Avatar billede numse-nissen Nybegynder
23. december 2000 - 19:22 Der er 31 kommentarer

Slet pointsystemet

Jeg har været online på \"Ekspereten\" siden d. 4/12 00. En ting generer mig ustandseligt. I er allesammen sure på de folk som snyder med pointene. Altså opretter flere spørgsmål og besvarer dem med en anden profil.

Det skal ikke forstås sådan at jeg prøver at forsvarer dem, jeg syntes ligesom jer at det latterligt at snyde.

Men hvorfor ikke bare slette pointsystemet. Så er der ingen som gider snyde, og folk kan bruge deres tid på det som egentligt er relevant: At hjælpe andre folk med deres problemer!

Avatar billede tdaugaard Nybegynder
23. december 2000 - 19:24 #1
Nej, men så gider folk heller ikke hjælpe!

Hvis ikke man \"får noget ud af det\" er der da ingen der gider hjælpe.. så kan man ligeså godt bruge usenet..
Avatar billede numse-nissen Nybegynder
23. december 2000 - 19:26 #2
->tdaugaard

Det kan være du har ret. Men hvad er det man helt præcist skal bruge 1000 \"cyberpoint\" til?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
23. december 2000 - 19:30 #3
Til selv at stille spørgsmål for.
Jeg har f.eks. 22520 point og ligger dermed på Top 10 listen over folk med flest point (faktisk ligger jeg #7) og det er da rart at folk kan se at jeg er en af de meget aktive her
Avatar billede hobbez Nybegynder
23. december 2000 - 19:34 #4
Pointsystemer ER Eksperten. Det er det en af de væsentlige tig der adskiller Eksperten fra fx. Newsgroups.

Grunden til at folk bliver sure på dem der snyder ER jo netop, at de ødelægger det sjove ved Eksperten. At man kan optjene point, og dermed måle sig selv.

/Rob (nr. 103)
Avatar billede numse-nissen Nybegynder
23. december 2000 - 19:35 #5
-<tdaugaard

Men hvis man ikke kan tjene point, koster det naturligvis heller ikke noget at stille spørgsmål.
Avatar billede nomiz Nybegynder
23. december 2000 - 19:35 #6
Ja, tdaugaard>> Er du ikke blevet tilbudt job?
Jeg ved da at \"guruerne\" er blevet tilbudt jobs fra alle retninger...

/vh
Simon
Avatar billede numse-nissen Nybegynder
23. december 2000 - 19:38 #7
-<tdaugaard

På trods af mine kun 19 dage på eksperten, har jeg faktisk lagt mærke til at du er aldeles aktiv. Og min applaus til dig, du besidder uden tvivl store evner inden for IT.

Men ville du dele din viden med andre, hvis du ikke fik noget af dem?
Avatar billede snowball Novice
23. december 2000 - 19:40 #8
Jeg kan godt se din pointe numse-nissen, og er til dels også enig i det du si\'r. Der er utroligt mange personer herinde der er dobbeltmoralske (er det nok også selv engang imellem)! Men på den anden side så er langt de fleste personer \"indrettet\" så\'n så de skal ha\' en lille \"gulerod hængende foran næsen\" for at lave det stykke arbejde som det nogen gange kan være tilfældet her på Eksperten.

De point man får for et rigtig og brugbar svar skal li\'som opfattes som en udvidet tak ! Hvis man overhovedet ikke fik noget for at svare på spørgsmålene, så ville der MEGET hurtigt falde MANGE brugere fra herinde da de så vil føle at de slet ikke får noget ud af at være herinde på Eksperten. Det er jeg så ikke helt enig i da man kan lære utrolig mange ting herinde på Eksperten. Jeg har da personligt lært mange ting af at læse mange af spørgsmålene/svarene og er da sikker på at jeg nok skal lære mange nye ting som tiden går ! ;)

Det var så lige lidt om min mening (take it or leave it ;))

Snowball
Avatar billede numse-nissen Nybegynder
23. december 2000 - 19:43 #9
Jeg logger af nu.

Tak for en saglig debat, jeg kan godt jeres pointe med at få en ekstra gulerod, selvom jeg ikke er helt enig.

Godnat og sov godt! Jeg glæder mig til at fælge debatten i morgen.
Avatar billede nomiz Nybegynder
23. december 2000 - 19:44 #10
Jamen, godnat! -> Hey, gutter se lige på klokken.. (?)
Avatar billede emileej Nybegynder
23. december 2000 - 19:48 #11
Hvis du ikke har nogen point, kan du jo bare give 0 point i dit spm. Det er jo ikke alle herinde, der er gniere i den forstand...

:)

E-)mil
Avatar billede ujdesign Nybegynder
23. december 2000 - 20:15 #12
Kunne \"eksperten\" ikke finde nogle sponsorer, der kunne \"belønne\" pointene. Jeg har også svært ved at se fornøjelsen ved pointene som det er nu som det er nu.
Avatar billede tommyf Nybegynder
23. december 2000 - 20:23 #13
Pointene er det der driver \"os\", de vækker konkurrencemennesket i os.
Avatar billede tommyf Nybegynder
23. december 2000 - 20:25 #14
Men jeg begynder så småt at tro at Tdaugaard har udviklet en lidt avanceret udgave af den robot der er på www.alicebot.org, som så automatisk render rundt herinde og besvare spørgsmål. Intet menneske kan holde ud at sidde oppe til klokken 04:30 for at stå op igen klokken 7:00...

Just because I\'m paranoid doesn\'t mean they aren\'t watching me.
Avatar billede jj2 Nybegynder
23. december 2000 - 20:31 #15
>>numse-nissen

Point-systemet gør det hele lidt sjovere og jeg håber man vil beholde det?

-De der afgiver svar forsøger at gætte, hvad der ligger bag de mange mærkelige formulerede spørgsmål.

-Til slut afgør spørgsmål-stiller, hvem der skal have point.

-Nogle tager dem selv. -Andre giver dem til en enkelt eller fordele dem mellem flere forskellige besvarelser.

-Snyd vil altid forekomme og en del bliver opdaget fordi det som regel er svært at snyde alle altid. -De fleste svindler snyder sig selv fordi de ikke lære noget konstruktivt?

God jul & Godt nytår!
jj2
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2000 - 21:16 #16
Med høje point på højkant, for man rimelig hurtigt et svar. Point systemet er en del af eksperten, så må der med tiden findes en løsning så alt dette snyderi kan udgåes.
Avatar billede tommyf Nybegynder
23. december 2000 - 21:37 #17
Lige nu oppe til højre er der et vitet fra Wewer: \"Bare giv point nok så sprutter svarene frem!\"

Siger det nok?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. december 2000 - 22:10 #18
Eksperten.dk er jo kun ét af mange fora med spørgsmål og svar. Der er nogen, der kan
lide dette, og nogen der ikke kan. Nogen synes pointsystemet er sjovt, og andre ikke.
Sådan skal det også være!

Men det er, som anført, pointsystemet der gør eksperten.dk unikt. Det har næppe
nået sin endelige form, men i store træk skal det nok være der. Der er visse fordele:

1) Dem der svarer, kan få en permanent, online reference, der viser hvor dygtige de er
(eller hvor meget tid de kan tillade sig at spilde på det her)
2) Dem der spørger, er nødt til at økonomisere med spørgsmålene, således at de
oftest bliver formuleret fornuftigt og er relevante.

Ulempen er også klar nok:

3) Snyd. Man opretter et eller flere ekstra brugernavne, for at få flere points - og
det ødelægger jo både 1) og 2) ovenfor.

For alle er der

4) en enorm viden om edb-mæssige problemer frit tilgængeligt og
søgbart (så nogenlunde da).

Der er kun en eneste ting, som eksperten.dk mangler, og det er et klart
defineret regelsæt, der forklarer hvorfor og hvordan tingene hænger
sammen. Og at man kan skruppe af, hvis man ikke kan lide det ;-))

Admin\'erne vil nok ikke lave det. De siger vistnok at det er op til os, men
det er uretfærdigt overfor de nye. Hvem vil være med til at lave dette
regelsæt? Send mig en email, så sætter jeg et eller andet op, så vi
kan diskutere det i en lukket kreds, komme med et forslag i dette forum,
og måske få det \"ophøjet\" af admin\'erne. Send mig en email (klik på mit navn).

Og nej! Point skal ikke give andet end point. Med mindre der er nogen, der vil
forære mig en tropeø, men god forplejning de næste 99 år, og en hurtig
netforbindelse....
Avatar billede tommyf Nybegynder
23. december 2000 - 22:20 #19
Så ville jeg kunne få 5 år cirka *s*
Avatar billede numse-nissen Nybegynder
24. december 2000 - 11:48 #20
->erikjacocsen

Interessant tanke. Mener du at man skal læse regelsættet før man bliver oprettet som bruger?

( Det undrer mig at du ikke vil have så noget for alle dine point )
Avatar billede prodic Mester
24. december 2000 - 13:57 #21
EJ : Jeg kontakter dig ang. det reglensæt. Har din mail et eller andet sted. Jeg vil gerne bidrage til det regelsæt. Forvent en mail efter Juleræset er overstået.

God Jul til alle.
Avatar billede prodic Mester
24. december 2000 - 13:58 #22
ret lige reglensæt til regelsæt. Så giver det lidt mere mening.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. december 2000 - 19:08 #23
Dig med det sjove navn: det behøver ikke undre dig, at jeg ikke vil \"have\" noget
for de mange point - udover berømmelsen, og det er da lidt sjovt en gang imellem.
Med præmieringer vil der være langt større interesse i at snyde, og det er synd
for eksperten.dk, som jeg faktisk godt kan lide og gerne vil støtte. Og det er
bl.a. fordi jeg faktisk også selv lærer en hel del...

Hmm, jeg kan ikke finde din email, prodic, heller ikke på prodic.dk, men du kan finde
min ved at klikke på mindst et af linkene på denne side.
Avatar billede saubermacher Nybegynder
04. januar 2001 - 20:00 #24
Lyder som folk der sidder med virkeligt gode initiativer og prøver at gøre noget for at dette forum kan fungere. Er det forsent at støtte forslaget eller kan jeg stadig nå at sætte et præg. Jeg har nogle ideér, men enhver ny idé leder jo tilbage til et enkelt problem.

Hvordan håndhæver man det? - man er vel i bund og grund nød til at stole på folks samvittighed hvis ikke man ligefrem er nødt til at ændre konceptet radikalt.

VH

Morten Hansen
Avatar billede saubermacher Nybegynder
04. januar 2001 - 20:01 #25
Email= ibm330@ofir.dk
Avatar billede emileej Nybegynder
18. april 2001 - 17:34 #26
Min email står på min profil...
Avatar billede hobbez Nybegynder
18. april 2001 - 17:50 #27
Flot emileej >> 3½ måned efter :o)

/Rob
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
18. april 2001 - 17:52 #28
Point bliver ikke slettet. Det spændende element ved dem, mener vi langt overstiger de relativt få problemer. Med tiden vil der også komme flere og bedre foranstaltninger, til at begrænse det endnu mere. Der kan ikke laves et 100% \"sikkert\" system, som stadig er anvendeligt, så helt vil det aldrig blive udryddet.
Avatar billede emileej Nybegynder
18. april 2001 - 18:11 #29
yes yes - jeg fik da admin til at kikke på det :o)
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
18. april 2001 - 18:22 #30
:)
Det er points der gør det \"sjovt\" at hjælpe folk.
Hvem faen gider skrive et script, lave et banner eller en skabelon, blot for at få en tak for det.
lidt konkerence er godt. Hvis man har nogle store problemer kan man få hjælp. Eksperten er altid mit første sted at spørge. Folk kan altid snyde. Samlign det med folk der sidder og spiller mod sig selv på tv2, og får 10000 points. Hvis man fx. kørte uden points tror jeg da ikke der ville være nogen der gad at hjælpe ordenligt, kun en lille kommentar.

Eksperten styre!!!
Avatar billede emileej Nybegynder
19. april 2001 - 06:59 #31
*styrer :o)~