Avatar billede thanhplay Nybegynder
08. september 2003 - 18:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Varme, varme og atter varme

Er der nogen som kan fortælle mig hvorfor mit system bliver så varm, ja gennemsnitlig 65 grader. I starten troede jeg, at det var min køler som var dårlig så jeg købte en ny.
Men det hjalp altså ikke.

AMD Athlon T.Bred XP 2600+/333, SokkelA
ECS L7VTA, KT400, RAID, DDR400
Asus V9280/DT, G4 Ti4200, 128DDR, AGPx8
Samsung DDR3200, 512 MB
TR2-M3, AMD -> XP 3400+, 21 db 2500 rpm
(ny køler GlacialTech Igloo Silent Brezee 462 19 db 2000 rpm)

For en måned samlede jeg en computer til en ven

AMD Athlon T.Bred XP 2400+/266, SokkelA
ECS K7S5A
256 MB Samsung DDR266
+ En almindelig Coolmaster køler (kan ikke huske hvilken en det var)

Her kørte jeg endda med 7 volt på køleren og temperaturen nåede aldrig over 54 grader.

Så er der en eller anden som kan fortælle mig hvad der er galt ?? er det CPU, Bundkortet eller hvad er det som gør computeren så varm ????
Avatar billede fido82 Nybegynder
08. september 2003 - 18:03 #1
tjah, du har tre muligheder.
Din heatsensor på bundkortet er ikke præcis nok, din køler er for svag, eller din CPU bliver simpelthen så varm
Min kærestes XP2100 ligger altid på 65 grader, så du skal ikke frygte noget, den kan klare 90 grader før det bliver kriminelt.
Prøv at installere et windows program der kan aflæse din temperatur, og sammenhold den så med den din bios fortæller dig. Det er tit de ikke er ens de to
Avatar billede thanhplay Nybegynder
08. september 2003 - 18:08 #2
I windows kører jeg med Hardware sensor monitor, ingen forskel på den også det som bios viser.
Jeg undrer mig bare over at temperatur forskellen på de to systemer er så stor.
Avatar billede fido82 Nybegynder
08. september 2003 - 18:10 #3
tjah, det kommer jo også an på hvad coreteknologi den kører med. XP2100 er jo den sidste med 0.13 teknologi, derfor bliver den så varm. Ved ikke lige om det er noget af det samme med din, men det kunne godt lyde henad sådan noget
Avatar billede thanhplay Nybegynder
08. september 2003 - 18:14 #4
Efter hvad jeg ved så kører alle T.Bred med 0.13 teknologi
Avatar billede nopsen Ekspert
08. september 2003 - 19:49 #5
Det kan være fordi der ikke er nok luft-gennemstrømning i kabinettet, det kan skyldes for mange kabler og enheder, jeg havde selv samme problem med min egen og monterede en ekstra kabinet-blæser, hvilket nedsatte temp med 10 grader til 54.
Avatar billede fido82 Nybegynder
08. september 2003 - 19:52 #6
prøv evt at pille siden af kabinettet. Hvis temp. falder meget ligesom Nopsen, kan du jo købe en ekstra kabinetblæser og smide i
Avatar billede laumeister Nybegynder
09. september 2003 - 03:07 #7
Jeg har haft samme problemer med ECS bundkortene. Det er simpelthen nogle kanon ringe bundkort. Køb MSI eller tilsvarende. De koster kun 100-150 kr mere men du får så ufattelig meget mere kvalitet for pengene.
Du har nogle rigtig hotte komponenter i din PC. Prøv med et special-kabinet fra fx Lian Li eller Chieftec med to blæsere i fronten og en eller to i bagenden. Køb runde kabler for at få bedre gennemstrømning.
Har selv en AMD T.Bred 2600+/333MHz men på et MSI bundkort(MSI7 KT4 ULtra) Det har samme chipsæt som dit, 512 MB DDR333 RAM og har aldrig været over 50 grader.
Så der er nok at gå i gang med.
Avatar billede thanhplay Nybegynder
02. november 2003 - 16:19 #8
Ja, jeg må give laurmeister ret !!
Jeg har nu bytte mit ECS bundkort ud med et Asus A7N8X Deluxe (verdens bedste bundkort), og nu ligger idle. temp. 42 grader og full. temp ca. 48-50 grader