Avatar billede detnemt Nybegynder
09. september 2003 - 13:39 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke lukke computeren ned

Jeg har netop reinstalleret min svigerfars pc (en P3 600/700 Mhz maskine), der er lagt Win98(se) på den og alt virker som det skal.

Efter jeg havde installere grafikkortet, et Matrox Millenium G400 Dual, kan pc´en ikke slukke. det eneste der sker er, at skærmen bliver sort og musemarkøres bliver hængende (kan ikke bevæges), der er stadig strøm på pc´en, kan kun slukken hvis man holder Power-knappen inde i 4 sekunder. Pc´en kan heller ikke lave Genstart.
Jeg har downloaden/installeret alle vigtige opdateringer til Win98 fra Windows update. Hvis jeg fjerner grafikkortet er der ingen problemer, og nej, der er ingen IRQ-konflikter når det er installeret.

Hvad kan der være galt her??

Jeg har ikke bundkorttypen lige nu, men kan skrive det lidt senere i aften.
Avatar billede jepouls Nybegynder
09. september 2003 - 13:44 #1
Hvis der er meget aldersforskel på bundkort og grafikkort, kan det også være en bios opdatering der skal til. Der skal du helt eksakt vide hvad det er for et bundkort du har.
Avatar billede detnemt Nybegynder
09. september 2003 - 13:46 #2
Maskinen og grafikkortet er købt samlet for et par år siden og det har virket på et tidspunkt, men dengang var der også problemer.
Avatar billede jepouls Nybegynder
09. september 2003 - 13:48 #3
Microsoft har skrevet noget generelt om det her: http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=238096
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. september 2003 - 14:13 #4
Avatar billede halifax Nybegynder
09. september 2003 - 14:31 #5
Win98 SE har i forskellige konfigurationer Shot Down problemer. Prøv dette
WINDOWS SHUTDOWN & RESTART CENTER
WINDOWS 98 SECOND EDITION
http://aumha.org/win4/a/shutcut.htm

Samme sted se også
WINDOWS SHUTDOWN & RESTART CENTER
TROUBLESHOOTING in 15 STEPS
Avatar billede detnemt Nybegynder
09. september 2003 - 15:59 #6
-->tonnybrandt
Jeg har forsøgt med den nævnte driver, det hjalp ikke, problemet er det samme..

Kigger på de andre forslag i aften, og vender tilbage..
Avatar billede detnemt Nybegynder
10. september 2003 - 09:12 #7
--> ups, jeg kan se, at jeg har givet halifax Point i går da jeg skrev i kommentar, det var en fejl for det har ikke virkert..

Er det nogle der kommer med noget der kan bruges, giver jeg gerne 100 point mere..

Her er lidt flere oplysninger:
Motherboard Navn: Chaintech 6AIA(2)/6ASA/6ASV/6ATA2 / 2the Max 6XBA / Matsonic MS7142A
Motherboard Chipset: VIA VT82C693A Apollo Pro133
DRAM Sokkel 1: 128 MB (PC100 SDRAM)
BIOS Type: Award Modular
Award BIOS Type: Award Modular BIOS v4.51PG

-->jepouls, jeg har kigget på linken, der var intet der virkede på Microsofts side.

-->halifax, Ingen af de forskellige konfigurationer virker korrekt, pc´en slukkes ikke..

I går aftes, reinstallerede jeg lige endnu engang og alt virkede lige indtil jeg installerede Matrox driveren (det eneste jeg installerede), herefter kan pc´en hverken slukke eller genstarte.
Avatar billede jepouls Nybegynder
10. september 2003 - 09:21 #8
Har talt med nogle i bekendskabskredsen, og problemet er tilsyneladende kendt, og deres råd er lidt kedeligt.
Skift til et Geforce.
Avatar billede detnemt Nybegynder
10. september 2003 - 09:23 #9
Det burde bare ikke være nødvendigt når det har virket.. Jeg fatter det bare ikke, der må være en løsning.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. september 2003 - 11:27 #10
Prøv at klikke start | kør, skriv msconfig og tryk enter. Gå i start fanebladet og fjern krydset i alt der har med matrox at gøre. genstart herefter
Der vil typisk være den der blå skærm nede i systray, når man har installeret matrox drivere, men den er helt unødvendig for funktionen af pc'en. Jeg fjerner den altid når jeg installerer matrox grafikkort.

Men om det løser dit problem ved jeg ikke, men det er et forsøg værd.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. september 2003 - 17:42 #11
Avatar billede detnemt Nybegynder
11. september 2003 - 10:48 #12
Alt er stort set afprøvet og intet virkede..

I går aftes, opgraderede jeg til Win me, nu kører det uden problemer, alle skal have tak for indsatsen..

/Kim