Avatar billede lasg Nybegynder
08. september 2003 - 14:06 Der er 10 kommentarer

Hjemmenetværk via modems

Hvordan laves et hjemmenetværk via 33k og 56k modems.
Jeg har nemlig 5-6 gamle maskiner med modems i, og synes det kunne være interessant at opsætte netværk imellem dem.
Man skal vel have en form for "central" de kan ringe op til, men hvordan opsættes sådan noget?
Vil gerne have lidt generel information, og eventuel noget info om hvordan det konfigureres.
Avatar billede waingro Nybegynder
08. september 2003 - 14:10 #1
du skal bruge en dial-up forbindelse, til f.eks. internettet. Der igennem kan du evt. bruge P2P software til at dele filer... Jeg ved ikke hvad du ellers kræver til dit "netværk", men kom ellers med mere info om dette.
Avatar billede lasg Nybegynder
08. september 2003 - 14:15 #2
Jeg vil ikke bruge forbindelse til internettet, hvilket vel koster penge.
Det må vel være muligt at opsætte sit eget "mini-internet", kun bestående af fx. 1 server og 4 klienter.
Avatar billede waingro Nybegynder
08. september 2003 - 14:22 #3
Vil du så bruge interne numre/linier til at ringe op til "serveren" ??? Jeg må sige det er et lidt specielt spørgsmål, når man tager i betragtning at vi skriver 2003.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
08. september 2003 - 14:27 #4
Der er ingen grund til at anvende modems, de sørger bare for at din serielle kommunikation kan sendes over telefonnettet. Det bliver lettere (Hermed ikke sagt nemt) bare at bruge de serielle forbindelser direkte.

Men i betragtning af at gamle netkort kan købes i stakke til under 10kr. i de fleste elektronik-skrot bikse så var det nok ikke noget jeg ville give mig i kast med :-)
Avatar billede lasg Nybegynder
08. september 2003 - 14:28 #5
Jeg ved godt det er gammeldags. Men det er fordi jeg har disse gamle maskiner og en stor portion modems, og gerne vil lave et lille hyggeprojekt med disse.
Jeg ville opsætte den ene maskine som server, og telefoncentral, hvis man som almindelig person kan det. Altså lave et telenet med i alt 5-6 maskiner i. Det skal i starten slet ikke forbindes til resten af telenettet.
Avatar billede waingro Nybegynder
08. september 2003 - 14:37 #6
nå ok. Jeg troede det var tilo noget seriøst. Hmmm... prøv at søg på www.google.com under hyggeprojekter *G*
Avatar billede platman Nybegynder
08. september 2003 - 14:38 #7
Jeg tror ikke du kan lave en gammel pc om til en telefoncentral. Hvis man kunne det, ville TDC sikkert blive lidt bekymrede ;-)
Men hvis du også har en udslidt PABC liggende, kan det da väre at du kan koble dine gamle dial-up modems op via den, som lokalnumre.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
08. september 2003 - 14:42 #8
Problemet med telefonsystemet er bla. at det kører med en spænding på omkring 50V som teleselskabet leverer. Denne spænding er du nødt til selv at "tilsætte". Det er faktisk ikke det store problem at opbygge sådan et system, men det kræver at din server har et modem til hver maskine der vil samtidig "på".
Avatar billede lasg Nybegynder
08. september 2003 - 16:19 #9
Jeg har modems nok. Hvis jeg fx. starter med at putte 4 i serveren, så jeg kan forbinde 4 klienter, vil det være fint med mig.
Hvorledes skal disse ca. 50v tilsættes? Ligger du inde med nødvendige diagrammer?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
02. marts 2004 - 11:00 #10
Kommet videre med dit interessante projekt? :-)
Det kunne være spændende med lidt information om netop dette.