Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 22:38 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af trådløst netværk med 2 routere

Hey der!

Jeg har købt en trådløs router (den fra netto - Topcom Skyr@cer WBR 244), så kæresten kan bruge sin bærbare computer i hele huset (jeg har også anskaffet mig et trådløst PC-netværksk kort med, der fungerer).
Jeg selv derimod har begge ben placeret fast på jorden og har ikke i sinde at forlade min stationære computer.
Jeg ville ligeledes være meget ked af at skulle skille mig af med min gamle cisco-router, da jeg har svedt mange timer med dens opsætning.

Jeg har derfor sat det sådan her op:
                Min computer
              /
Cisco router-
              \ Trådløs router -> hendes puter

MEN - jeg kan ikke få skidtet til at fungere! Hendes puter kan sagtens oprette den trådløse forbindelse, men den kan ikke gå på nettet!

Hvad fan'en har jeg gjort forkert?

Mvh.
Gekko

PS: Jeg har fast ip (hvis det gør nogen forskel).
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. september 2003 - 22:41 #1
har du sat Accespontet til at tage en IP fra routeren ?
Hvad hvis du slår kryptering fra, virker det så ?
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 22:42 #2
1) hvordan sætte jeg den til det?
2) Kryptering er ikke slået til.
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. september 2003 - 22:48 #3
tjah, nu kender jeg ikke lige dit accespoint, men prøv at slå DHCP til i din bærbare, eller kig i manualen
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 22:49 #4
En eller anden form for hul er der igennem, for når jeg sætter en netværksledning fra den trådløse router og ind i hendes computer virker internettet på hendes puter...
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 22:50 #5
DHCP er sat til som standard - skal jeg bare beholde det?
Eller hvordan?
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. september 2003 - 22:51 #6
så er det jo i accespoint fejlen skal findes sikkrt.
Kig om dit acces point får en ip, og se om du kan pinge andre computere fra din bærbare
Avatar billede kenp Novice
02. september 2003 - 22:51 #7
så er det fordi at du ikke har sat det til at køre på samme kanal og ssid og sat krypteringen ens (selv om du ikke bruger nogen) samt evt. mac-filtrering.
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 22:52 #8
Network type har jeg sat til "Ad Hoc (peer to peer)". Er det rigtigt?
(Den anden mulighed er infrastructure)
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 22:53 #9
Kenp: Nix - jeg HAR sat dem til samme kanal og ssid. Den skriver også at det trådløse netværk fungerer - men jeg kan bare ikke komme på nettet med netværket, og så går lidt af fidusen jo af det...
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 22:54 #10
fido: Hvordan ser acces point får en ip? Jeg kører XP.
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. september 2003 - 22:54 #11
har du sat den til selv at tage en IP ?
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 22:55 #12
Hvordan ser jeg o macces pointet får en ip? Jeg kører XP. (skulle der selvfølgelig stå)
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 22:55 #13
ja
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. september 2003 - 22:56 #14
tjah, du kan jo kigge i din router ? Kan du ikke se hvor mange der får uddelt en ip der ?
Ellers, må du kunne se det i dit AP, et eller andet sted
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 22:56 #15
fido: Både LAN-forbindelsen og det trådløse netværk tager automatiske IP.
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. september 2003 - 22:57 #16
kan du pinge din router eller din stationære ? Er der lys i porten hvor du har sat dit accespoint i switchen ?
Avatar billede kenp Novice
02. september 2003 - 22:58 #17
hov så lige noget den skal IKKE stå til Peer to Peer men til infrastruktur

når den står til peer to peer så er det kun hvis du skal forbinde til en anden computer med et trådløst netkort uden af have et accesspoint.
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 22:59 #18
Når jeg højreklikker på "trådløs forbindelse" og vælger "status" og kigger under fanebladet "understøttelse" (hvor man normalt ser IP, undernetmaske og gateway) står der "ugyldig ip-adresse"...?
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 22:59 #19
Kenp - ok, jeg prøver at slå dem om!
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 23:02 #20
Hm... er ved at genstarte, men teknisk set HAR jeg jo heller ikke noget AP. Dvs. AP er incl. i routeren.
Avatar billede kenp Novice
02. september 2003 - 23:03 #21
jo du har en wireless router og så er der indbygget AP ;) men det er på samme måde som hvsi du havde et ap
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 23:04 #22
fido: som sagt - En eller anden form for hul er der igennem, for når jeg sætter en netværksledning fra den trådløse router og ind i hendes computer virker internettet på hendes puter... Så der er lys i routeren.
Hvordan pinger jeg routeren?
Avatar billede kenp Novice
02. september 2003 - 23:05 #23
du skal pinge din gateway ip-adresse
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 23:06 #24
Kenp: ok - men det medførte bare at den trådløse forbindelse ikke længere er tilgængelig... :-p
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 23:07 #25
Jeps, jeg kan godt pinge min router
Avatar billede kenp Novice
02. september 2003 - 23:07 #26
Det lyder mystisk!!! for alle det netvækr som jeg har sat op trådløst skal stå til Infrastruktur for at forbinde til et Accesspoint/wireless router !!
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 23:07 #27
(men det er vel bare over LAN-forbindelsen?)
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 23:08 #28
Kenp: Når den står på infrastructure forsvinder muligheden også for at vælge kanal...
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. september 2003 - 23:09 #29
nu er det vel din cisorouter du prøver at pinge ?
Var der lys i portene på din switch/hub ? altså der hvor du har sat kablet fra dit accespoint i ?
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 23:11 #30
fido: Jo, det er ciscorouteren. Men hvis jeg forsøger at deaktivere LAN-forbindelsen (som altså fysisk går igennem den trådløserouter), kan jeg IKKE pinge routeren.
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. september 2003 - 23:14 #31
hm, og du har også slået kryptering fra på den bærbare ?
Har du slået identificering med chip (eller sårn noget) fra også ? Under netværksinstillinger ?
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 23:23 #32
Ja, det er ikke slået til.

Hvad betyder WAN? Det har jeg muligheden for at ændre? Je kan også rode med LAN-opsætningen på AP'en?
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. september 2003 - 23:25 #33
Wan er den side du har ud på nettet (wide area network)
Lan er den side du har hjemme ved dig selv i huset (local area network)
Sæt wan til at modtage DHCP, og sæt lan til at være dhcp server
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. september 2003 - 23:26 #34
du kører vel ikke med fast ip på din stationære ? Dentager blot en ip fra routeren ikke ?(ciscoen)
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 23:29 #35
Fido: Ok - LAN: "DHCP Server: Enabled"
WAN: "Obtain IP automatically" ?
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 23:31 #36
Jeg specificerer faktisk min ip på min stationære (så den henviser til min computer på lokalnetværket og ikke min kærestes).
Avatar billede gekko Nybegynder
02. september 2003 - 23:37 #37
Der er også noget, der hedder en "routing table" inde i AP-menuen. Er det noget jeg skal pille ved?
Avatar billede gekko Nybegynder
03. september 2003 - 01:24 #38
Hm - har søgt på nettet i 100 år, og det ser ud til, at Kenp havde ret mht. infrastructure. Tilgengæld hopper forbindelsen så bare af og på hele tiden... Help? Anyone? :-p
Avatar billede gekko Nybegynder
03. september 2003 - 02:00 #39
Jeg har med andre ord ingen - eller meget varierende "link quality", mens "Signal Strengh" er helt i top. Hvad fanden betyder det? Jeg har routeren og det trådløse netkort omkring 40 cm fra hinanden, så det kan vel dårligt være forbindelsen, der er dårlig? HEEEEELP!!

Mvh.
Gekko - der er på vej i seng... ÆV!
Avatar billede kenp Novice
03. september 2003 - 08:27 #40
det kan være støj! har du placeret din nye router ved siden af meget støj (computere eller andet elektrisk udstyr)

men du er ikke den første som ahr problemer med den skyracer!
Avatar billede gekko Nybegynder
03. september 2003 - 08:52 #41
Kenp - hvor langt væk skal den fra støjkilder?
Avatar billede kenp Novice
03. september 2003 - 09:02 #42
så langt som muligt! en 2 - 4 meter plejer at hjælpe hvis det e rdet som er problemet!
Avatar billede gekko Nybegynder
03. september 2003 - 09:10 #43
Hm - det hjælper ikke... Så det er nok ikke det.
Avatar billede gekko Nybegynder
03. september 2003 - 09:27 #44
Jeg lukker dette spørgsmål, og prøver at fortsætte i en anden katgori!
Se venligst: http://www.eksperten.dk/spm/396154
Avatar billede lysmosen Nybegynder
16. januar 2004 - 23:28 #45
Når din router kør som DCHP server skal sætte accesspointet til at hente
automatisk IP adresse og det samme skal din computer ellers vil du få problemmer.