Avatar billede flejn Nybegynder
12. september 2003 - 12:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Løn under lære/skole praktik?

Hej Eksperter.

Jeg skal uddannes som automekaniker men glemte at spørge om noget den gang jeg var derude (i lyngby) også tænkte jeg på om nogen af jer ved det.. HVad er lønnen når man er i lære? har fået af vide at det er ca 6000-7000 udbetalt, men hvis man nu ikk kan komme i lære og må i skolepraktik er det så samme løn eller er det mindre?
Håber jeg har formuleret det godt nok..

-Dawid
Avatar billede snowball Novice
12. september 2003 - 13:03 #1
Snakker vi skole praktik eller læreplads !? Hvis det er læreplads, så ved jeg ikke lige hvad lønnen er, men hvis det er skole praktik, så er det ulønnet !

Snowball
Avatar billede aridian Nybegynder
12. september 2003 - 13:04 #2
Da jeg var i uddannelse som IT-supporter fik jeg omkring 8500 udbetalt pga jeg var i lære, i starten var jeg i skolepraktik og der fik jeg et par k mindre (kan ikke huske nøjagtig), ved ikke om det er det samme for automekanikere.
Avatar billede flejn Nybegynder
12. september 2003 - 13:06 #3
Hmm Snowball det er ikke rigtigt.. man får løn under skolepraktik da skolepraktik i denne her sammenhæng er det samme som at være i lære bortset fra at det foregår på skolen og det sker kun hvis det er umuligt eller MEGET svært at finde en læreplads..

aridian hmm hvor mange kilo snakker vi om? 1,2,5 eller hvad?
Avatar billede aridian Nybegynder
12. september 2003 - 13:09 #4
Du må ikke hænge mig op på dette :) men mener det var omkring de 6k, dvs 2½ mindre. Er sikkert ik det samme for automekanikere.
Avatar billede neander Nybegynder
12. september 2003 - 13:09 #5
Jeg tror du få omkring samme sats hvis du kommer i skolepraktik, som hvis du kom i praktik et andet sted. De må have nogle helt fastlagte satser for hvad de giver. Det er nok bare at ringe til skolen.
Avatar billede snowball Novice
12. september 2003 - 13:10 #6
flejn: Kan godt se nu at min kommentar kan misfortåes. Med skole praktik mente jeg den slags man er ude på i 9./10. klasse. Hvis du havde srevet SKP (Skole praktikant) var jeg med på hvad du mente ;)

Men på http://80.67.202.8/iuguide/uddannelser/vis.asp?http://www.iuguide.dk/Skabeloner/Faktasider.asp?aid=538 (Industriens Overenskomst) kan du se hvor meget du bør få i løn.

Snowball
Avatar billede popsy Novice
12. september 2003 - 13:23 #7
indenfor metal, er det 1700 pr uge.
Avatar billede kallamalla Nybegynder
12. september 2003 - 16:02 #8
I skolepraktik for du din løn efter nogle regler som skal overholdes, men hvis du får en rigtig praktik plads, er det din arbejdsgiver du skal "forhandle" med. Din arbejdsgiver har ikke et regelsæt han skal forholde sig til mht. din løn.
Avatar billede flejn Nybegynder
15. september 2003 - 10:17 #9
Da kun neander har smidt et svar får han alle point.. ingen grund til at holde et spm åbnet så længe.. Men mange tak allesammen..
Avatar billede snowball Novice
15. september 2003 - 10:34 #10
flejn: Øh, det er ret normalt at hvis man vil give nogle brugere point som bare har skrevet en kommentar, så beder man dem om at lave et svar så de kan blive belønnet!

(Ikke fordi vi skal til at lave om på det her, men bare husk på det ;))

Snowball
Avatar billede popsy Novice
15. september 2003 - 14:04 #11
kallamalla> Det er (undskyld jeg siger det) en værre gang vrøvl :) Der er slet ikke noget at forhandle om med en lærlingeløn, der er faste satser indenfor ethvert område, som _skal_ følges.