Avatar billede zelman Nybegynder
01. september 2003 - 11:56 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Client/Server til Web

P.t. bruger jeg Oracle Forms 6.0.5.0.2 i client/server miljø men ønsker at lave dette til til web miljø altså gøre det muligt at tilgå forms fraa Internettet. Har tænkt på at benytte Oracle 9i Application Server men ved ikke hvordan jeg skal komme igang.

Hvad mener du at jeg skal gøre og tage til overvejelse?
Avatar billede miracon Nybegynder
01. september 2003 - 12:06 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
01. september 2003 - 12:07 #2
Oracle 9iAS er en J2EE application-server.

Det er et glimrende produkt. Men du skal gøre dig klart at det er
en helt anden verden.

Du skal lære: Java, J2EE, JSP, servlet, EJB, JCA etc..
Avatar billede nosjns Nybegynder
01. september 2003 - 12:16 #3
Husk til forms 6i skal du bruge 9iAS version 1.0.X (1.0.2.2a). Versionerne 9.0.X er til Forms 9i. Du skal også bruge et nyere Forms patchset, for kunne bruge Forms Listener i servlet udgaven.
Avatar billede zelman Nybegynder
01. september 2003 - 12:58 #4
arne_v >> er det nok alene at have 9iAS installeret?
eks. har p.t. en testdatabase oppe og køre et sted med forms i ver. 6.0.5.0.2. Denne database vil jeg så gerne kunne tilgå fra Internettet.

Er nemlig meget usikker på hvordan arkitekturen skal se ud. Har kigget meget på Oracle hjemmesiderne men er blevet forvirret over dem.

nosjns>> virker 9iAS Release 2 også til dette? Har dog også Release 1 ver. 1.0.2.2.2 hvis det er.
---

Hvad med developer suite 9i har den nogen effekt mht. at få forms til at køre via 9iAS over web?
Avatar billede nosjns Nybegynder
01. september 2003 - 13:23 #5
9iAS Rel. 2 er kun til Forms 9i. Kun Rel. 1 kan sammen med Forms 6i. Du kan kan godt opgradere til Forms 9i uden de store problemer, men du skal være klar over at Forms 9i kun kan kører i web-miljø og ikke som C/S.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. september 2003 - 13:30 #6
Du kan lave JSP sider og servlets og deploye dem på 9iAS enten
med JDeveloper eller en anden Java IDE (eller Notepad hvis du har
masokistiske tendenser).

9iAS kan snakke med en hvilket som helst database ikke kun 9iDB.

Jeg ved ikke noget om konvertering af forms.
Avatar billede zelman Nybegynder
04. september 2003 - 15:53 #7
jeg har installeret Oracle 9i Development System og kan køre en lidt modificeret form i Forms 6i Builder i funktionen Web...altså i java miljø.

Jeg kan simpelthen ikke fatte hvordan jeg får banket denne form ind i 9iAS?

Skal det gøres ved hjælp af 9iAS Enterprice Manageren, som findes på den lokale server webside eks. http://xxxx:7777/

Jeg er helt rundt på gulvet mht. hvordan jeg skal få det til at hænge sammen.
Avatar billede asger.jensen Nybegynder
11. september 2003 - 14:15 #8
Prøv at kigge på OTN under forums. Måske du finder nogle svar eller du kan spørge der. http://www.oracle.com/forums/forum.jsp?forum=82