Avatar billede adh88 Nybegynder
07. september 2003 - 12:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hardisk.. IDE kabler, hvad skal jeg vælge?

Hej.
Jeg skal til at købe en ny hardisk. Og nu er jeg ikke sikekr på hvad den skal have for nogle IDE kabler, om det skal væe IDE 100 eller IDE 130, eller noget helt andet.. Kan i hjælpe mig?
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2003 - 12:47 #1
Avatar billede adh88 Nybegynder
07. september 2003 - 12:51 #2
Det var ikke lige det jeg mente.. jeg skal finde en hardisk, men jeg ved ikke hvilken jeg skal vælge da jeg ikke ved hvilken interface den skal have, om det er IDE eller noget andet..
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2003 - 12:56 #3
Det er sandsynligvis IDE. Dette er det mest alm.
Dog findes der også SCSI, men så skal du ha' en SCSI controller på dit bundkort.
Har du et ret nyt bundkort, kan det også være der kan side en SATA disk på.

Men det ville være lidt nemmere at hjælpe, med hvilken muligheder du har, hvis du fortæller hvilke bundkort du har.

Men en ting er sikkert. Du kan sagtens købe dig en IDE133 disk og sætte på. Det vil helt sikkert virke.
Avatar billede red_martians Nybegynder
07. september 2003 - 16:04 #4
Det kommer an på, hvilket motherboard du har!! For nogle mobo's har en begrænsning på 137GB (ofte dem der har ATA66 eller ATA100) ATA133-understøttende-bundkort understøtter harddiske over den størrelse.
dvs. ATA133 passer sammen med alle standarder...dvs. at du sagtens kan koble dem på. Men pas på med de store størrelser af harddiske. Det er ligegyldigt hvilke Kabler du vælger, ATA133 kan bruges til alle, ATA33 kan også bruges til alle. Men ATA66/100/133-kabler bruger dobbeltledere, og disse er praktisktaget ens!! selvom de hedder noget forskelligt!
Avatar billede halifax Nybegynder
07. september 2003 - 17:46 #5
Inden for IDE interfacet findes forskellige standarder som ATA33 (Eller EIDE33) samt ATA66/100/133.
Disse standarder er udtryk for IDE's teoretiske max overførselshastighed af data. For ATA133 således 133mb/s.
For den nyeste standard SATA (seriel-ATA) er max 150mb/s. Som phatlasse forklarer kræver det en SATA controler på bundkortet.

Kabler:
Til og med ATA33 kan benyttes 40-pins fladkabler. Fra og med ATA66 skal der benyttes 80-pins fladkabler. De er bagudkompatible med ældre kabler. 40 eller 80-pin gælder de "tråde" som er i kablets bredde.

Med hensyn til store diske over 137GB er red_martians på vildspor med udsagnet "ATA133-understøttende-bundkort understøtter harddiske over den størrelse."
Det har isoleret set ikke noget med ATA133 standarden at gøre.

Betingelserne for at bruge diske større en 137GB er

1. BIOS (nærmere betegnet IDE controleren) skal understøtte 48-bit LBA
2. Der skal benyttes Win2000 med SP4 eller WinXP med SP1

da hverken Win2000 eller XP oprindeligt er "født" med understøttelse af 48-bit LBA.