Avatar billede ab Nybegynder
23. december 2000 - 11:30 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

Mac & lokalnetværket

Fornylig opgraderede jeg vores aldrende 10Mbit netværk til 100Mbit. På netværket har vi både Mac og PC. PC\'ernes overførselshastigheder er blevet væsentlig højere, men MAC\'en kører ekstremt langsomt - langsommere end 10 Mbit coax!??
Hvad kan der være galt?
På 10/100 Switchen er MAC\'en den eneste der kører 10Mbit-ingen Duplex, men alligevel burde den overføre mere en 4kb i sekundet. Jeg har ikke ændret på nogen indstillinger, så jeg fatter ikke rigtig hvorfor. Kan man slå 100Mbit til et eller andet sted?

(OBS. Vi kører AppleTalk. Jeg mener at have læst det ikke fungerer så godt, men jeg er bange for vi ikke kan undvære den protokol)
Avatar billede daaannyboy Nybegynder
23. december 2000 - 12:22 #1
Jeg satte for et par år siden et 100Mbit Ethernet netværk op, AppleShare IP6, udelukkende med Mac\'er. Men de ældre Mac\'er (før G3) blev jeg nødt til at forbinde via en 10Mbit switch, selvom der var installeret nye netkort. OG de kørte for langsomt i forhold til, hvad man kunne forvente af en 10Mbit forbindelse. Vi havde teknikere indover og måtte til sidst konstatere, at det ikke kunne være anderledes. - De nyere Mac\'er kørte iøvrigt perfekt!
Avatar billede ab Nybegynder
23. december 2000 - 12:41 #2
Tak for et hurtigt svar!
Det underlige er blot at den eneste ændring er at vi har skiftet en Hub. Her kørte Mac\'en også med UTP (RJ45) kabel. Kun en del af netværketet kørte coax. Nu har vi så skiftet hele netværket ud til 100Mbit og en D-LINK DES1008 Switch, men du kører den som tidligere nævnt meget langsomt. Jeg tror jeg vil prøve at sætte den gamle hub ind som mellemled.
Avatar billede schumacher Nybegynder
24. december 2000 - 03:07 #3
Har du prøvet at slette appletalk pref og resette parameter ram\'en? <br>
Jeg har også løst lignende problemer ved at isætte et nyt netkort. Køb et kort der er baseret på RealTek chippen (150,00 kr.) og find en driver på RealTek\'s hjemmeside.
Avatar billede schumacher Nybegynder
24. december 2000 - 03:08 #4
UPS! Man kan åbenbart ikke indsætte HTML direkte på siderne :)
Avatar billede egonspock Seniormester
26. december 2000 - 01:19 #5
Det er næppe bare fordi det er en gammel mac. Jeg har selv haft en performa 6320 i netværk i et par år uden noget der bare ligner dine problemer. Jeg mener at kunne huske et tip om at gennemgå alle indstillinger til Appletalk. Er den sat til Ethernet i kontrolpanelet? Er Appleshare sat rigtigt op?. Ændringerne på netværket kan have medvirket at preferencerne er blevet ændret.
Det eneste irriterende ved AppleTalk er at den kan æde meget CPU når maskinen ikke er på netværket.
Avatar billede ab Nybegynder
26. december 2000 - 18:42 #6
Nu har jeg prøvet at sætte den gamle HUB til MAC\'en og derefter sat hubben i uplink på den nye switch. Resultatet er at MAC\'en igen kan køre med 10Mbit - meget mystisk! Så satte jeg MAC\'en på switchen igen, og hastigheden faldt ned på et par kilobyte igen.
AppleTalk står til Ethernet, og der er ikke ret mange andre indstillinger, så jeg har svært ved at se fejlen skulle ligge der.
Avatar billede schumacher Nybegynder
26. december 2000 - 21:16 #7
Er det en managed switch? Hvis det er, så skal spanning tree slåes fra.
Avatar billede warnich Nybegynder
27. december 2000 - 01:24 #8
Hvilken IP refererer du til ?
Hvis du har en intern IP a la 192.168.100.xxx, og i stedet refererer til en ikke.nat adresse som 212.10.43.xxx - så vil Mac\'en fise ud på nettet og tilbage igen istedet for at korrespondere direkte over netværket. Kan det være problemet ?

Avatar billede ab Nybegynder
27. december 2000 - 12:00 #9
Det er ikke en managed switch.
TCP/IP er slet ikke slået til på MAC\'en. På PC\'erne bruger vi 192.168.0.xxx, til internetdeling. Den eneste protokol vi bruger på MAC\'en er AppleTalk - til fildeling mellem PC og MAC samt i forbindelse med printer, hvor den ikke kan undværes.
Avatar billede maxmull Nybegynder
04. januar 2001 - 00:16 #10
Du kan godt køre med TCP/IP og AppleTalk samtidligt på en Mac uden problemer.
Jeg tror nu ikke det er det der er dit problem nok nærmere et netværkskort der lavet støj og det kan din nye switch ikke lide.
Prøv med at købe et godt netværkskort jeg bruger Asanté Fast Netcard 10/100 Mbps PCI-netkort, hvor du har driver til Windows 95/98 og Mac OS, på 25 maskiner det synes jeg er et meget godt kort når der er tale om et blandet miljø PC/MAC
Avatar billede ab Nybegynder
06. januar 2001 - 18:57 #11
I får alle en bid af point\'ne. Der har været mange gode forslag, men det endte med at jeg satte den gamle hub imellem - så gik hastigheden af en eller anden underlig grund op på 10 Mbit for MAC\'en igen.