Avatar billede minihojskolen Nybegynder
11. september 2003 - 12:04 Der er 26 kommentarer

opkobling af 2 computere i netværk

se kan i få adgang til mine 2 maskiner i netværk via switchbox - jeg har nu prøvet at lukke zonealarm - men stadigvæk siger mine PCér at de ikke kan finde hinanden - teksten er" listen med servere i dette netværk er ikke til rådighed i øjeblikket"
Avatar billede kenp Novice
11. september 2003 - 12:25 #1
har de forbindelse til nettet? hvis ja er det så med en router eller kun til et adsl-modem? hvilken udbyder har du? og hvilke styresystemer har du?
Avatar billede minihojskolen Nybegynder
11. september 2003 - 12:32 #2
forbindelsen er samlet i en switchbox og derefter i et adsl-modem - udbyderen er TDC (men det er jo det interne netværk, jeg har problemer med) - styresystemet på alle computerne er windows XP proff.
Avatar billede pornholmer Nybegynder
11. september 2003 - 12:33 #3
Kører de med samme subnet-mask (undernetmaske) ?
Avatar billede jones_net Nybegynder
11. september 2003 - 12:37 #4
switchbox= en ting du kan koble flere computere til 1 skærm, tastatur og mus.
switch= en netværksenhed - altså har du en switch:-)

Hvad er dine IP adresser? find dem ved at gøre følgende:
2000/XP: klik start - kør - skriv cmd og tryk ok - skriv iponfig i dosprompten.
98: klik start - kør - skriv command og tryk ok - skriv winipcfg i dosprompten.

Dine adresser skal gerne ligne hinanden på de første 3 pladser i IP adressen - altså hvis den ene hedder 192.168.0.x skal den anden også gøre det, ellers kan de ikke se hinanden.

Prøv evt. at skifte den ene PC over i uplink porten/væk fra uplink porten...

Ping lidt frem og tilbage - hvis du ikke ved hvordan du pinger, kommer det senere:-)

Hvilket OS kører du med?

/J
Avatar billede kenp Novice
11. september 2003 - 12:38 #5
dit problem er at de ikke har ip-adresser inden for samme range sikkert heller ikke subnet!

Prøv at indstallere IPX protokollen det plejer at hjælpe den det så ikke skal ud og runde nettet først.
Avatar billede jones_net Nybegynder
11. september 2003 - 12:40 #6
IPX - er det så ikke noget lettere at sætte de rigtige IP adresser op?!?

/J
Avatar billede minihojskolen Nybegynder
11. september 2003 - 12:44 #7
OK - det er selvfølgelig en switch jeg kører med - jeg prøver med IPX-protokollen - iøvrigt har jeg 2 dynamiske IP-adresser til mit internet - har det noget at sige i den sammenhæng?
Avatar billede jones_net Nybegynder
11. september 2003 - 12:48 #8
ja, hvis du har 2 adresser og 2 PC'ere, så skal du bare sørge for, at PC'erne har hver deres adresse, så kan de også se hinanden:-)

Har du set hvilke IP adresser du har lige nu, eller er du i fuld gang med IPX?

/J
Avatar billede minihojskolen Nybegynder
11. september 2003 - 12:49 #9
jeg prøver IPX -
Avatar billede minihojskolen Nybegynder
11. september 2003 - 12:51 #10
det virker nu fint med IPX - Tak for det - men hvorfor kunne de ikke finde hinande før?
Avatar billede jones_net Nybegynder
11. september 2003 - 12:55 #11
prøv at se dine IP adresser - hvis de ikke er næsten ens, så er det derfor de ikke kunne se hinanden før.

/J
Avatar billede kenp Novice
11. september 2003 - 13:00 #12
så ligger jeg et svar
Avatar billede minihojskolen Nybegynder
11. september 2003 - 13:19 #13
IP-adresserne er 80.164.44.1 og 80.164.44.22
Avatar billede jones_net Nybegynder
11. september 2003 - 13:48 #14
hmmm, så burde de kunne have set hinanden...
Men bare det virker, så er det jo fint:-)

/J
Avatar billede tsolsen Nybegynder
12. september 2003 - 00:19 #15
Det er ikke tilstrækkeligt at ip-adresserne ligger tæt ved hinanden. De skal også ligge i det samme subnet.Det afhænger af netmasken.
Man kan generelt ikke forvente at få tildelt dynamiske ipadresser indenfor samme subnet.Overvej eventuelt at skifte switch'en ud med en switch/gatewayrouter
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
12. september 2003 - 03:26 #16
jeg ved godt at det ikke var det du sprugte om, men alligevel:  jeg siger bare uha-uha fildeling over internet med ipx-protokol. jeg ville ikke kunne sove roligt om natten, og slet ikke når det er xp. mig bekendt kan zonealarm ikke blokere trafik over ipx, så det er vist ikke nok at køre med den og kun slå den fra når fildeling skal bruges.
de dymaniske ipadresser opdateres jævnligt, så hvis de var statiske kunne man sætte en god firewall op på den enkelte pc, ellers vil jeg sige at man ikke skal lave fildeling uden at der sættes en firewall mellem LAN og WAN, fx en router som kan fås til 500.
Avatar billede jones_net Nybegynder
15. september 2003 - 08:22 #17
når adresserne er så tæt på hinanden som her, så vil standardinstillingerne være en netmaske på mindst 255.255.255.0 og så vil de kunne se hinanden, hvis resten er sat rigtigt op, men når det nu virker, så er det jo fint nok...

/J
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
16. september 2003 - 01:33 #18
jones_net > jeg antager at adresserne skifter med jævne mellemrum (kan ikke lige huske intervallerne) og at de er tæt på hinanden (eller var det den dag) er vel fordi de har bedt om en ipadresse med kort mellemrum (altså tændt stort set samtidig) ?? Er det ikke sådan det hænger sammen?
Avatar billede squashguy Nybegynder
16. september 2003 - 01:51 #19
mrmox, ipx over internet? - jeg tror ikke ipx pakkerne bliver routed ud på interntettet...
Avatar billede jones_net Nybegynder
16. september 2003 - 10:02 #20
ahhh, jeg har læst forkert - jeg havde læst det som om minihojskolen havde 2 faste IP adresser - ikke dynamiske, som er tilfældet! Det forklarer jo en del - my mistake:-(

/J
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
18. september 2003 - 11:13 #21
squashguy > jamen hvad er lige forskellen, i princippet er to computere, der begge henter deres ip over internet (via switch) vel bare en del af det store hele. men måske forstår jeg det forkert. Jeg antager at der er en gateway som samtidig deler adresser ud, og derfor forestillede jeg mig at WAN fungerede lidt ligesom LAN, for min bror kan fra den anden ende af landet med min WAN-ipadresse gå ind på min PC hvis alm fildeling er slået til (altså hvis det er ADSL via Switch uden router, og hvor der ikke er selvstændig LAN-ip). men jeg kan godt se at hvis IPX-pakkerne ikke kommer ud på den anden side af modem-et aå er det jo bare helt fint, faktisk bedre, for så kan man jo bare filtere TCP/IP-trafik med firewall og fildele med IPX. Er det ikke sådan du mener, for så har jeg taget fejl ;-(
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
18. september 2003 - 11:18 #22
man skal vel så bare sikre sig at netbios ikke er aktiveret over ipx og at tcp/ip ikke er bundet til fildeling, ik?
Avatar billede kenp Novice
18. september 2003 - 11:21 #23
mrmox2 ->ipx pakkerne skulle gerne ikke komme ud på nettet da de ikke er routbar lige som tcp/ip.

men fordelen med at bruge ipx når man har forbundet dem med en swich og så til adsl modem, er netop at ipx ikke runder nettet og man såderfor kan få den normale Lan hastighed på sit net.

jo netbios kan du lige så godt deaktiver det er bare et sikkerheds hul! (resten af din sætning passer også :)

og grunden til at minihøjskolen skulle bruge ipx alligevel, var nemlig at ip-adresserne var offentlige (80.xxx.xxx.xxx) så al trafik fra den ene computer skulle runde nettet for at komme ind på den anden computer.
Avatar billede squashguy Nybegynder
18. september 2003 - 23:17 #24
ipx er skam også en routed protokol. med da internettet er bygget op omkring ip, vil ipx ikke blive routed ud på nettet.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
19. september 2003 - 11:57 #25
cool nok at få det på plads, selvom det var lidt på kanten af hvad spørgeren ledte efter - men mit spøgelse er manet i jorden :-) tak
Avatar billede kenp Novice
19. september 2003 - 12:05 #26
spørger husk at lukke her igen!!!