Avatar billede birddog Nybegynder
05. september 2003 - 14:50 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Terminalserver, Print ud lokalt når man arbejder hjemmefra.

Da flere og flere af vores medarbejrere  har fået adsl derhjemme og derfor er begyndt at arbejde hjemmefra, så har vi fået et mindre problem.

Vi køre windows 2000 Terminal server og folk kan sagtens komme på og arbejde hjemmefra, Problemmet opstår når man hjemmefra vil printe ud.

For nogen, de fleste af dem, der vælger systememt selv deres egen printer der hjemme, men de kan bare ikek printe ud.

Andre kan printe mellem 5-10 sider ud på deres lokale printere, men derefter nægter den simpelthen at udskrive lokalt.

For andre så kan de kun se det printere vi har her i huset, og så udskriver de jo på firmaets printere.... Og kan så få papirene næste gang de kommer i huset, men den løsning holder jo slet ikke.

Så vidt jeg kan se så er der ikek noget system idet, og jeg har ikke den store ide til hvad jeg skal gøre for at løse dette problem.
Er der nogen der har nogen gode råd?

Mvh
Frank
Avatar billede venturer Nybegynder
05. september 2003 - 16:14 #1
Jeg mener kun det er Terminal >klienten< der er et problem. Sørg for at alle har den sidste nye version (specielt de som ikke kører Windows XP)

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/rdclientdl.asp
Avatar billede netmanden Nybegynder
05. september 2003 - 18:32 #2
3 punkter: 1. Printeren skal sidde på LPT1/USB DOT4, 2. Printerdriveren skal forefindes på TS, 3. Printeren skal være sharet på klienten.
Avatar billede birddog Nybegynder
06. september 2003 - 14:27 #3
jeg prøver på mandag for at se om det virker.
tak indtil videre
Avatar billede birddog Nybegynder
09. september 2003 - 09:01 #4
netmanden.
jeg har lige et ?.
ud af de 3 punkter, har jeg klaret de 2. Men at printerdriveren skal forefindes på terminal serveren. Hvordan gør jeg det? For jeg kan jo ikke bare installere printeren da den jo ikke findes på serveren. Kan man bare kopiere driverne ind i en speciel mappe eller hvad gør man smartest
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. september 2003 - 10:54 #5
Du kan installere printeren midlertidigt på LPT1 porten på serveren. Så får du driveren installeret.

Visse producenter (Lexmark) har programmer der kan installere drivere remote på servere, så du ikke behøver at installere en fysisk printer.

Men ved at lade som om printeren er på LPT1 (eller 2,3,4) får du installeret driveren. Det er et hestearbejde hvis der er mange forskellige drivere, men det skal så kun gøres én gang pr. driver.

Husk i øvrigt at du også skal installere drivere for det operativsystem klienten kører.
Avatar billede birddog Nybegynder
12. september 2003 - 11:56 #6
nu har jeg jo ikke fyssisk adgang til de forskellige printere. Da de jo stor hjemme ved de ansatte.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. september 2003 - 12:08 #7
Du skal heller ikke have fysisk adgang til printeren.

Du skal bare have at vide, hvilken model det er, samt hvilket OS klienten kører med.

Windows 2000 driveren installeres så lokalt på serveren. Følgeligt skal du ind og "share" printeren, og på selv samme faneblad har du muligheden for at installere en driver til andre operativsystemer. Her skal klientens operativsystems driver så installeres.

Kører klienten i forvejen windows 2000, er det selvfølgelig ikke nødvendigt.
Avatar billede birddog Nybegynder
30. september 2003 - 09:25 #8
Undskyld at jeg først melder tilbage nu, men der har lige været 1000 andre ting ivejen.
Vil sige at det i siger, giver mening, og jeg er helt med. Men hvordan installere jeg lige alle de printere på systemmet uden at ha dem. Jeg syntes ikek at jeg kan få win2k server til at gøre, med mindre at printerene er koblet til vores netværk, og det er de jo ikke.! kan man kopiere nogen inf. filer til en bestemt mappe på serveren eller hvad gør man smartest?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. september 2003 - 09:42 #9
Du kan desværre ikke nøjes med at lægge INF filerne på. De giver blot mulighed for at browse sig frem til den rette driver, NÅR man installerer printeren. Og den mulighed har man jo i forvejen.

Du er nødt til at installere printerne lokalt - lad som om de sidder på LPT1: porten. Så kan du installere den, og bagefter gå ind og installere drivere for de andre operativsystemer.

d.v.s. - sådan gjorde man i NT4. Windows 2000 har heldigvis fået en forbedring, så du gør følgende:

Start -> Settings -> Printers

Klik på menupunktet File og vælg Server Properties.

Vælg fanebladdet "Drivers" - og resten burde næsten give sig selv....
Avatar billede birddog Nybegynder
10. oktober 2003 - 12:03 #10
Må desværre indrømme at jeg simpelthen ikke kan få det til at virke.
Jeg syntes at jeg har gjort alt hvad i har skrevet.

1.jeg har installeret printeren på serveren inc. drivere til andre styresystemmer
2.der hjemme, har jeg installeret den nyeste klient, printeren sidder på lpt1 og er delt.

Men alligevel virker det ikke.

Hvad skal jeg mere gøre?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. oktober 2003 - 12:28 #11
Jeg tror jeg har fundet noget.

På serveren går du ind i Terminal Services Manager, gå ind i "Help".

Søg efter "Connect Client Printer", og find artiklen "Connect Client Printers at Logon.

Her står en masse nyttige ting om hvordan det slås til - det er åbenbart ikke nok at have driveren liggende.
Avatar billede birddog Nybegynder
23. januar 2006 - 10:48 #12
rydder op i gamle emner.
undskyld at jeg først vender tilbage nu.
men problemet var at printerne ikke understøttede terminal server.
da vi skiftede printerne ud, så var der ikke nogen problemer