Avatar billede nanosoft00 Nybegynder
31. august 2003 - 13:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ide til sporing af stjålet bærbar

Hvis man laver et program der sender en besked til en server hver gang maskinen startes, herved vil man så kunne få ipaddressen og et tidspunkt, dette burde være nok for politiet til at finde frem til adressen hvor maskinen er blevet brugt fra.

Men vil de gøre det ?

dette vil jo så kun virke hvis tyvene er dumme nok til at sætte den på en internet forbindelse uden først at formatere.
Avatar billede pcpeter Nybegynder
31. august 2003 - 13:12 #1
Der er et firma som har lavet den nævnte "tyverisikring", kan ikke huske navn. Det må være til amatører, som tror på jule(m)anden
Avatar billede nanosoft00 Nybegynder
31. august 2003 - 13:29 #2
det er jo egentlig ikke en tyverisikring... men en sporing.

jeg ville så selv lave programmet, men vil gerne vide om politiet ville bruge de oplysninger.
Avatar billede pcpeter Nybegynder
31. august 2003 - 14:02 #3
kig på www.politi.dk under it-kriminalitet. der kan du også stille spørgsmål.
Avatar billede c-holst Novice
31. august 2003 - 15:06 #4
pcpeter> jeg tror nu programmet er mere seriøst en du der joker med.
for det forsvinder ikke ved en almindelig formatering, som en almindelig amatørtyv/hæler måske vil tro., og så ryger man i fælden.

skal man af med denne sag skal maskinen fdiskes

http://www.snakeoil.dk/sager/20021218-1

og en google søgetråd
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=sporing+af+pc+program
Avatar billede nanosoft00 Nybegynder
31. august 2003 - 22:57 #5
damm... god søgning der...

men c-holst har du læst dit eget link fra snakeoil, dit citat er dog  at finde der men den piller også det program temmelig meget fra hinanden... men hva' det svare vist egentligt mit spørgsmål. Ja politiet vil gerne gøre noget ved det hvis jeg fortæller dem at min stjålet laptop har givet lyd fra sig på fra denne ip-adresse.

en anden tanke var at lave programmet lidt som en boot virus som vi kender fra de gode gamle dos dage, selvfølgelig skal den ikke sprede sig, men hvis man lægger et stykke software i master boot blokken så skal diske low-level formateres før det forsvinder. bare en tanke :)
Avatar billede c-holst Novice
01. september 2003 - 06:34 #6
Du har ret. linket modsiger mit indlæg på visse punkter. Det var nu også mest min hensigt at giver dig relevant information, så du selv kunne afklare din holdning.

det sidste har du ret i. Tror ikke man kan lægge noget på en HD som ikke kan fjernes fuldstændig igen. i øvrigt vil jo altid blot kunne udskifte denne for en plovmand, så er det klaret.

så gå du blot igang med at opfinde en chip der klarer sagen.

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=pcfinder

håber du blev klogere

carstn