Avatar billede tdamgaard Nybegynder
07. september 2003 - 01:50 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Hvilket DV kamera skal jeg købe?

Jeg er på jagt efter en DV kamera, men er helt nybegynder DV markedet.
Har kigget lidt på Sony's DV kameraer, som ser meget interessante ud (Steadyshot og Nightshot)... men jeg har stadigvæk brug for jeres hjælp!  :-)

Jeg har ikke de store krav (i første omgang), sålænge kameraet har en god billede kvalitet, DV-in/DV-out (IEEE1394), og en indbygget LCD ville også være rart.
Prisleje ligger mellem 6000 til 9000 kr.

Hva' kan I anbefale?
Og hvad skal jeg være opmærksom på?
Avatar billede henninga Novice
07. september 2003 - 03:46 #1
Du kan læse lidt om det på  www.abmedia.dk/video  eller  www.helionfilm.dk
Prøv også at kigge efter andre links på de to sider
HenningA
Avatar billede ird Praktikant
07. september 2003 - 09:03 #2
http://www.eksperten.dk/spm/393158

Flot du tog dine point her når vi hjalp dig!!
Avatar billede tdamgaard Nybegynder
07. september 2003 - 11:48 #3
ird: Ja, det kan du da godt få.
http://www.brogaarden.dk/udlejning.htm lejer ikke DV kameraer ud.
Og hos http://www.av-huset.dk/sider/udlejning.html fik jeg, at vide de ikke udlejede udstyr til privat personer.
http://www.tv-glad.dk/udlejning.html har jeg ikke checket da snakkede vi om 500-600 kr. i leje (om ugen), og ikke 800-850 kr. ekskl. moms om dagen.
Eks. 800 kr. * 15 dage = 12000 kr. + moms = 15000 kr. - for den pris kan jeg jo købe et kamera.
Faktisk burde hoejrup have point, da han var den eneste som forslog at det var billigere at købe en DV kamera.

Men hvis du virkelig føler dig snydt, så kan du da godt få de 30 point.
Avatar billede tdamgaard Nybegynder
07. september 2003 - 22:06 #4
henninga: Interessant læsning.
Du kan vel ikke anbefale et bestemt kamera ud fra mine krav?  :-)
08. september 2003 - 00:15 #5
Avatar billede usc Nybegynder
08. september 2003 - 10:13 #6
Her er et godt DV kamera der passer til dine ønsker:

Canon DM-MV500i
Max Resolution: 540.000pixels
Memory: SD Card
Display: 2,5" LCD (112k)
1/6" CCD Sensor
Zoom: 18X Optical / 360X Digital
Interface: DV-In / DV-Out / AV / MIC / S-VIDEO
Pris ca. 6.100,- incl. moms
Avatar billede usc Nybegynder
08. september 2003 - 10:14 #7
Det har klaret sig godt i tests ;)
Avatar billede henninga Novice
08. september 2003 - 22:01 #8
Sony DCR-PC 8 DV  ser ud til at være et godt tilbud.
Canon DM-MV5i  ser osse godt ud.
Jeg ville nu vælge Sony p.g.a. "DV og analog ind/ud". Det sparer jo et redigeringskort så man kan nøjes med FireWire, men det er svært at vælge for andre ;o)

HenningA
Avatar billede henninga Novice
08. september 2003 - 22:03 #9
Men jeg kan se at Canon osse har analog ind, så det er billigere :o)
Avatar billede tdamgaard Nybegynder
08. september 2003 - 23:26 #10
henninga: Ja, et redigeringskort vil jeg da meget gerne slippe for - har nemlig ikke ledige PCI slots.  :-)

Er 1.3 megapixel virkelig højeste opløsning på DV kameraer?
Og er det samme type megapixel som på et digital kamera - for der er 1.3 megapixel jo ikke noget vildt.
Avatar billede tdamgaard Nybegynder
08. september 2003 - 23:30 #11
Det kan vel godt betale sig at give lidt mere, og få et kamera med en Carl Zeiss linse, ik'?
F.eks Sony DCR-PC105 - http://www.sonystyle.com/intershoproot/eCS/Store/en/documents/specifications/DCRPC105.pdf
Avatar billede henninga Novice
09. september 2003 - 00:04 #12
Opløsningen på et videosignal er 720 x 576 pixels som er det samme som 0,415 Megapixels. Det er mere størrelsen på CCD du skal kigge efter altså 1/4" eller 1/6" og hvor mange liniers opløsning den har (520 er godt).
Megapixel henviser til stillbilleder.
Carl Zeiss er godt - ja.
Men hvis du kigger på PC105 kan linsen justeres 50-500 mm hvor PC8 går ned til 42-420 mm. Med en 50 mm linse vil du i nogle situationer have svært ved at komme langt nok væk.
Forskellen på de to er, så vidt jeg kan se, at PC105 er udvidet med et bedre stillkamera og kort dertil.
HenningA
Avatar billede tdamgaard Nybegynder
10. september 2003 - 10:42 #13
Hmm... still billeder er ikke så vigtigt, da har jeg et digital kamera til.
Så det kunne godt ende med et Sony DCR-PC8.  :-)

Men hvad er nu et DVD kamera?
http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/en/-/USD/SY_BrowseCatalog-Start;sid=8YnKcZzxs__KOKOvE5PAetP-lC7Qsfa10M0=?CategoryName=dcc_DICamcorders_DVDHandycamCamcorders&Dept=dcc
Avatar billede henninga Novice
10. september 2003 - 23:46 #14
Forskellen er, at det optager direkte på en DVD (8cm).
Du optager din video og når du er færdig skal du lukke DVD'en - det tager ca. ½ times tid. Så kan den afspilles på de fleste DVD-afspillere og drev.
Bagdelen ved det, er kvaliteten i forhold til MiniDV. Jeg har prøvet et Panasonic af slagsen og det var ikke noget at råbe hurra for. Men prøv det hos en forhandler og se selv kvaliteten.
HenningA
Avatar billede tdamgaard Nybegynder
11. september 2003 - 09:19 #15
Men det lyder sgu' smart, hvis der altså er DVD-RAM medier.  :-)