Avatar billede voller Nybegynder
06. september 2003 - 13:42 Der er 12 kommentarer

Logonfejl: Brugeren har ikke fået lov m.m.

Hej eksperter.

Jeg sidder med to Windows XP Prof. maskiner der er forbundet i et lille netværk via en switch. Til denne switch er der også tilsuttet et ADSL-modem.

Begge maskiner kan fint gå på internettet og jeg kan se begge maskiner under punktet "Vis arbejdsgruppecomputere".

Men maskinerne kan ikke få adgang til hinandens delte mapper. Jeg har delt et par mapper, aktiveret gæstekontoerne på begge maskiner og det ser fint ud. Når jeg så forsøger at få adgang til de delte mapper, får jeg:

Logonfejl: Brugeren har ikke fået lov til at anvende den anmodede logontype på denne computer.

Hvad stiller jeg op? Synes jeg har prøvet alt hvad der virker logisk nu. Lagt firewalls ned, givet fuld kontrol med de delte mapper osv.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. september 2003 - 14:00 #1
du mangler nok en protokol.
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
06. september 2003 - 14:05 #2
Logger du ind som gæst?

Hvis du gør, så opret på begge maskiner en normal bruger og se
hvordan det så går.
Avatar billede voller Nybegynder
06. september 2003 - 14:12 #3
Jeg kommer slet ikke til noget login. Jeg dobbeltklikker på en af maskiner i "Vis arbejdsgruppecomputere" for at se dens delte mapper. Så popper en alertboks op med ovennævnte fejl.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. september 2003 - 14:20 #4
har du protokollen QoS protokollen installeret?
Avatar billede voller Nybegynder
06. september 2003 - 14:52 #5
Jep... Og derudover følgende:
- Klientprogram til MS-netværk
- Fil/udskriftsdeling
- NWLink NetBIOS
- IPX/SPX/NetBIOS kompatibel
- TCP/IP
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. september 2003 - 14:58 #6
det burde ikke være nødvsndigt at bruge NWLink NetBIOS
- IPX/SPX/NetBIOS kompatibel
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. september 2003 - 15:00 #7
inden du fjerner protokollerne, kunne du prøve at oprette et password i begge maskiner
Avatar billede voller Nybegynder
06. september 2003 - 15:49 #8
Jeg har prøvet at tildele et password til maskinerne. Der er ingen ændringer.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. september 2003 - 19:17 #9
jeg har 3 maskiner på mit lille netværk, her står:

- Klientprogram til MS-netværk
- Fil/udskriftsdeling
- QoS-pakke planlægning
- TCP/IP (indstillet til Automatisk)

Under Tcp/Ip Egenskaber går du ind i Avanceret - her skal der under fanen IP-indstillinger stå DHCP aktiveret
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. september 2003 - 01:07 #10
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/smpl_shr.htm

Jeg er ikke sikker på om rådet mht enkel fildeling er det du mangler, men det kan vel ikke skade at prøve.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. september 2003 - 01:11 #11
Men da det vil ændre måden at blive authentikeret på, vil det sikkert være nødvendigt at oprette brugerkonti, der kan bruges til at logge ind med, når du mapper et drev. I så fald bør du oprette brugere med samme navn og password som bruges lokalt, idet der så ikke vil blive spurgt om password, første gang de delte mapper tilgås.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2003 - 01:25 #12
det er min erfaring at der spørges efter PW første gang en manskine logger sig på, herefter er det ikke mere nødvendigt, det er i hvert fald vi kører netværket hos os.
Vi haqr prøvet at køre uden PW, men får så beskeden at man ikke har tilladelse til at logge på.