Avatar billede jra Nybegynder
23. december 2000 - 21:42 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

router

Jeg har lige fået besked fra min antenneforening at jeg fra næste år ikke skal have modem mere men skal istedet for have en router
Hvad er det????? og hvad er forskellen
Avatar billede maniacdog Nybegynder
23. december 2000 - 22:03 #1
On the Internet, a router is a device or, in some cases, software in a computer, that determines the next network point to which a packet should be forwarded toward its destination. The router is connected to at least two networks and decides which way to send each information packet based on its current understanding of the state of the networks it is connected to. A router is located at any gateway (where one network meets another), including each Internet point-of-presence. A router is often included as part of a network switch.

A router may create or maintain a table of the available routes and their conditions and use this information along with distance and cost algorithms to determine the best route for a given packet. Typically, a packet may travel through a number of network points with routers before arriving at its destination. Routing is a function associated with the Network layer (layer 3) in the standard model of network programming, the Open Systems Interconnection (OSI) model. A layer-3 switch is a switch that can perform routing functions.

An edge router is a router that interfaces with an asynchronous transfer mode (ATM) network. A brouter is a network bridge combined with a router.

Dette er taget fra
www.whatis.com

(Direkte link: http://whatis.techtarget.com/WhatIs_Definition_Page/0,4152,212924,00.html)
Avatar billede handmade Nybegynder
23. december 2000 - 22:24 #2
En router er en enhed, som kan flytte data-trafik fra et netværk til et andet.

Routeren kan fremstå som software eller hardware. Oftest er der dog tale om hardware, og da kan routeren være et indstikskort eller en lille box (i stil med en hub).

Internettet er sammensat af tusindvis af netværk. Hver gang et netværk møder et andet netværk, findes en router. Routeren dirigerer trafikken videre fra det ene netværk til det andet.

Routeren læser hver enkelt datapakke (IP-pakke), som den modtager. Den læser modtagerens IP-adresse, og på baggrund af denne information sendes datapakken videre ad den rette kanal. Pakken når frem til den næste router, hvor proceduren gentager sig. Dette gentager sig indtil pakken når frem til det netværk, hvor modtager-adressen befinder sig

Kilde: www.mkdata.dk
Avatar billede jra Nybegynder
23. december 2000 - 22:39 #3
er en router en hurtiger forbindelse end den jeg har nu (stofanet)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
23. december 2000 - 22:42 #4
En router kan variere meget med hastihederne, afhængig af typen.
(ADSL, ISDN, m.m.)
Den jeg har nu kan klare op til 8Mbit downstream og 6 MBit upstream mener jeg (Det er ADSL).
De små ISDN routere kan så vidt jeg ved ikke klare meget mere end 128 Kbit, men hvis det er nogle af de helt store så er det meget højere hastiheder vi snakker om.
Avatar billede jra Nybegynder
23. december 2000 - 22:48 #5
Jeg har kørt en speedtest på det modem jeg har nu og den viste 1854,5 Kbps - 227,3 K bytes/sec
kan det blive ret meget hurtiger??
Avatar billede maniacdog Nybegynder
23. december 2000 - 23:13 #6
Det kan det i teorien ja, men der er ingen internet udbydere der bruger det (I hvert fald ik til private m.m.)

eks.
8 Mbit / 9,5 = 842 Kb/sek.

se evtentuelt nogle forskellige hastigheder på:
http://www.jader.dk/~tfcclion/explain_bandwidth.htm
Avatar billede niels-ras Nybegynder
08. januar 2001 - 13:57 #7
Jo vi har et lokalnet i Aalborg der i øjeblikket har det på prøve, og det virker fortræffeligt, desuden er der hele 4 forbindelser til internet og 2 telefonlinier i routeren ( Cisco 924)
Der forventes minimum 2000 kunder tilsluttet i løbet af et år.
Avatar billede jra Nybegynder
08. januar 2001 - 15:32 #8
niels-ras>>> er det gvd anteneforening
Avatar billede niels-ras Nybegynder
09. januar 2001 - 09:23 #9
ira - Ja det er gvd-net der har fået ny samarbejdspartner, i stedet for stofanet benytter gvdnet nu sonofon som samarbejdspartner. og det betyder en, efter min mening,  en nu bedre internetforbindelse for medlemmerne.
Måske ikke hurtigere, men flere af slagsen.
Jeg har dog set hastighed på op til 1400 kbit på mit anlæg, men det svinger meget for tiden da der arbejdes på anlægget.
DVD kvalitet kan jeg normalt køre i fuld skærm direkte fra nettet - www.gvdtv.dk har nogle programmer i en rimelig god opløsning dog ikke tilgængelig DVD lige nu.
Avatar billede niels-ras Nybegynder
09. januar 2001 - 09:39 #10
ira - jeg glemte at skrive at det, for mig, betyder en billigere internetregning - og telefon rening da telefonen kan benyttes gratis mellem medlemmer af gvdnet (folk med routere i nettet)
ringer du ud af nettet er der også en billig pris på det, i forhold til tele danmark, jeg skal dog sige at lige nu er min telefonkvalitet ikke tilfredstillende, men den skulle snart blive bedre.
Avatar billede jra Nybegynder
09. januar 2001 - 17:51 #11
niels-ras>>> jeg bor selv i GVD´s område men er på stofa flexrate ikke GVD endnu men har hørt at jeg kommer(skal)på inden den 1/3 2001.Jeg håber at det nye net er noget mere stabil end stofa.
Du skriver at stofa er på prøve hvad mener du med det ????
Det jeg er lidt træt af er at jeg igen skal have ny e-mail adr. jeg har kun været på stofa i ca 2 mdr og havde mobilix før.
Ved du om man kan beholde sin e-mail adr. dog blot ændre stofa til gvd.
Jeg mente kun at det var bestyrelsen der havde fået telefon på prøve????
Avatar billede niels-ras Nybegynder
09. januar 2001 - 18:49 #12
ira - Jeg kan ikke love dig at det med det samme kommer til at virke mere stabilt. Hjemme hos mig har jeg også haft en del problemer med min stofa opkobling, det skyltes et dårligt kabel og en forstærker der var ude af justering. Det blev rettet da jeg fik min router installeret, og den har kørt meget stabil, dog på nogle tidspunkter med for lav hastighed, det skyltes at der arbejdes på at sætte serveren op.
Undskyld hvis jeg kom til at skrive \"stofa\" jeg mener Sonofon, der er antenneforeningens nye samarbejdspartner.  Jeg kan bekræfte at du er nødt til at få din internetopkobling gennem Sonofon, og dermed en router, hvis du vil have internet over dit antennekabel hos gvd, da kontrakten mellem Stofa og gvd er opsagt.
Desværre må jeg sige at du også må have en ny e-mail adresse, men du kan jo selv vælge det første i dit konto navn, (eks. ira@mail.gvd.dk)
Da man, som jeg opfatter det, ikke kan \"slukke\" for telefonen alene, i routeren virker den i alle de routere der opstillet indtil nu.
Bestyrelsen og Sonofon er nødt til at afprøve anlæggets fulde drift i yderområderne, for at se om det virker efter hensigten, og jeg bor i et yderområde.

Har du været inde og læse på www.gvd.dk under internet, der står noget om pris og betingelser samt opsætning  Jeg har lige prøvet www.gvdnet.dk men der arbejdes på siden lige nu.
Avatar billede jra Nybegynder
09. januar 2001 - 21:46 #13
niel-ras>> jeg siger tak for de mange oplysninger
om GVD mm. jeg har fået svar på mange af mine spørgsmål om det \"nye\" net.
Jeg glæder mig til at få en router instaleret
Avatar billede niels-ras Nybegynder
09. januar 2001 - 23:11 #14
ira - Ja jeg ser mange fordele i det, jeg har koblet min gamle computer sammen med den nye over routeren og det betyder at der er mulighed, for dem det altså intresserer, at køre netværk ikke kun på internettet men også mellem sine lokale computere, så er man til spil bliver det rigtigt sjovt.
Vil du vide mere om den router der forhåbenlig bliver installeret hos dig kan du søge på siden  cisco.dk  klik på datablade og på siden med Cisco acces løsninger, der findes der nogle data blade på netop Cisco 924 der er den vi får glæde af.
Jeg håber det er svar nok, ellers skriv bare igen
M.v.h. niels-ras
Avatar billede jra Nybegynder
29. januar 2001 - 23:17 #15
Hej niels-ras
Nu er jeg også kommet på GVDnet det er da ikke nogen der imponerer mig,prøv at se hvad hastighed routeren kører med,det er da meget ringer end Stofanet.
Hvad kan der være galt siden at den ikke kører hurtiger ??
Hvad hastighed kører du ca.
Hvis man vil klage over det,skal man så gøre det til GVD eller Sonofon ??

Your line speed:
146.8 Kbps
18 K bytes/sec