Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 09:59 Der er 96 kommentarer og
1 løsning

internet getway

hej.
vi kører microsoft windows xp prof, på 2 maskiner her hjemme.
vores adsl linie kræver at man ringer op med PPPoE.
vi har kun en switc i mellem de to computere så vi er nød til at køre getway, så den ene computer hoster forbindelsen. dette kører også fint, men så er der ligepluselig nogle websider som den computer der ikke hoster ikke kan åbne, imens den der hoster sagtens kan. det drejer sig fx om www.ebpriser.dk og www.download.com
er der nogen der ved hvad dette kan skyldes?

MVH. Steffen
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 10:27 #1
Køre begge maskiner med IE 6.0 ?
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 10:30 #2
ja det mener jeg, vi kører den browser der fløgler med XP prof.
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 10:38 #3
Hvis du går op øverst i Exploreren og klikker Help og der efter About Internet Explorer på begge maskiner kan du se versions nr.
Det lyder som om du har en ælder version på den maskine der ikke viser alle siderne.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 10:42 #4
som jeg kan se kører jeg 6,0,2600,0000 det er min makine der joiner og jeg har kørt automatike opdateringer, der har hosteren ikke så jeg ikke om vi kører pricis den sammen browser
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 10:48 #5
men vil det hjælpe hvis jeg downloader IE 6.0  fra microsoft og installere den?
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 11:01 #6
Prøv at se på din sikkerhed i Exploreren under Tools - Options og Privacy, står der på Medium ?
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 11:03 #7
nu har ejg godt nok minbrowser på dansk. jeg mener det er under beskyttelse af personlige oplysninger og den står på mellem.
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 11:03 #8
Der er mange sider der kræver IE 6.0 så det er en god ide at opdatere
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 11:06 #9
jeg har lige prøvet at hente IE 6 fra internet explorer hjemmeside, men når den er godt i gang med instalationen stopper den bare. jeg kan ikke 100% huske hvad den skriver men det er noget med at jeg skulle have den i forvejen. og det mener jeg også da jeg tit kører automatike opdateringer.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 11:07 #10
men når jeg sommetider selv hoster kan jeg jo fint åbne siderne, i den browser jeg bruger når jeg joiner.
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 11:11 #11
Ok, er det en router eller et modem du sider bag ved ?
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 11:13 #12
det er et adsl modem der er koblet til en switch
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 11:16 #13
Har du så 2 dynamiske ip adresser ?
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 11:22 #14
åh nej så kam spørgsmålet.. hmm jeg ved det faktisk ikke vi har adlmindelig bredbånds line fra tdc på 128/512 og jeg ved at vi betaler i hvertfald ikke for en IP adr mere. men hvad har det af betydning når min browser stort kan åbne alle andre sider?
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 11:37 #15
Hvis begge maskiner kan komme på nettet samtidig har du 2 dynamiske ip adresser.

Du skriver :
så vi er nød til at køre getway, så den ene computer hoster forbindelsen.
Hva mener du med det ?
Du køre jo begge maskiner igemmen en switch og så ind i et modem, ik ?

Har du skrevet en Default gateway ind i TCP/IP ?
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 11:42 #16
nej for vi kan ikke begge ringe op da vores switch ikke understøtter PPPoE, så switcher forbinder internette med hosten og hosten forbinder internettet men joinen.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 11:43 #17
så jeg mener ikke at vi har 2 ip adresser da den ene computer jo bare kører over den anden.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 11:44 #18
jeg kan ikke lige finde Default gateway ind i TCP/IP ? jeg bruger normalt windows netværk guiden.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 11:54 #19
er du der????
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 12:03 #20
Nej din switch understøtter ikke PPPoE da den kun kommer op på lag2 i OSI modellen, men det gør dit modem.

Her du ikke sat det på sådan her ?

              |------Pc1
              |
Modem----Swicth
              |
              |------Pc2
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 12:03 #21
ja sådan der
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 12:04 #22
Ja ja jeg er her, skulle lige tegne lidt :)
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 12:04 #23
ja det bedste ville jo være hvis vi begge kunne hoste selv, men det har jeg sgu prøve på mange måder og det kan jeg bare ikke få til at virke
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 12:07 #24
hmm tagner du igen? ;O)
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 12:07 #25
tegner
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 12:23 #26
Ok, prøv at højre klikke på andre computer og egenskaber, højre klikke på LAN icon og egenskaber, dobbelt klik på TCP/IP og klik på find ip adresse automatisk og klik find DNS adresse automatisk (hvis du ikke kender DNS ip adressen) klik ok og prøv om det virker.

Nej jeg tegner ikke jeg skulle lige hælde vandet fra kartoflerne :)
Hva mener du med at hoste ?
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 12:25 #27
hehe ok, jeg mener at det er den ene computer der ringer op ved hjælp af PPPoE og den anden er bruger dens forbildelse.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 12:26 #28
jeg har jo ikke noget der hedder andre computere i XP men jeg går ud fra at det er netværksstder
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 12:29 #29
jeg kan ikke finde det du mener, du kan kigge her, det er instillingerne for netværks kortet. www.pchelp.frac.dk/net
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 12:30 #30
shit det kan du jo ikke læse 2 sek.
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 12:31 #31
Ja det er det nok, jeg har U.S version så det er nogle gange lidt svært at huske hva det heder.

Kigger lige på www.pchelp.frac.dk/net
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 12:32 #32
her er det nemmere at se www.pchelp.frac.dk/net2
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 12:40 #33
Ja det var lige sådan det skulle se ud.
Og begge maskiner skal se sådan du
Den opsætning jeg ser på her, er det den maskine der har problemer ?

De begge ringer op med PPPoE de får bare hver sin ip adresse.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 12:42 #34
ja den opsætning jeg har lagt ud af min makine og det er den der er problemmer på, men vi kan bare ikke begge ringe op med PPPoE da min switch ikke understøtter dette
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 12:52 #35
Den switch du har, kan du ikke skrive hva den heder for jeg tror ikke vi snakker om det samme.
En switch er en LAN dims og har ikke noget med PPPoE at gøre, den bruger MAC adresser.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 12:54 #36
ja det har du ret i, det er mig der skriver forkert. men hovedsagen er at vi kan ikke begge ringe op på sammen tid, så skal vi have en router. så vi skal køre getway. det kører jeg også fint det er bare de skide websider den ikke vil åbne
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 12:56 #37
men jeg tænket på om det vil hjælpe hvis man "manuelt" opretter netværket altså uden brug af guide hvor man bare selv indtaster ip adresse på den anden computer.
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 13:01 #38
Det kan du ikke hvis du ikke har en router.
Med mindre du sætter en pc op med 2 netkort i som fungerer som router.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 13:08 #39
OK andre idér til hvordan vi kan få de sider vist? der må være et eller andet der er galt, for jeg kan fint når det er mig selv der ringer op pg ikke benytter getway, er der igrunde andre måde at dele internet forbindelse når jeg har en switch og skal rige op med PPpoE end getway?
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 13:24 #40
Ja det er der, det virker som om du ikke har 2 dynamiske ip adresser:
1: du kan bestille 2 dynamiske ip adresser hos din udbyder.
2: købe en router der kan køre PPPoE (fx. ZyWall som både er router/Firewall)
3: sætter en pc op med 2 netkort i (disse netkort må ikke være med samme chipset version da windows så ikke kan finde du af hvad der er hvad.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 13:33 #41
hmm ja den mulighed kende jeg godt ;o) den koster.. jeg håbede at der var noget der bare kunne hjælpe mig til at vise mig hvordan man for de sider vist. jeg giver ikke 800 for en router fordi at jeg ikke kan åbne 3 websider
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 13:38 #42
Hvad hvis du ikke køre men miniExplorer eller hva det nu var ?
Det kan måske være den.
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 13:46 #43
Du kunne jo også bruge den ene pc som router, det er jo bare et ekstra netkort, den kan godt bruges som almindelig pc samtidig.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 13:46 #44
øhh den forstod jeg ikke lige, kan du uddybe den?
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 13:48 #45
er det ikke det jeg allerede gør, jeg bruger bare en switch istedet for 2 net kort.
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 13:49 #46
Sorry det var mig der så forkert.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 13:51 #47
ok
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 13:57 #48
Nej, en switch kan ikke route da den kun holder styr på MAC adresser
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 13:59 #49
Okay... jeg ved da også det vil virke 100% hvis jeg får mig en router, men det er sgu da mærke ligt at jeg åbne alle sider men noge få undatgelser. www.jubii.dk kan jeg heller ikke åbne. jeg fårstår det simpelthen ikke
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:00 #50
forstår--> sådan staves det ;o)
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 14:07 #51
Ja jeg kan heller ikke rigtig se hvordan du har sat det op ?
Hva er din ip adresse hvis du skriver ipconfig –all i en dos promt ?
Du kan bare skrive de 2 første fx. 212.251.x.x
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:10 #52
min ip er 192.168.0.2
undernetmaske 255.255.255.0
standartgetway 192.168.0.1
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:11 #53
du fik bare det hele
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:14 #54
jeg har det det op helt normalt med micrsoft netværk guide kig her www.pchelp.frac.dk/net3
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 14:19 #55
Ok, hvis jeg ikke var forvirret før så er jeg der nu.
Hvad skriver den anden pc så ?
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:20 #56
hehe, hvad mener du med hvad den anden PC skriver?
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 14:22 #57
Hva for en ip adresse har den ?
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:25 #58
dens ip er 192.168.0.1
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:26 #59
undernetmaske 255.255.255.0
og inge standartgetway da det jo er mig der kører getway.
jeg har jo giver dig ip adresserne på vores lan forbindelser nu og ikke på vores internet forbindelse.
Avatar billede fido82 Nybegynder
07. september 2003 - 14:29 #60
Hej

Jeg har haft samme problem som dig.
Jeg løste det ved at hente denne dialer http://www.raspppoe.com/, og så smide TDC dialerprogram væk.

Prøv at se om den virker
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 14:30 #61
Ok, hvad er navnet på dit modem ?
Det virker som om du har en router, er din udbyder TDC ?
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:31 #62
ok men jeg bruger bare ikke noget TDC dailerprogram. men jeg vilda prøve det
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:32 #63
vi bruger ericsson modem
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:35 #64
jeg for fejl meddelse når jeg rpøver at installere det program.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:36 #65
no dail-up devices found
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:37 #66
henter jeg den forkerte version? kan du ikke sende mig et link der begynder overføgelsen med det sammen, jeg kan ikke´rigtigt finde rundet på den side.
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 14:37 #67
Jeg kommer lige i tanke om at jeg har også haft et problem i den dur, prøv at slette Cookies og Temporary Internet Files.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:38 #68
vores udbyder er TDC ja. helt almindeligt tdc bredbånd
Avatar billede fido82 Nybegynder
07. september 2003 - 14:42 #69
http://www.raspppoe.com/RASPPPOE_098B.ZIP

Evt kan jeg sende dig den version som jeg brugte på mail ? Min er nemlig ver 0.96
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:44 #70
ok jeg prøver lige ellers er min mail: steffenfrederiksen@mail.dk
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:44 #71
hvorfor en computer skal de program installeres på hosteren eller joineren?
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:45 #72
jeg for den sammmen fejl meddelse med det program, no dail up devices fund
Avatar billede fido82 Nybegynder
07. september 2003 - 14:47 #73
hosteren.
Sært , det nummer lavede min ikke....

Hvad hvis du nu har TDC´s prgram installeret samme tid, som når du prøver at installere den anden ? Uden at være på nettet altså.
Har du to netværkskort i puteren ?
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 14:50 #74
Det kan jo ikke være forbindelsen da du godt kan komme på nettet selvom den lyder skummel :)
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:51 #75
nej jeg har ikke 2net kort jeg bruger en switch, det tdc program jeg fik med kan ikke fungere i windows XP det er kun beregnet til lavere versioner af windows, da xp jo har en PPPoE klient indbygget.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:52 #76
ja jeg kan godt komme på nettet ;o) det er bare ikke alle sider den vil åbne.
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 14:54 #77
prøv at slette Cookies og Temporary Internet Files på den maskine der har problemet, selvom det lyder sygt.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 14:55 #78
det har jeg gjort mange gange..
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 15:04 #79
når nu skal jeg afsted. håber der vil være noget der er kommet på noget i den tid jeg har være væk ;o) til jer som allerede har prøve at hælpe et stort tak til jer.
Avatar billede wolsmann Nybegynder
07. september 2003 - 15:08 #80
En sidste ting hvad heder dit ericsson modem det må være et model nr. ?’
Så kan jeg finde det på nettet

Og selv tak :)
Avatar billede steffen_f Nybegynder
07. september 2003 - 17:33 #81
jeg har model nummeret til dig imorgen.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
08. september 2003 - 14:41 #82
nummeret er HM220DP
Avatar billede steffen_f Nybegynder
08. september 2003 - 14:45 #83
hej hvad nu hvis jeg ringede til TDC og spurgte om jeg kunne afbetille opkaldsprofil (PPPoE) altså så der bare er hul igennem til internettet hele tide, ville jeg så kunne bruge min switch normalt?
Avatar billede fido82 Nybegynder
08. september 2003 - 16:58 #84
det kan du ikke, for så sakl du have andet udstyr og så videre.
Du vil så blive afkrævet 500 kr, i oprettelse for et andet abbo
Avatar billede steffen_f Nybegynder
08. september 2003 - 17:13 #85
jeg har ellers lige haft ringet til TDC og de siger at jeg gratis kan slå PPPoE (opkalds profil) fra gratis, og at jeg kan få 4 dynamiske IP adresser for bare 10 kr. mere om måneden..
Avatar billede fido82 Nybegynder
08. september 2003 - 17:20 #86
sært... jamen, så gør det ;)
Avatar billede steffen_f Nybegynder
08. september 2003 - 17:41 #87
her jeg også tænkt mig ;o) jeg har forklaret at jeg bare her en normalt switch osv, men det sagde de at det sagtens kunne lade sig gøre.. enda på kort tid.
Avatar billede wolsmann Nybegynder
08. september 2003 - 17:46 #88
Ja steffen_f, det en nok den bedste løsning men husk du kan kun have så mange pc´ere på nettet på en´ gang som du har dynamiske ip adresse.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
08. september 2003 - 18:05 #89
det er også derfor jeg betiller 4 vi har 3 maskiner og skal snart have en til.. og en 10 fra eller til...
Avatar billede wolsmann Nybegynder
08. september 2003 - 18:06 #90
Når du får de dynamiske ip adresse, skal du nok slå DHCP fra i modemet.
Det er ellers et sjovt modem, det kan både køre NAT, SNMP, ping og DHCP, det kan måske forklare hvorfor din ip er 192.168.X.X :)
Avatar billede steffen_f Nybegynder
08. september 2003 - 18:56 #91
det er et helt normalt satdart modem fra TDC ADSL det føgler med når man opretter bredbånd.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
08. september 2003 - 18:57 #92
og jeg kan hverken slå til eller fra i modemet, der er ihvertfald ikke nogen knap på selve modemet der har denne funktion
Avatar billede steffen_f Nybegynder
08. september 2003 - 19:12 #93
Avatar billede wolsmann Nybegynder
08. september 2003 - 22:23 #94
Hvis man kan ændre i NAT tabellen, må man kunne komme ind og konfigurere nogle ting og også slå DHCP fra, fx. igemmen en browser.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
09. september 2003 - 15:31 #95
så virker mit internet sgu, jeg slog hverken fra eller til. jeg betilte DHCP istedet for PPPoE og nu virker det.. :o)
Avatar billede fido82 Nybegynder
09. september 2003 - 18:07 #96
tillykke med det ;)
Avatar billede wolsmann Nybegynder
09. september 2003 - 18:36 #97
Ja findt nok :)