Avatar billede monic Nybegynder
21. december 2000 - 22:11 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

ADSL+Netværk+Norton firewall

Hej,

er der nogen som kender til problemer med Norton Firewall på begge computer, som er forbundet via netværkskort og en ciscorouter.
Efter jeg har installeret firewall på begge computere, kan de ikke længere se hinanden, selvom der er hul igennem. Slår jeg dog firewallen fra, kan de sagtens se hinanden. Er der nogle som har løsningen, hvis jeg ikke ønsker at give afkald på hverken firewall eller netværk?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
21. december 2000 - 22:14 #1
Det er vel bare en port som skal åbnes i jeres firewall?
læs evt. på
http://www.paikin.dk/adsl-faq.phtml
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
21. december 2000 - 22:19 #2
man bhøver vel egentlig ikke nogen software firewall når man har ciscorouteren det er jo en firewall i sig selv (når kun de valgte porte er åbne)??
Avatar billede monic Nybegynder
21. december 2000 - 22:19 #3
Korrekt, der skal sættes en regel op for Norton Personal Firewall, hvilket jeg har forsøgt og har ligeledes fulgt brugervejledningen meget nøje. Dette resulterer i at den ene computer kan se indholdet på den anden computer ved indtastning af dennes IP-nummer i et browservindue, men ikke via en oprettet genvejsforbindelse oprettet som netværksforbindelse, hvor den plejer at kunne se den anden computer.
Avatar billede monic Nybegynder
21. december 2000 - 22:21 #4
Til Thoeger_poertner:
Det kunne der godt være noget om, men jeg vil nu gerne have Norton Personal Firewall på mine computere.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
21. december 2000 - 22:26 #5
Hvorfor lige Norton?
(bare nysgerrig)
der findes jo mange andre
(http://davidovv.homestead.com/firewalls.html)
Avatar billede monic Nybegynder
21. december 2000 - 22:29 #7
Grin bare...men min kæreste ville gerne have denne, da han har fået anbefalet den. Endvidere har vi en god brugervejledning til den, som er blevet fulgt med henblik på opsætning af netværk, men det virker bare ikke.
Avatar billede monic Nybegynder
21. december 2000 - 22:47 #8
Tak for det lille link, men denne vejledning afviger ikke fra min manual - og nej, jeg har ikke gjort noget forkert, men computerne kan stadig ikke se hinanden.
Avatar billede strax Nybegynder
21. december 2000 - 23:37 #9
Jeg har selv kørt med samme konfiguration og brugte følgende løsning:

Opret en rule der muligør tcp og udp, inbound og outbound til/fra den ene maskine til den anden. Det er noget med \"any application\" og \"any service\", men så kun til ip nummeret til den anden maskine. Den nye rule dukker frem i bunden af rule listen, derefter skal i markere den og i siden trykke på pilen opad, så den kommer op i toppen. Så skulle det virke igen. ;-)

Avatar billede monic Nybegynder
21. december 2000 - 23:43 #10
Til strax:
Det er lige netop samme metode som jeg bruger, og så får jeg at vide at Network path not found, hvilke jeg synes er meget mystisk, da der ikke er nogle problemer med forbindelsen når jeg disabler Norton Personal Firewall på begge computere.
Avatar billede strax Nybegynder
21. december 2000 - 23:48 #11
Nææ, det lyder underligt. Prøv at lave nogle forsøg på at connecte. Gå derefter ind i oversigten over de rules der er blevet brugt og tjek hvilken der holder jer fra at se hinander (hæhæ det lød næsten som en lægeroman)
Avatar billede webasto Nybegynder
22. december 2000 - 03:41 #12
Er lige med på en kigger da jeg sidder med et lignende problem med Norton Internet security på alle maskiner i netværket.

Webasto
Avatar billede aladdin Nybegynder
22. december 2000 - 09:19 #13
Hej Manic.

Det du prøver kan ikke umildbart lade sig gøre fordi, når du ser den anden computer inde fra \"Andre computere\" ser du den ved hjælp af en protocol der hedder netbios! denne protocol kan umildbart ikke routes. (Godt nok sidder i på samme net men jeg tror ikke at Norton´s firewall kan klare det.....)

Jeg er ikke sikker i min sag da Norton´s firewall er en legetøjs firewall|;-)

Løsning: er at du bruger en wins server (Nu håber jeg at i kører NT/2000) hvis i gør det så skal i sætte sådan en op på den ene arbejdsstation og den anden arbejdsstation skal så have det IP nummer skrevet ind under wins servere.

-Aladdin
Avatar billede strax Nybegynder
22. december 2000 - 09:28 #14
Aladdin >> Det kan sagtens lade sig gøre, da flere af os jo har gjort det. At sætte en wins server og ville være spild af resourcer. Du har godt nok ret i at der her sker et opslag af netbios navne til ip-adresser, men det er ikke nødvendigt. Man sgatens se hinanden i \"andre computere, selvom alle kører tcp/ip. Du har også ret i at netbios ikke er routebar, men det problem har de jo heller ikke da det er på lokalnetværket problemet findes.

Istedet skulle man måske kigge på den rule der omhandler nbssessions?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
22. december 2000 - 10:19 #15
Alad> Det ved jeg godt,
Avatar billede aladdin Nybegynder
22. december 2000 - 10:34 #16
Strax-> Ja okay men så netbios navne opløsnsing via IP kunne man vel slå til?

Men okay jeg kender ikke Norton´s \"firewall\"...;-)

men okay wins var en hurtig løsning......
Avatar billede monic Nybegynder
22. december 2000 - 10:40 #17
Strax>> Din omtalte rule, som omhandler nbssessions, kan jeg ikke umiddelbart finde i min firewall. Kan du uddybe den?
Avatar billede strax Nybegynder
22. december 2000 - 10:43 #18
Kan ikke finde det før jeg kommer hjem i eftermiddag, men, nbssessions står for netbios sessioner, og det kan også være her din blokade sker. Har du prøvet det med at etablere nogle sessioner, og så se i loggen hvilke rules der er blevet brugt?
Avatar billede victor44 Nybegynder
22. december 2000 - 12:19 #19
Hcis du blokerer nbsessions kan windows maskiner ikke se hindanden.
Avatar billede bauner Nybegynder
17. april 2003 - 22:42 #20
Øhh, er ikke skide skrap til netværk, men jeg fik mit til at trille ved at bruge den wizard der er i NPF (Den til netværk + jeg tilføjede adressen på den anden PC).