Avatar billede pbudk Nybegynder
01. september 2003 - 13:43 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Sammenligning af records i to databaser

Jeg har to databaser som er 100% identiske mht. tabelstruktur.

Den ene er på et tidspunkt blevet oprettet som en kopi af den anden til brug på en bærbar computer.

Desværre har jeg nu på fornemmelsen at der er blevet tilføjet records i den ene, som ikke er i den anden og omvendt.

Findes der en smart måde at sammenligne sådan to databaser med henblik på at finde disse ændrede records eller er den eneste metode at gå alle igennem manuelt.

Antallet af records er det samme i de to tabeller.
Avatar billede gertp Nybegynder
01. september 2003 - 13:49 #1
du kan lave en forespørgsel, der finder ikke-relaterede poster i 2 tabeller.
Avatar billede gertp Nybegynder
01. september 2003 - 13:51 #2
klik på forespørgsler under objekter, og vælg derefter indsætforespørgsel fra menulinien, og forespørgselsguiden 'find ikke relaterede...'
Avatar billede pbudk Nybegynder
01. september 2003 - 14:01 #3
nah - umiddelbart er det ikke det.

Det er selve indholdet i records jeg ønsker sammenlignet.
Antallet af records er det samme og de har også de samme id'er i de to databaser.
Der er i øvrigt 10 tabeller i hver database, men det burde være irellevant.
Avatar billede pbudk Nybegynder
01. september 2003 - 14:03 #4
hov - jeg kan se, at jeg i spørgsmålet skrev tilføjet records, der skulle have stået ændret i records.
Avatar billede terry Ekspert
01. september 2003 - 14:18 #5
There is no easy way!
You could make a query JOINing both tables which must be comapred by thier primary (unique) key. Then for each field (other than the primary key) in one table you compare it against the same field in th eother table.
Even so, IF there are changes then wich record is correct?
Avatar billede pbudk Nybegynder
01. september 2003 - 14:24 #6
Ok - jeg havde lidt på fornemmelsen at jeg måtte lave en forespørgsel til hver.

Hvis der er nogle forskellige records må jeg jo manuelt vurdere hvilken, der er korrekt, eller alternativt indhente oplysningerne igen.

Tak for hjælpen.