
Der skulle ikke være nogle problemer med NT, da der ifølge Minolta følger NT-drivere med :)

/vh
Simon
Avatar billede fido82 Nybegynder
25. december 2000 - 01:17 #2
nogen der ved hvor man kan få det har i landet, da det firma der handler med dem, ligger på sjælland, og ikke vil sælge på efterkrav ???
Nogen der kender et firma her i det mørke jylland ????
Avatar billede souledge Nybegynder
25. december 2000 - 23:32 #3
Jeg vil lige sige et par ord, og forsøge at holde din begejstring for den pris intakt :

1. et 2,3 Mpixel kamera til 3000 kr.? Det kan næppe være godt. Du kan også få grafikkort som kan klare 1600x1200 - men det betyder ikke at de klare det vellykket...
2. 24 billeder??? Er det ikke lidt \"lidt\"...?
3. Min onkel har et Olympus digital kamera til 8000 kr. det er på 2,5 mpixel - synes du selv det lyder realistisk at betale 5000 kr. mere eller næsten det 3-dobbelte for at få sølle 200.000 pixels mere med - hvis det var tilfældet burde Olympus ihvert i fald være gået konkurs for længest...så der er nok andre forskelle i mellem de 2 kameraer...
4. Jeg må give dig ret - 3000 kr. lyder meget tillokkende, men jeg tror - uden at kunne sige det med sikkerhed - at det er et \"bilka-dot-com\" tilbud, du ved : Ligesom når man køber en 1000 MHz computer i Bilka, og tror at man har gjort en super handel blot for at opdage at ens super gode 1000 MHz computer er udstyret med 32 MB RAM, et 8 MB integreret ATI-kort, 8 GB harddisk og en 15\" Skærm...
Nu ved jeg ikke hvad du kræver af et godt digital kamera - men man betaler for kvalitet.
Hvis du klikker på linket nedenunder kan du se hvordan min onkels digital kamera klarer at fotografere min bedstemors hus - billedet er DIREKTE fra kameraet, det har ikke været i Photoshop - blevet resized, fået ny kontrast eller noget.
http://www.souledge.subnet.dk/olympus.jpg
Avatar billede souledge Nybegynder
25. december 2000 - 23:34 #4
Avatar billede fido82 Nybegynder
26. december 2000 - 00:37 #5
hvor lang tid siden er det din onkel købte sit digicam ???
24 billeder, det er jo kun med standardkort i, jeg havde forestillet mig, at købe et større kort alligevel
Avatar billede souledge Nybegynder
26. december 2000 - 00:46 #6
Ca. 1 år - men skal man tro EDBPRISER.DK så står prisen idag uændret!

>Camedia C-2500L Retail    1712x1368pixels / 24 pics 7.995 kr.

Eller det vil sige : Den er faldet 5 kr.!!!
Nu står der \"24 pics\" men det er vist hvis du fotografere i TIF-format - de gange jeg har lånt min onkels kunne der sagtens være over 50 billeder. Men der fulgte vist nok også et extra SmartFlash-kort med i pakken!
Avatar billede souledge Nybegynder
26. december 2000 - 00:51 #7
Jeg stoler bare ikke på de billige cams.
Min nabo har et kamera til 1000 kr. fra Tele butikken, og der er plads til 8 billeder - billederne gemmes i BMP - overførlslen er seriel, og det betyder meget lang overførsels-tid - billederne er 640x480, eller 0,3 mpixel, den medfølgende software er elendig, kameraet kan ikke udvides med plads til mere en de 8 billeder som er i cam\'et, plads-modulet er batteri-afhængig hvilket betyder at billederne går tabt hvis kameraet løber tør for batteri, eller hvis batteri skiftes, der kan ikke tilkobles regular strømforsyner, den æder batterier på no-time.
Kameraet hedder Dimera 1-eller-andet - det er i hvert i fald skod...

Så det er ikke usandsynligt at sådan et kamera har nogle skuljte \"men\" og \"læs det som står med småt\" problemer...

Mit råd er at hvis du skal holde dig under 3000 kr, så køb noget du kan stole på - f.eks :
HP PhotoSmart C200    1152x872pixel / 80 pics 2.395 kr.
Avatar billede Beach Mester
26. december 2000 - 18:14 #8
Det er ikke kun hvor mange pixels farver mm man skal kigge på når man er i marken for at købe digital kamera! Optikkens kvalitet mht. farver, fortegninger og lysstyrken mm er også meget vigtig + mange mange andre faktore... Hvis du vil se test af div. kameraer så bør du smutte forbi http://www.digitalkamera.de
Her finder du nok EU´s største site med test af digitalkameraer. De er nu blevet så store at de mange gange får kamera til test som endnu ikke er kommet på market. Du vil kunne se prøvebilleder mm. som self. ikke har været behandlet med noget billedebehandlingsprogram.
Der finder du den kvalitet / pris som vil passe dig.
Alle der kender eller har et vil sikkert enten sige at det er noget shit eller at det er det bedste i denne verden. Test det selv, det bliver du nok klogest på*GG*
Mvh Beach
Avatar billede perj Nybegynder
26. december 2000 - 23:21 #9
Et virkeligt godt sted at kigge når man skal vide at om et digitalkamere.
http://www.photo.askey.net/
Avatar billede perj Nybegynder
26. december 2000 - 23:21 #10
Avatar billede perj Nybegynder
26. december 2000 - 23:39 #11
>>souledge
Det var dog et underligt svar at give fido82. Hvis fido82 kun har 3000 til et kamera, nytter det da ikke at anbefale ham at købe et der er mere end dobbelt så dyrt. Det afhænger også altsammen af hvad han skal bruge det til. Minolta har da altid været et godt mærke, men læs videre her: http://photo.askey.net/
PS: Vil ellers give dig ret i din vurdering af Olymus C-2500 (har selv sådan et).
Avatar billede souledge Nybegynder
27. december 2000 - 00:06 #12
>Det var dog et underligt svar at give fido82
Jeg vil bare ikke anbefale ham at \"spilde\" 3000 kr. Jeg fortæller ham bare at med 3000 kr kommer man ikke langt, og så slutter jeg af med at anbefale ham et PhotoSmart C200 kamera til knapt 2500 kr - foresten så har jeg netop fundet ud af at man skal slet ikke købe det til 2395 kr, i Fona eller var et merlin?
Et af stederne havde de i hvert i fald jule-udsalg, og derfor kunne man få C200 for kun 2000 kr, og det inkluderede endda en HP Deskjet-printer! Altså en printer til ca. 1000 kr, og et kamera til ca. 2400 kr, for 2000 kr...
Avatar billede perj Nybegynder
27. december 2000 - 00:19 #13
>>souledge
Dit svar er lidt forvirrende. Nu mener du det er et bedre køb for fido82 at købe et endnu billigere (dårligere)camera + en printer han sikkert ikke har en pind at bruge til. Håber da fido læser nogle tests om camera inden han træffer sit valg.
Avatar billede Beach Mester
27. december 2000 - 02:23 #14
ALLE>>>
Nu bruger jeg selv http://digitalkamera.de når jeg skal følge med i hvad der er af nyt i EU. Er der ikke andre der har prøvet den????

Har selv leget lidt med tanken om at lave en dansk site med test. Nogle der vil lege med?
Mvh Beach
Avatar billede souledge Nybegynder
27. december 2000 - 02:56 #15
Kameraets vejledende udsalgspris er på 2500 kr.
Nu konstatere jeg så at jeg i et tilbud så at man kunne få kameraet 500 kr. billigere end normalt, og så få en fair printer med gratis.
Og en god Deskjet kan man altid bruge - og kan man ikke, så kan den sælges - og kan den heller ikke det, så kan den skrottes, og så kan man nyde at man har så ihvertifald har sparet de 500 kr!

Jeg kan ikke stå inde for at sådan et Minolta kamera er godt, men jeg kan stå inde for at HP\'s C200 er fair til prisen!

Hvis manden ikke vil betale mere end max 3000 kr, så foreslår jeg at han køber et kamera til 2000 kr.

Lidt research på Google.com på ordet \"Minolta Dimãge 2300\" lav mig nogle resultater, blandt andet et link til et amerikansk magazin om Digital Kamera\'er hvor de havde anmeldt netop dette 3000 kr\'ers kamera, se her lidt af hvad anmelderen sagde :

\"What is the mind of Minolta thinking?

I don\'t know where the minds of Minolta were when they designed the 2 MegaPixel Dimage 2300, but they sure weren\'t concentrating on their competition. Even though it\'s about $50 less than others in its class, that doesn\'t begin to make up for its lack of features and just plain poor design.

Of course, that\'s just my opinion, but when have you last seen a US$450 digicam that lacks an optical zoom lens? Or one where you must turn the camera off and then press another button to see what you\'ve shot? I think that would be about two years ago—and this camera isn\'t trying to emulate a retro feeling, it\'s in the here and now.\"
Læs resten her : http://www.photopoint.com/dcm/no15/reviews/minolta-dimage-2300.html

Perj, jeg håber du forstår hvorfor jeg ikke kan stå og anbefale ham dette kamera.

Så igen, jeg ved ikke hvem man skal tro, en engelsk fotografi-ekspert er anderledes positiv over for dette kamera :
http://pcphotoreview.com/steves-digicams/view.cfm?ProductID=407&Start=2

Spørger man PCWorld er holdningen et sted mellem negativ og neutral : http://www.neoseeker.com/resourcelink.html?rid=18241

Mens PCWorld og andre klager over besværlige menuer kan jeg citere \"The Minolta Dimâge 2300 is a simple to use camera, and its functions are generally easy to figure out\" fra MegaPixels review på : http://www.megapixel.net/cgi-bin/reviews.pl?lang=en&item=minolta-2300
Men også megapixel.net er enig i at kameraet har nogle problemer med farverne, billedet skal simpelthen rettes til i ex. Photoshop, \"Still, users will find that the camera\'s photos will have to be colour corrected occasionally.\"(fra megapixel.net).

Spørger man mig - så synes jeg ikke man skal gamble...
Jeg har læst gode anmeldelser af PhotoSmart C200...

Jeg må vist give op - anmeldelerne er uenige på en del punkter...
Men du kan jo prøve at købe Dimage 2300, og hvis billederne ikke er helt i orden - så kan de jo rettes til i ex. Photoshop eller Paint Shop Pro!
Avatar billede fido82 Nybegynder
27. december 2000 - 11:56 #16
Hewlett Packard PhotoSmart C315
Max Resolution: 2.100.000pixels
Memory: ?pics
8MB
Display: ?\" LCD
Zoom: 2,5X Digital
Interface: InfraRed
Warranty: 1 year
til 3184, er det kram oder ????
Avatar billede souledge Nybegynder
27. december 2000 - 22:40 #17
>er det kram oder

Det tror jeg faktisk.....når jeg sidder og tænker over det, synes jeg det mærkeligt at jeg kan sidde og skrive så lange svar for 30 points i det her ekspert-spil...
Avatar billede cyborgguy Nybegynder
29. januar 2001 - 20:32 #18
Okay, i snakker og snakker, her er et link man kan bruge til noget, kig under brugernes anmeldelser. I skal jo se prisen og kvaliteten som en helhed.

http://www.pcphotoreview.com/dc/reviews/show_all.cfm?ProductID=407