Avatar billede f48340 Nybegynder
11. september 2003 - 16:17 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Scsi + ide raid

jeg har en P4 men opboard raid controller. Msi 845Pe max2

men nu har jeg købt en scsi cont. adaptech 19160 160m . så brød helvede løs . jeg vil bruge scsi til en 10000 Rpm disk som system disk , men jeg har 4 ide diske , cd-rom og cd r . så jeg skulle gerne kunne bruge min raid cont.

fejlen er at den kun starte biosen op på min scsi og tager ikke den på raiden men , derfor kan windwos ikke finde mine diske .

hvad gør jeg
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. september 2003 - 16:25 #1
Et hurtigt bud er at flytte din nye scsi controller til et andet pci slot og se om det har en virkning.

Men er det egentligt ikke rigtigt nok, det den gør. Den skal starte bios'en på din scsi, fordi den skal bruges som systemdisk, og din raid skal ikke have bios'en startet fordi det vil driveren i windows tage sig af når først den er installeret.

Grunden til at raid-bios'en startes er jo kun fordi at man skal kunne boote på den.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. september 2003 - 16:26 #2
Så for mig lyder det blot som om du ikke har installeret driveren til din ide-raid controller.
Avatar billede f48340 Nybegynder
11. september 2003 - 16:29 #3
raiden har jo kørt i et ½ år så den fejler ingen ting og jeg har inst. driveren
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. september 2003 - 16:41 #4
Den kræver ikke boot-bios, det er helt sikkert.
Kan du se raid controller og diske i enhedshåndteringen ?
Avatar billede f48340 Nybegynder
11. september 2003 - 16:43 #5
ja jeg kan se den i enheds... jeg har både en onboarde og en ekstra ide raid contr. og de gør det samme
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. september 2003 - 17:10 #6
Du burde også kunne se de logiske drev der er oprettet på raid-controlleren. Kan du det ?

Nu har du genstartet, efter du satte driveren ind ikke.
Sorry men jeg er nødt til at spørge.
Avatar billede f48340 Nybegynder
11. september 2003 - 17:29 #7
ja jeg har, men kan ikke se noget . jeg har fundet udaf at hvis jeg ikke har nogen disk på scsi contr. så vilker det hele men ikke hvis det sidder en disk
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. september 2003 - 17:35 #8
Hvis der ikke er en disk på, vil scsi controlleren ikke installere en bios.

Er det det du vil have ?

For du kan slå det med at den skal installere bios fra inde i det minisetup program der er under opstarten. CTRL H tror jeg nok det er, men det skrives under opstarten. Præcis hvor det er, du skal slå den fra, kan jeg ikke huske, da jeg kun har gjort det på en enkelt server, men det kan skam gøres !!
Avatar billede f48340 Nybegynder
11. september 2003 - 17:37 #9
jo jeg skal have en disk på den c: drevet men det er jo det jeg ikke kan
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. september 2003 - 17:37 #10
Det var faktisk samme problem, som du har, idet jeg bootede på scsi raid og skulle tilslutte et raid disktårn til en alm. scsi raid controller. Den blev ved med at ville boote fra den alm. scsi contoller indtil jeg fik slået bios'en fra. Så virkede det hele.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. september 2003 - 17:42 #11
Hmm...
Hvis scsi-disken skal være c: drevet, skal scsi-controlleren jo have en bootbios. Prøv at gå i (alm.)bios. Nogle bios'er har en setting omhandlende om den skal installere bootbios på raid og sata controllere. Hvis du slår den fra kan det være det vil virke, men jeg er ikke sikker.
Avatar billede f48340 Nybegynder
11. september 2003 - 17:57 #12
prøver lige
Avatar billede f48340 Nybegynder
11. september 2003 - 18:14 #13
den mulighed har jeg ikke min min bios så øv
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. september 2003 - 18:25 #14
Din ide raid controller er på motherboardet ikke ?

Så prøver jeg lige at hente en manual. Det kan være jeg kan finde et eller andet.
Avatar billede f48340 Nybegynder
11. september 2003 - 18:42 #15
jo
jeg har også en Sandberg ATA133 RAID Boost

www.sandberg.dk
Avatar billede f48340 Nybegynder
11. september 2003 - 18:43 #16
men den sidder ikke i men bare hvis det måske var nemmere
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. september 2003 - 22:51 #17
Sorry, jeg havde fået downloadet manualen til 845pe. og ikke 845pe mx2.
Men nu har jeg fundet den.
Jeg fyrer bare af hvordan jeg mener den skal stå i bios:
First bootdevice skal sættes til cd/dvd
second bootdevice skal sættes til BBS-0
Try other bootdevice skal stå til yes

integrated perpherals
onboard serial ata skal være enabled
load serial ata ide bios skal være disabled eller enabled (ligegyldigt når man ikke skal boote fra den)

Der stod ikke noget om den raidcontroller i manualen, andet end at den er der. :-(
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. september 2003 - 22:59 #18
Jeg tror ikke det vil blive nemmere af at de kommer over på Sandberg kortet, desværre.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. april 2005 - 02:24 #19
Takker for point :)