Avatar billede platonia Nybegynder
21. december 2000 - 09:08 Der er 9 kommentarer

Rammen bliver kun genkendt som det halve

Jeg har en maskine på 233MhZ den har i forvejen 64 MB sd ram siddende i fordelt på to ram klodser af 32 MB. Jeg ville opgradere den til 128 MB med to ram klodser af 64MB og så skete der noget som jeg synes er mærkligt...
Den mener kun at der er 32mb ram når de nye klodser er sat i, og fjerner jeg den ene ram klods er der kun 16MB.
Hvad er der gået galt....
Det skal lige siges at hvis jeg sætter de gamle tilbage igen, bliver de genkendt som det de er
Kunne det tænkes at bios skal opgraderes...

Avatar billede sjensen Nybegynder
21. december 2000 - 09:14 #1
Det tror jeg ikke, men prøv at nøjes med at sætte de 2 nye i. så skulle den gerne genkende 128mb.

Årsagen er formentligt at der enten er forskel på typerne af ram (hastighed) og/eller at dit motherboard ikke vil acceptere forskellige størrelser ramkredse i soklerne, men at de skal være af samme størrelse.

Hvis det heller ikke virker kun med de 2 nye i, er det muligt der er fejl på den ene eller dem begge.
Avatar billede chruker Nybegynder
21. december 2000 - 09:27 #2
Jeg var udefor at mit gamle Soyo bundkort kun kunne tælle og bruge halvdelen af kapaciteten af det rammodul som sad i det nederste slot. Computer virkede fint og var bundstabil.
Avatar billede k_la Nybegynder
21. december 2000 - 09:27 #3
Hvor gammel er bundkortet? - Der findes ældre bundkort der ikke accepterer ramkredse større end 32/64 MB - de vil netop give den beskrevne fejl. Check din manual, hvis du stadig har den.
Avatar billede trille Nybegynder
21. december 2000 - 11:13 #4
Hvad er det for et bundkort??? ...Det er den eneste sikre måde at finde ud af om der er eventuelle begrænsninger mht. RAM mængde, samt konfiguration.

Venligst,
Claus
Avatar billede msmows Nybegynder
21. december 2000 - 12:07 #5
Det er ikke alle bundkort der accepterer både \"singlesided\" og \"doblesided\" moduler. Med de sidste risikerer man at kun det halve ses. Det er ikke størrelsen 64/128 der er problemet. Prøv at kigge i manualen, har du ikke én kan den sikkert hentes som pdf-fil hos fabrikanten.
Avatar billede platonia Nybegynder
22. december 2000 - 09:32 #6
hvor i manualen ser man det står det under noget specielt?
Avatar billede platonia Nybegynder
22. december 2000 - 09:36 #7
okay har fundet det og det understøtter både single og dobbelt...?
Avatar billede platonia Nybegynder
22. december 2000 - 09:41 #8
okay sidder lige og læser i det her volapyk, og der snakkes om simm og dimm...?
Avatar billede msmows Nybegynder
25. december 2000 - 22:19 #9
simm singlesided
dimm doublesided (dual)