Avatar billede bilfeldt Nybegynder
09. september 2003 - 15:01 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Beklædning i grundskolen?

Hej...

Jeg ville høre om der er nogle der ved, om skolerne må bestemme børnenes påklædning? Og  om der er et sted hvor på nettet, hvor man kan få det på skrift?

Mange tak..

Mvh
Anders
Avatar billede ird Praktikant
09. september 2003 - 15:04 #1
Er det ikke kun England der har det fis
Avatar billede cdc Novice
09. september 2003 - 15:09 #2
Det vælger skolen selv, hvad de mener man må have på og ikke. Det er flere skoler der har forbudt 1-9 klasses piger at ikke gå med lårkort og bar mave, nogle der har forbudt at man må have kasket på.

Så det er ikke en overordnet besluttning, men skolernes eget ansvar
Avatar billede zykon Nybegynder
09. september 2003 - 15:39 #3
cdc har ret, den enkelte skole fastsætter selv den slags regler, og kan man ikke lide dem må man finde en anden skole...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
09. september 2003 - 16:11 #4
Helt korrekt. Det er alene op til den enkelte skole.

Der er dog alligevel nogle begrænsninger. En kommunal skole må feks. ikke kræve muslimske piger smider tørklæderne.
Avatar billede cdc Novice
09. september 2003 - 16:25 #5
svarer også lige :o)
Avatar billede htmlkongen Novice
09. september 2003 - 23:05 #6
Ja det er rigtig nok, det er skolens egen politik der bestemmer hvordan det er. Men det er tit små piger der går i "vovet" tøj g-string osv at deres forældre får påmindelse. Men der er ingen nedskrevne regler.
Avatar billede zykon Nybegynder
10. september 2003 - 13:07 #7
htmlkongen > Var det ikke et lidt tyndt "Svar"? Alt det der er jo blevet skrevet i forvejen =P
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
10. september 2003 - 14:17 #8
Tak for jeres svar alle sammem.. Men må skolen ikke kun bestemme hvilke tøj børnene må have på, hvis de:

1) Får skriftelig godtagelse af alle forældrene.
- eller
2) Hvis det står i skolens reglement (skrifteligt, og ikke bare, at sådan er det bare).
- eller
3) Hvis det overstrider loven om bluferdigheden??

Mvh
Anders
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
10. september 2003 - 14:27 #9
Forresten "zykon"..

Hvad er det for noget pis du fyrre af med, at "hvis man ikke kan lide det, må man skift skole"!?

Hvikle faks, har du til grunde for de latterlige påstande?

Jeg vil meget gerne vide,om der er noget, der er poppet op af din fantasi, eller om du kan nævne bare én kilde, som på skrift siger dette!!??

Det er jo fuldstendig grotest athave sådan synspunkter!

Det du siger er at hvis der er noget man er utilfreds med, så kan man skride. Hvad er det for noget? Skal man netop ikke debater, sådan så at uretfærdigheder høre op? Hvis der er nogle der ikke er tilfredse med Danmarks straffelov, skal de så også bare skride, til fk.s Sverig!?

Hvis du syntes at der er op til skolerne at bestemme, er det fint, men du skal ikke, komme og sige hvis man mener noget andet end dig, så må man skride!
Avatar billede zykon Nybegynder
10. september 2003 - 15:32 #10
... Dude "bilfeldt"... Læs det lige igen... Det pis jeg fyrre (fyrer?) af er at den enkelte skole selv bestemmer hvorvidt de vil have en tøj-politik og i så fald hvorvidt den skal involvere den slags restriktioner... Og hvis den indeholder nogen sådanne restriktioner at man er ramt så hårdt at man ikke kan leve under dem (Hvis jeg nu fk.s (f.eks.?) er vild med at gå i bermuda-shorts og skolen ikke tillader bermuda-shorts), er man nødt til at finde en anden skole, for dette kan skolen rent faktisk sætte igennem med. Man kan selvfølgelig klage til myndighederne, inspektøren på skolen eller evt. dennes overordnede om at få ændret reglerne for den pågældende skole. Dette er ikke mit synspunkt, men et fak (Fact?). Og ja, det er måske en smule grotest (grotesk?), men det er nu engang ikke mig der har bestemt det... RTFM :S
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
11. september 2003 - 17:23 #11
Jeg har svært ved at tro på hvad det er du påstår, men hvis du kan linke til en side, som skriver at sådan er det nu en gang, eller kan fortælle mig hvorfra, du har fået disse informationer, tror jeg på det.. Hvor har du det fra??
Avatar billede zykon Nybegynder
11. september 2003 - 17:31 #12
Jamen for pokker da!! Læs nu hvad alle de andre har skrevet... "...det er ikke en overordnet besluttning, men skolernes eget ansvar...", "...Helt korrekt. Det er alene op til den enkelte skole...", "...det er rigtig nok, det er skolens egen politik der bestemmer hvordan det er..."... Det er som sagt den ENKELTE skole der afgør sin egen tøj-politik, og hvis man ikke kan affinde sig med den må man i teorien enten få nogen til at ændre den eller finde et alternativ til den skole... Dette er iøvrigt det sidste indlæg jeg gider spilde på det her... :S
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
11. september 2003 - 18:52 #13
Ja ja.. Men så læs dog mit spørgsmål.. Jg spørger efter et sted, der kan begrunde det folk sige.. Til hvad jeg skal bruge dette, er det ikke nok at sige "det sagde han".. Jeg skal bruge en side hvor det står! Og kan folk ikke finde sådan en, så behøver de ikke skrive "det syntes jeg også" og "Ja det er sådan det er"!!
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
17. september 2003 - 15:55 #14
Der var vidst ingen der kunne svare, men tak for jeres fuldstændig ligegyldige meninger! zykon!
Avatar billede cdc Novice
17. september 2003 - 16:04 #15
synes du det her var ligegyldigt ?

<snip>
Det vælger skolen selv, hvad de mener man må have på og ikke. Det er flere skoler der har forbudt 1-9 klasses piger at ikke gå med lårkort og bar mave, nogle der har forbudt at man må have kasket på.

Så det er ikke en overordnet besluttning, men skolernes eget ansvar
</snip>
Avatar billede NanoQ Nybegynder
17. september 2003 - 16:07 #16
Du må da meget undskylde vi bruger vores tid på at hjælpe dig. Jeg kan love, at det ikke skal ske igen.

Heldigvis er det de færreste der kalder vores meninger "ligegyldige".

Hvorfor stoler du mere på en tilfældig side, end på mit ord? - jeg er dybt involveret i lokalpolitik, og dermed også politikken for den lokale skole. Så jeg mener da jeg er meget kompetent til at besvare dette spørgsmål.

Jeg anmelder dig for misbrug af Eksperten, da jeg mener du HAR fået besvaret dit spørgsmål. Derfor kan det ikke accepteres, du selv tager point.
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
17. september 2003 - 16:46 #17
1) jeg har på intet tidspunkt sagt noget med kasketter, hvor har i det fra?
2) det var ikke for at svine jer allesammen til, kun zykon. Beklager.
3) Det med at pigerne ikke må have lårkorte ting på, har intet med retten til at bestemme over hvad børnene må have på. For det første var det pga bluferdighedskrænkelsenen. For det andet, var det vidst nok også ulovligt, indtil de fik lov pga det med bluferdighedskrænkelsenen.
4) Det var bare lige det, at INGEN kom med et svar, men med et synspunkt, hvilket jeg ikke rigtig kunne bruge til noget.

Mvh
Anders
Avatar billede NanoQ Nybegynder
17. september 2003 - 16:50 #18
Svaret på dit spørgsmål ER: "Det er skolernes egen beslutning". Det er ikke et synspunkt.
Avatar billede cdc Novice
17. september 2003 - 16:53 #19
mit var også et svar med eksempler, men det er jo en fuldstændig ligegyldige mening....
Avatar billede zykon Nybegynder
17. september 2003 - 17:03 #20
Ok, enough of this. Du har nu overtrådt ikke bare én, men to af Eksperten.dk's regler, nemlig regel 1 stk 9 om at misbruge Ekspertens pointsystem, samt regel 2 om direkte personangreb, og som sådan er jeg ifølge regel 4 forpligtet til at anmelde det til Eksperten. Og for nu endnu en gang (Spørg mig ikke hvorfor) at spilde tid på dine misforståelser,

1) Du har på intet tidspunkt sagt noget om kasketter, det var en del af et eksempel som /cdc kom med for at lette forståelsen af hvad det var han/hun sagde.

2) Der havde vi det direkte personangreb.

3) Det har i høj grad noget at gøre med retten til at bestemme over hvad børnene må have på, idet flere skoler nu har indført forbud mod den slags beklædning.

4) Den første del af spørgsmålet, nemlig "Jeg ville høre om der er nogle der ved, om skolerne må bestemme børnenes påklædning?", er blevet besvaret op til flere gange af henholdsvis /cdc, nanoq og jeg, i kommentarer, og af /cdc i et svar.
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
17. september 2003 - 21:50 #21
Jeg skrev "Og om der er et sted hvor på nettet, hvor man kan få det på skrift?" og kaspørgsmålet er derfor kun halvt besvaret, og dette fortræner ikke points.. Med hendsyn til min "hetz" mod en bruger, så var det ikke ment som en "hetz" men ment som simpel kritik af hans holdning til hvordan reglerne i det danske samfund bør tolkes (altså en debat). Beklager dybt hvis dette blev tolket på en anden måde, og jeg undskylder derfor gerne.

Så jeg vil omformulere mig:

Det var ikke for at kritisere jer alle sammen, jeg syntes bare at rerres svar var ligegyldige, og fuldstendig udenfor hvad jeg vil definere som et "Svar". Med dette mener jeg at debaten er lukket, og at jeg håber at ikke flere misforstågelser vil ske..

Beklager..

Mvh
Anders
Avatar billede NanoQ Nybegynder
17. september 2003 - 21:56 #22
tsk tsk...
Avatar billede zykon Nybegynder
17. september 2003 - 22:00 #23
Du skulle jo så nok have tænkt lidt nærmere over hvad det var du skrev, ikke?
"det var ikke for at svine jer allesammen til, kun zykon". Indirekte: Jeg ville kun svine Zykon til. Og så vidt jeg kan se er det da et klart brud på reglerne... Og idet at halvdelen af dit spørgsmål er besvaret, bør du også uddele ihvertfald halvdelen af pointene. Og forøvrigt vil jeg lige prøve igen; <b>Det er IKKE min mening at der ikke skal debatteres om hvorvidt
Avatar billede zykon Nybegynder
17. september 2003 - 22:00 #24
elevernes påklædning er tilladt eller ej, det er et FAKTUM!</b> Undskyld for dobbelt-post.
Avatar billede cdc Novice
17. september 2003 - 22:24 #25
en hurtig søgning på nettet, og disse dukker om, har kun taget overskrifterne med. Hvis du har fulgt med i dagspressen, så kunne du huske hvad der er blevet sagt, så smut hen på biblioteket og find aviserne der:

B.T.
SÆT DE BARE MAVER PÅ SKOLESKEMAET (indlæg af Marie Melby Boetius Hertz): "Børn er ikke dumme, heller ikke piger, der går med bar mave. Derfor må de inddrages i en debat i skolen om deres påklædning. Måske i form af temadage eller undervisningsforløb", skriver MMBH. (S. 14/1)

JYDSKE VESTKYSTEN onsdag den 5. september 2001
BAR MAVE PÅ EN VARM SOMMERDAG (synspunkt af Stig Leerbeck, Varde): "En bølge af gammelpuritanisme går i denne tid igennem skoleverdenen. Lærere, skoleledere og forældre slår alarm over, at de unge piger går for "udfordrende klædt", og argumenterne undrebygges af den seneste tids megen fokus på gruppevoldtægter og pædofili (...). Men det forekommer mig ualmindelig hysterisk", skriver SL. (S. 10/1)
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
17. september 2003 - 22:44 #26
Kære zykon.

Jeg beklager som sagt, men jeg er ikke den bedste til at skrive på computer (som visse af jer sikkert har lagt mærke til) og hvad der skulle have stået var: "det var ikke for at svine jer allesammen til, kun zykon's mening" (hvilket jeg desværre ikke fik rettet. Og for det beklager jeg dybt, men nu er eksperten (desvære) lavet sådan at man ikke kan rette i det, man trykker på "Udfør"-knappen..

Og selvfølgelig er det et faktum, hvor vidt reglerne er der eller ej, men jeg har ikke set nogle brugbare akumenter fo hverken det ene eller det andet, og derfor er det stsdig en debat, og ikke en literær snak..

Mvh
Anders
Avatar billede cdc Novice
17. september 2003 - 22:54 #27
Avatar billede NanoQ Nybegynder
18. september 2003 - 07:33 #28
Skal jeg lave en hjemmeside, hvor jeg skriver det er skolernes (og i højere grad skolebestyrelsernes) ansvar at beslutte hvilken "dresscode" den enkelte skole skal have?... jeg kan ikke helt se forskellen.

Og som sagt er det jeg skriver ikke et synspunkt... det er et faktum.

Men nej... du har vist fået rigeligt med hjælp... omend du åbenbart ikke kan indse det... Så det er vist ikke værd at spilde mere tid på...
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
18. september 2003 - 15:20 #29
Det er fordi jeg skal lave et oplæg, hvor at jeg skal vise nogle kilder hvorfra jeg har min viden, og den bliver ikke godtaget, hvis jeg bare skriver at en eller anden gut, fra internettet skrev at sådan er det bare.
Mvh
Anders
Avatar billede cdc Novice
18. september 2003 - 15:25 #30
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
19. september 2003 - 20:43 #31
Tak..

1) så er spørgsmålet slut, da jeg ikke havde fået et ordenteligt svar, og da jeg ikke længere skal bruge svaret..

Beklager..

2) Dette link du skrev var ikke et svar, eftersom der ikke stod noget med hvad lovgivningen sige, og det er derfor en artikel, og ikke en lov..

Mvh
Anders
Avatar billede cdc Novice
19. september 2003 - 21:04 #32
Fat det dog, der findes ikke love omkring lige det problem, med LOKALE regler. Hverken kommune eller folketing har lavet love om det. Det er op til den enkelte skole at lave regler omkring beklædning på skolen. Hvor svært kan det være ?

Du er da ti %....<cut>

/cdc
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
19. september 2003 - 21:12 #33
Jeg vil have en regl fra UNDERVISNINGSMINISTERIET! Enten om det er op til hver enkelt skole, eller om der er faste rammen. Alt andet kan jeg ikke bruge, så hvis der ikke eksister det, så stop med at svare..

Mvh
Anders

--------------Slut spørgsmålt----------------
Avatar billede zykon Nybegynder
19. september 2003 - 21:24 #34
*Slår email fra*

*******,*******

For langt ude...
Avatar billede cdc Novice
19. september 2003 - 22:09 #35
jeg svarer ikke da man kun kan lægge en kommentar. Men søg selv på http://www.uvm.dk/ det er der jeg har fundet all information.........
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
19. september 2003 - 22:45 #36
Tak tak.. :-)

Jeg har søgt der inde, men jeg kan ikke finde ud af hvad loven er for det. Men jeg ved at der er en..

Mvh
Anders
Avatar billede NanoQ Nybegynder
20. september 2003 - 17:26 #37
Der ER ingen lov for det... Det står IKKE nedfældet i nogen lov... Det var da helt utroligt, at du ikke kan få det ind i hovedet.

Alt hvad en skole eller skolebestyrelse lokalt kan beslutte, står IKKE nedfældet nogen steder. Der står jo heller ikke i nogen lov, at rygning feks. er forbudt på mange skoler. Alligevel har flere skoler besluttet, at de ikke vil have tobaksrøg på deres matrikler... dette gælder for så vel lærere som elever.
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
20. september 2003 - 23:57 #38
Okay.. Landet ligger sådan, at min lære har sagt at det må skolerne ikke bestemme (helt selv) så jeg MANGLEDE (datid, så jeg mangler det ikke mere.) Et linkt til HVAD skolerne selv måtte bestemme med hendsyn til beklædningen..

Mvh
Anders

p.s. Jeg har nu afmeldt mig fra at modtage mails ved kommentare, så dette er sidste gang jeg læser, og skriver..