Avatar billede katrinehansen Nybegynder
03. september 2003 - 12:46 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Indehaver af web-side??

Kan hver indehaver af en hjemmeside se personlige oplysninger om én? Kan en indehaver af en web-side f. eks. se hvilke web-sider man gennem årene har besøgt eller hvad?
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
03. september 2003 - 12:49 #1
Nej, en indehaver af en webside kan som udgangspunkt kun registrerer IP adressen på den computer som hjemmesiden sender data til. Denne IP adresse kan så spores, men normalt kun vha. en politianmeldelse eller lign. En indehaver af en hjemmeside kan derfor kun se hvad "du" laver på den enkelte side.
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. september 2003 - 12:50 #2
En webside ejer kan have logging på sin side. Med det kan han se hvorfra man kommer rent IP mæssigt og hvilken browser man bruger. Har man samme IP hele tiden så kan man i realiteten godt tracke dig over en længere periode.

Nogen bruger også cookies til det formål og hvis de gør det og du ikke tømmer dine cookies eller geninstaller din maskine så vil disse også kunne se det.

Men direkte personlige oplysninger kan de ikke finde..
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
03. september 2003 - 12:50 #3
hvad mener du med "kan som udgangspunkt"?
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
03. september 2003 - 12:51 #4
hvad mener du med "direkte oplysninger"?
Avatar billede aovergaard Nybegynder
03. september 2003 - 12:52 #5
Prøv lige at gå ind på denne adresse: http://www.spywarefri.dk her kan du klikke på de øjne som der ligger til højre, så kan du se hvad denne webmaster kan se om dig.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
03. september 2003 - 12:52 #6
Jeg mener at i teorien kan de spore dig ved politiets hjælp, få en dommerkendelse, hente din dagbog i dit soveværelse og der læse alt om dig :-), så det kan lade sig gøre men er nok meget usandsynligt.
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
03. september 2003 - 12:52 #7
Disse cookies er det nogle man selv åbner i "Temporary internet files" eller åbner ens egn computer selv disse?
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. september 2003 - 12:53 #8
Jeg mener: Man kan IKKE finde personlige oplysninger om en internet bruger. Man kan få IP adressen og har man en dommerkendelse kan man via udbyderen få fat på navn og adresse. Men det får man ikke uden MEGET god grund.

Hvis du specificerer hvad det er du "frygter" så er det lidt nemmere at give entydigt svar.
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. september 2003 - 12:53 #9
Det er faktisk teoretisk muligt. En indehaver af en hjemmeside laver en cookie, der bliver lagt ned på din computer. Denne cookie opsamler oplysninger om hvilke sider du besøger, samt andet. Næste gang du besøger han side hentes indholdet af cookien og hermed har han oplysningerne.

Der er dog følgende svarghede i denne løsning.

Du kan indstille din maskine til ikke at tage imod cookies.
Du kan slette dine cookies,
Ad ware scannere kan finde den slags cookies og slette dem.

I praksis vil denne metode ikke virke ret godt, men det er teknisk muligt
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. september 2003 - 12:54 #10
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
03. september 2003 - 12:54 #11
I "Temporary internet files" er der et ikon med en blyant og et stykke papir hvor der ud for står "cookies". Kan en cookie også ligne et internet ikon som f. eks. "demorecord"?
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
03. september 2003 - 12:56 #12
Nej vel :-(, en cookie er en tekststreng som man kan lægge ned på din maskine og hente igen. Den kan ikke foretage sig noget som helst på din maskine. Det svarer til at sende et almindeligt papirbrev der så læser resten af brevene i din postkasse igennem.
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
03. september 2003 - 12:58 #13
Til bufferzone: Hvordan sletter man cookies og hvordan ser en sådan cookie ud der kan give indehaveren disse private oplysninger?
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. september 2003 - 13:01 #14
I Tools menuen under Internet Options - på første faneblad kan du vælge at slette cookies.

Men de kan IKKE få private oplysninger om dig som person fra dine cookies.
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
03. september 2003 - 13:02 #15
Har man nogen mulighed for at tilbagehente alle disse steder man har lagt sin IP-adresse og bliver ens IP-adresse slettet efter nogen tid autromatisk? (måneder, år?)
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
03. september 2003 - 13:04 #16
Nej, men med mindre du har begået en kriminel handling er der absolut intet at være nervøs for. Hvorfor skulle en web-server ejer være interesseret i dig ??
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. september 2003 - 13:05 #17
Nej - men det er også lige meget. Der er ikke noget der kommer efter dig på det grundlag.

Hele internettet er opbygget på basis af IP adresser og det er ikke noget der forsvinder ud i det blå.

Din IP er din mulighed for at kommunikere med andre på internettet. Hos visse udbydere får man ikke fast IP hvilket vil sige at man får en ny hver gang man kommer på internettet. Hos andre får man fast.

Men hvad er det du er så paranoid over? Det gør det altså nemmere at hjælpe hvis du kan specificere det lidt mere.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
03. september 2003 - 13:06 #18
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#emptytemp Du kan hente dette prg. som kan slette dine cookies helt automatisk med intervaller på ned til 5 min. Det er faktisk et kanongodt prg. som jeg på det varmeste kan anbefale dig at installere. Har selv kørt med det i flere måneder og er stadig glad for det.
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
03. september 2003 - 13:07 #19
Så det "eneste" en web-side ejer kan finde fremtil er ens ip-adresse og ikke andet?
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. september 2003 - 13:07 #20
Ja det er det vi prøver på at sige. :o)

Ikke en skid andet end din IP og den kan han bruge til minus!
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
03. september 2003 - 13:11 #21
Jeg er bare bange for virus?
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. september 2003 - 13:13 #22
Jamen er det kun det så har du ikke noget at frygte med hensyn til det her.

Du skal have installeret en god virus scanner og sørge for at holde den opdateret hele tiden.

Huske at installere de seneste updates fra Microsoft - og så ellers være fornuftig i din omgang med især mails. :o)
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
03. september 2003 - 13:14 #23
Bange for at nogle evt. kan gå ind og rode i ens computer og skabe en virus!
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
03. september 2003 - 13:14 #24
Hvilke mails skal man være betænksom overfor?
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. september 2003 - 13:17 #25
Jo men det problem vil altid være det. Du kan ikke sikre dig 100% procent. Men gør du det som jeg skrev ovenfor og så installerer en firewall (f.eks www.zonelabs.com ) hvis du har ADSL uden router - så har du sikret dig til en grad hvor at det ikke længere er amatører der kommer ind på dit system. Og tro mig dem der er profesionelle gider ikke engang at komme ind på din computer.. :o)

Husk også altid at have et godt stærkt password på dine konti på din maskine både administrator bruger og din egen bruger hvis du har windows 2000 eller XP.
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. september 2003 - 13:21 #26
Mht mails.. Så skal du være opmærksom på vedhæftede filer. Åbn ikke noget du ikke er 100% sikker på du kender indholdet af. Er du i tvivl så er det bedre at du kontakter personen der står som afsender og sikrer dig at det er ok at åbne filen/mailen.

Vær opmærksom på mails som er sendt fra folk du ikke umiddelbart kender og mails hvor overskriften er på engelsk eller lover en masse sjov og ballade så at sige..

Brug det med omtanke og vær kritisk..
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
03. september 2003 - 13:21 #27
Er der nogle der helt præcist ved hvad demorecord er og hvad det i såfald står for?
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. september 2003 - 13:24 #28
Jeg vil råde dig til at køre flg:

http://www.lavasoft.de/software/adaware/ Download og installer og kør. Fjener såkaldt spyware.

Kør http://housecall.trendmicro.com/ som er en online virus scanner fra TrendMicro.
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
03. september 2003 - 13:25 #29
Hvad er spyware helt præcist, er det nogle hackere som roder i min PC?
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. september 2003 - 13:27 #30
Læs om det her: http://www.spywarefri.dk/
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
03. september 2003 - 13:30 #31
Tak!
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. september 2003 - 13:33 #32
Hvis du mener du har fået svar nok så smider jeg da lige et svar.. :o)