Avatar billede tvj Nybegynder
22. december 2000 - 18:45 Der er 12 kommentarer

Buffer Under....

Hej

Jeg har købt en Creative 8x brænder og en Western Digital 20GB ata66 5400rpm harddisk. Jeg kan ikke få brænderen til at brænde :-(( Den kommer med buffer underrun (bufferen tom) Jeg kan hverken med 4x eller 8x hvad kan der være galt?? Jeg bruger Nero 5 + Win98 SE
Avatar billede teknik Juniormester
23. december 2000 - 01:07 #1
...Buffer underrun ...
mulige udveje :
1. Tildel mere hukiommelse til brænder programmet...
Kan gøres i de \"gode\" programmer, og NERO har da et godt ry.

2. Undlad at lave andet arbejde på PC\'en mens du brænder.

3. Rens original CD grundigt, hvis du kører CD-til-CD

4. Brug evt. Brænding via Harddiskan, hvis du kører CD-til-CD

5. Undgå at placere brænderen og \"kilden\" harddisk eller CD-drev på samme IDE-controller.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede mastercrypt Nybegynder
23. december 2000 - 18:11 #2
Det der problem har jeg selv haft bare med en anden creative brænder, gå ud på Neros homepage www.nero.com og hent den fil som hedder helptool den indeholder alle svarene til dine spørgsmål!
Avatar billede oletaft Nybegynder
24. december 2000 - 11:30 #3
Gør som teknik siger: Copy source to harddisc first... Det er næsten umuligt ikke at få buffer underrun, da det går for stærkt.. Det er altid det sikreste at kopiere fra hd\'en først. Sådan er det bare. Lev med det. Det er næsten kun ved 2x speed at det virker fra cd2cd. Nero5 er for øvrigt noget af det bedste sammen med Clone og WinOnCd. God Jul alle sammen.
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. december 2000 - 14:03 #4
Hver sikker på at du har ca 1GB ledig på den hd du lagre dine cache på når du brænder! =)
Avatar billede ezzuk Nybegynder
25. december 2000 - 14:31 #5
Jeg har nu ikke en creative brænder, men jeg har da oplevet at få buffer underruns et par(mange) gange. især ved den speed som du brænder på...

Okay, 4x er hvad jeg plejer at brænde med, det burde være ok, men 8x, det kan være risikabelt.

Lav en image file på harddisken først, det er altid det smartest, så burde det problem være løst.
Avatar billede lassebm Nybegynder
25. december 2000 - 14:48 #6
Burde ikke være noget problem at brænde med 8x hvis at cd\'erne understøtter det! =)
Avatar billede manhatten Nybegynder
07. januar 2001 - 13:05 #7
Har selv haft samme problem med Nero.

Har selv en 4x brænder som kun ville brænde ved 2x i Nero 4.0.

Efter jeg skiftede til Adaptec Easy CD Creator 4 har min brænder bare kørt uden problemer. Dette vel at mærke uden at ændre noget andet i min puters konfiguration.

/Manhatten
Avatar billede grandmaster Nybegynder
10. januar 2001 - 09:50 #8
Udover de udmærkede svar er der følgende ting at prøve:
Frigive systemressourcer ved at slå autoexe.bat, config.sys and kør programmer i menuen start fra i msconfig.
Disable DMA på brænderen.
Opdatere chipsettet på bundkortet (ikke at forveksle med BIOS-en)
Tømme dine temp-mapper.
Defragge din HDD.
Slå power management fra.
Sæt virtuel memory til 200 mb, og filsystem til netværkserver.
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
07. februar 2001 - 22:21 #9
Et godt tip er at lukke alle andre programmer ned der måtte kører i bagrunden.
Det gøres bedst med alt+ctrl+del
Prøv så at brænde... uden at lave noget i mens
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. februar 2001 - 14:52 #10
kopier filerne til harddisken først og brænd så derefter. Eller lav en image fil. Det sidste er at foretrække, så burde der ikke være nogen problemer! =)
Avatar billede ravencmp Novice
09. februar 2001 - 02:45 #11
Jeg har selv som supporter været ude for samme problem med fleer forsk. brændere
Men prøv at gøre om følger:

1) Gå ud og gennemlæs http://www.nero.com/en/helptool/187.htm#o187 (NB! den er på engelsk) glem dog alt om det den nævner med de forsk. producenter de forsk. forholdsregler gælder faktisk for stort set ALLE cd-brændere og ret sikkert også for din.

2) Sørg for at din(e) harddisk(e) er ordentligt defragmenteret

3) Koper evt. cden til harddisken - Ikke absolut nødvendigt men gør brændingen yderligere pålidelig

4) Sørg for ikke at have andre ting kørende i baggrunden mens du brænder ved at trykke CTRL+ALT+DEL ned og aflsutte job for alt andet en Nero og Explorer, vær opmærksom på at Systray er lidt træg i at afluttes så du skal lige vente et par sek. før den popper frem og spørger om den skal afsluttes

5) lad desuden være med at fortage dig andet på computeren under brændingen

6) Hav altid den seneste version af dine drivere og dit brænderprogram installeret hvis muligt

7) En sidste ting som også er en god ide er at sørge for at brænderen ikke sidder på samme IDE-Slot som harddisken fx hvis du har 1 harddisk og 1 cd-rom og 1 brænder så sæt Harddisken som Primary master og Cd-rom som Secondary master og Brænderen som Secondary Slave.

8) Hvis dit motherboard bygger på et VIA-chipset (det gør de fleste maskiner idag ihvertfald Compaq/IBM/Amitech) SKAL de nyeste drivere være installeret! De kan hentes på: http://www.via.com.tw/drivers/index.htm
Dem du skal hente er: \"USB Filter Driver\" og
\"VIA 4-in-1 Driver\" download og installer disse i nævnte rækkefølge.

For yderligere hjælp nævn da venligst: Styresystem, Brænderprogram og version og brændermærke!
Avatar billede ravencmp Novice
13. april 2002 - 17:26 #12
hmm skal der intet ske i det her spørgsmål? ingen afvisninger eller berkræftelser på svarene