Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
04. september 2003 - 23:18 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Antal MB pr.time på 256kbit linie

Hvor mange MB kan der hentes pr. time på en 256kbit linie
Avatar billede bartfreak Nybegynder
04. september 2003 - 23:19 #1
ca 100..O)
Avatar billede viciodk Praktikant
04. september 2003 - 23:27 #2
256 kbit = (256 / 8) KB/sek = 32 KB/sek

Du kan altså download 32 KB pr. sek.

Dette ganges med 60 for at se hvor meget det er pr. minut og derefter med 60 igen for at se hvad det giver pr. time.

60 * 60 * 32 KB = 115200 KB = (115200 / 1024) MB = 112,5 KB / time

I "teorien" kan du altså hente 112,5 KB pr. time.

Dette passer dog ikke i praksis pga den måde de forskellige protokoller er skruet sammen på. Desuden kan ældre Windows-versioner ikke udnytte den fulde båndbredde.

Regn derfor ca. med 100 MB pr. time.
Avatar billede viciodk Praktikant
04. september 2003 - 23:28 #3
Ups jeg kom til at skrive KB nogle steder hvor der skulle stå MB.. Men det har du vel allerede regnet ud :)
Avatar billede wickedd Juniormester
04. september 2003 - 23:33 #4
download med 32kb passer ikke ... du skal nok regne med omkring de 27kb i sekundet
Avatar billede trille Nybegynder
05. september 2003 - 00:36 #5
Overheaded på IP og ATM gør at du skal regne med omkring 25 KB/sek - nogle gange mere, andre gange mindre - men har lidt af gøre med den øvrige trafik på den central og det kort som du er koblet op på.

Der er 3.600 sekunder i en time - og du kan overføre 25 KB per sekund, hvilket svarer til omkring 90.000 kb - dividér med 1024 og du får omkring 87 MB/time.

/Claus
Avatar billede dytti Novice
05. september 2003 - 09:42 #6
Jeg læste i et computerblad, at man nok kun skulle regne med ca. 80% af den hastighed udbyderne siger
Avatar billede the_collector Novice
05. september 2003 - 12:05 #7
Det er sludder når viciodk skriver at det kun gælder ældre windowsversioner, det har nemlig intet med windows at gøre men rigtig nok som trille skrive at det skyldes overhead. Af erfaring ved jeg at hvis der er hul igennem, så kan man downloade meget tæt på 100 MB/time, resten går til overhead. Jeg mener at kunne huske at overheadet ligger på ca 1 bit per sendt 8 bit, det passer meget godt med at 112,5 MB/time bliver til reelt 100 MB/time.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
05. september 2003 - 22:35 #8
Smid lige et savr alle sammen :-)
Avatar billede viciodk Praktikant
06. september 2003 - 17:39 #9
the_collector: Hvis du vil starte en diskussion, så fint med mig. :) Synes du ikke det er underligt at der findes så mange W9X tweaks til ADSL-opkoblede computere hvis W9X er lige så god til at udnytte forbindelsen som Windows 2000, XP og Linux: http://www.speedguide.net/downloads.php ? Her tænker jeg specielt på "Microsoft Windows 9x Vtcp.386 Update" men også nogle få af de andre opdateringer.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
06. september 2003 - 20:37 #10
okay..O)
Avatar billede the_collector Novice
08. september 2003 - 13:50 #11
viciodk>>Sjovt med det link du har smidt, der er lige så mange tweak programmer til 2k som til 9X og næsten lige så mange til XP som til 9X. Dvs flere til XP/2k end til 9X. Faktisk downloader jeg lige hurtigt uanset om jeg bruger 9X eller XP, men jeg har selvfølgelig også sørget for at holde mine Windows'er opdateret og ved også at 9X ikke altid er optimalt sat op til ADSL. Så derfor mener jeg at de udsagn
"Desuden kan ældre Windows-versioner ikke udnytte den fulde båndbredde"
er noget sludder.
Hvis du endelig skal sammenligne 9X med 2k, så bør du vælge ME, da den er næsten samtidig med 2k og har dermed fået rettet op på nogle af de programmeringsfejl, der har været. Jeg har bevidst ikke gået længere tilbage end til 9X, da jeg mener at i netværkssammenhænge er Win 3.x helt outdateret.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
16. september 2003 - 23:35 #12
Tak for hjælpen