Avatar billede ulrikp Nybegynder
08. september 2003 - 14:45 Der er 3 kommentarer

Vis title tag onFocus

Jeg har en title tag på et tekstfelt, og den vises fint onMouserOver, men jeg vil også gerne have at den bliver vist onFocus - d.v.s. hvis man bare tab'er sig igennem formularen, når man udfylder den.
Er der nogen måde, hvorpå jeg kan tvinge title-tag'en til at blive vist onFocus?
Avatar billede edutasia Nybegynder
08. september 2003 - 17:59 #1
Det tror jeg altså ikke, at man kan. Jeg har bl.a. prøvet med [object].fireEvent('ommouseover'), men den udløser ikke nogen title...

Du kan dog lave følgende, men jeg ved ikke, om det er overkill i forhold til dit behov...? Det fungerer på den måde, at der ligger en skjult div nederst på siden. Når et element på siden kalder funktionen showTitle i onfocus, indsættes elementets title-tekst i den skjulte div, som derpå vises i 1500 millisekunder, hvorefter den automatisk skjules igen. Det ligner en title til forveksling, men er det ikke:

<!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Vis titel onfocus</title>
<style>
#idTitle {
    position:absolute;
    z-index: 10;
    background-color:#FFFFD5;
    width:20px;
    padding:2px;
    font-family: 'ms sans serif';
    font-size:8pt;
    border:1px solid black;
    white-space: nowrap;
}
</style>
<script>
var timeId;

function showTitle(elm) {
    if (timeId != null) window.clearTimeout(timeId);
    var titleElm = document.getElementById('idTitle');
    if (elm.title == '' || titleElm == null) return;
    var pElm = elm;
    var oLeft = elm.offsetLeft;
    var oTop = elm.offsetTop;
    while (pElm.parentElement.tagName != 'BODY') {
        pElm = pElm.parentElement;
        oLeft += pElm.offsetLeft;
        oTop += pElm.offsetTop;
        }
    oLeft += (elm.offsetWidth/1.5);
    oTop += 10;
    titleElm.innerText = elm.title;
    titleElm.style.pixelLeft = oLeft;
    titleElm.style.pixelTop = oTop;
    titleElm.style.display = '';
    timeId = window.setTimeout(hideTitle,1500);
}

function hideTitle() {
    timeId = null;
    var titleElm = document.getElementById('idTitle');
    if (titleElm != null) titleElm.style.display = 'none';
}
</script>
</head>
<input size=20 title="Her er titlen på et input-felt" onfocus="showTitle(this)"><br>
<textarea cols=30 rows=3 title="Her er titlen på et textarea" onfocus="showTitle(this)"></textarea>
<div id="idTitle" style="display:none"></div>
</body>
</html>
Avatar billede ulrikp Nybegynder
08. september 2003 - 18:24 #2
Jo, det er lidt for overkill. Jeg tror sgu bare jeg smider en alert i hovedet på folk i stedet - godt nok lidt irriterende, men hvad...
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2003 - 21:41 #3
Du kan jo også vise en tekst i statuslinjen eller i en div et sted på siden.