Avatar billede sulisa Nybegynder
20. december 2000 - 19:10 Der er 22 kommentarer

beskyttelse af \\\\server\\Brugermappe\\Dokumenter mod sletning

på en NT 4.5 SBS Server har jeg via et loginscript mappet d: = \\\\server\\%username%

I brugermappen har jeg givet brugeren rettighederne RWXD = Read-Write-Change-Delete i eksisterende filer og undermapper.

I brugermappen har jeg oprettet mappen Dokumenter, som jeg gerne vil have beskyttet mod sletning fra en klient.

Altså Skal brugeren have RWXD rettigheder i samtlige filer og mapper i sin personlige mappe, og da jeg i Word & Excel har defineret filplaceringen som N:\\dokumenter, vil jeg undgå at brugeren har mulighed for at slette mappen Dokumenter, da det vil ødelægge fil-placeringerne i mit Image, som skal bruges i hele afdelingen !

Hilsen Ganz
Avatar billede sulisa Nybegynder
20. december 2000 - 19:11 #1
Jeg mener forresten N: og ikke D:
Avatar billede sulisa Nybegynder
20. december 2000 - 19:52 #2
Jeg er udelukkende interesseret i at vide om det ka\' lade sig gøre, da jeg selvfølgelig tager en daglig backup af brugerdataene
Avatar billede teknik Juniormester
20. december 2000 - 20:18 #3
Altså..refererer til linienr. i spm.

Linie 1. Brugeren får (via NT logon script) sit eget private drev D:\\, som er hans/hendes eget....

Linie 2-3 (i virkeligheden blot en folder på serveren), hvor bruger har \"fulde rettigheder\"....

Linie 4. I hver af \"user\" folderne har du lagt en \"dokumenter\" folder, som du ikke ønsker at bruger skal kunne slette (- men du har givet dem rettigheder til det fordi folder ligger i deres egen mappe, Og de har \"fulde\" rettigheder  til alt i denne.....)
...kravet er (måske??) selvmodsigende...virker i hvert fald lidt ulogisk, men jeg tror nok jeg forstår hvor du vil hen....

linie 5-6 I \"biblioteker\" indstillingen i Word & Excel, har du valgt \"dokument\" placeringen til N:\\dokumenter...  (og iflg. kommentar mener du drev \"N\"...eller kiksede kommentaren også??)
...umiddelbart lød D:\\ mere troligt...men du siger jo N!!!

...du præciserer ikke, om vi taler om en og samme folder, men det går jeg ud fra, da der jo ellers ikke var noget problem...

Du ønsker altså Fulde rettigheder til
\\\\server\\%username%
men Read only beskyttelse af udvalgte filer i
\\\\server\\%username%\\dokumenter....eller selve folderen dokumenter????

ødelægge fil-placeringerne i dit Image....???
Er vel et Image som lægges ind på en arbejdsstation hvis maskinen er \"gået ned\"......?
Og hvis \"dokumenter folderen på D-drev er væk, så får de fejlmelding ved forsøg på at gemme.....
Men det problem vil du løse ved at skrivebeskytte dokumenter folderen.

Hvis den ligger i %username% folderen, så kan jeg ikke se, at det kan lade sig gøre

...nu er jeg ikke NT-ekspert, så bær over med mig hvis det kan  alligevel...

Jeg har imidlertid et andet forslag...
Hvis du gør mappen til en \"systemmappe\"
Fx. vha. DOS kommandoen  \"Attrib dokumenter +S\"
Så vil eventuelle syndere få en advarsel om, at \"dette er en systemmappe...porgrammer osv. vil måske ikke funger korrekt....vil du fortsætte..\"
Det burde afskrække 98,8% af de brugere, som rent faktisk forsøger at slette mappen....
Og da det formodentlig kun er 5-10% som nogensinde kunne få den skøre ide...ja så er odds for at du får problemer ved at anvende den metode da rimeligt små...0-2%

...Ikke det du bad om, men måske en løsning....

mvh :-)
Teknik

Avatar billede teknik Juniormester
20. december 2000 - 20:20 #4
...så ikke din 19.52 kommentar
...men som jeg \"siger\", så må du ikke opfatte mit svar som en \"endelig\" dom over mulighederne i NT
Avatar billede burningice Nybegynder
20. december 2000 - 20:44 #5
Det skulle ikke være noget problem... generelt når man giver rettigheder starter man fra \"toppen\" og går \"ned\". Du starter altså med at give RWXD rettigheder til %username%. Så giver du Special directory access RWX på %username%\\dokumenter

Ganz... det skulle vel ikke være Peter Ganz??
Avatar billede teknik Juniormester
20. december 2000 - 20:57 #6
...Jah edr er vist ingen tvivl om, at du heller må lytte til Cyberfessor i stedet
Avatar billede sulisa Nybegynder
20. december 2000 - 21:43 #7
Teknik. Du har forstået mit spørgsmål helt korrekt !. \\\\server\\username\\Dokumenter har RWXD og vil automatisk tildele disse rettigheder til alle underliggende biblioteker. Jeg har faktisk prøvet at ændre attributen på \\dokumenter uden held. Jeg tror den bliver \"overridet\" af rettigheden RWXD. ! !
Avatar billede sulisa Nybegynder
20. december 2000 - 21:45 #8
Cyberfessor. Navnet lyder bekendt !
Avatar billede sulisa Nybegynder
20. december 2000 - 21:49 #9
det er kun folderen DOKUMENTER, der skal beskyttes og ikke underliggende filer og folders !
Avatar billede sulisa Nybegynder
20. december 2000 - 21:51 #10
Cyberfessor. Jeg prøver lige dit forslag !
Avatar billede sulisa Nybegynder
20. december 2000 - 21:52 #11
Cyberfessor. Det eneste brugeren ikke skal kunne slette er mappen \\\\server\\username\\dokumenter. underliggende Filer og Folders skal have RWXD
Avatar billede burningice Nybegynder
20. december 2000 - 22:42 #12
får de ikke det ved at følge ovenstående vejledning??
Avatar billede sulisa Nybegynder
20. december 2000 - 23:42 #13
på en måde. Folderen Dokumenter er beskyttet. Men nu kan jeg oprette nye folders, men ikke navngive dem ? ?
Avatar billede sulisa Nybegynder
20. december 2000 - 23:46 #14
Special Access (RWX)(ALL), står der nu ?. Hvad indikerer () () ???? (Folders)(files) ? ?
Avatar billede teknik Juniormester
21. december 2000 - 07:22 #15
>>sulisa...jeg overvejede at \"gætte\" igen, men det har jeg forskånet dig for...
En ting som du dog vel bør overveje, er om X=ændre som jo også omfatter \"omdøbe\" ikke skulle væk også...ikke meget at beskytte folderen mod \"sletning\", hvis det er tillat at rette navnet til \"børges Excel filer\"....
...Du skrive \"kun interesseret i at få det at vide\"...betyder det at du ikke har planer om at bruge det i prakis...eller bare ..ikke har planer om at bruge det foreløbig...
...hvis det kun er \"i princippet\" vi taler om, så er det med \"X\" selvfølgelig ligegyldigt...
Avatar billede burningice Nybegynder
21. december 2000 - 15:47 #16
sulisa> Ja, den første står får mappen og den for filerne. Du ændrer dem ved først at være special folder access, og så special file access.

Som teknik også siger så skal du nok lige have fjernet det X fra mapperettighederne.
Avatar billede burningice Nybegynder
21. december 2000 - 16:13 #17
hmm... nu har siddet og fedtet lidt med det selv... DET ER SGU BESVÆRLIGT... som du selv siger. Når du laver en ny mappe vil den automatisk arve rettighederne fra overliggende mappe. Så det er vel bare at lave være med at bruge mapper ;)

Jeg ved ikke hvordan man forhindrer det, sååå... jeg tror jeg melder pas.
Avatar billede sulisa Nybegynder
21. december 2000 - 16:25 #18
Jeg har kontaktet nogle af de nogle lokale NT Guruer i her Grønland, og får den samme melding over det hele. \"Det ka\' sagtens lade sig gøre Windows 2000 Server !!!\". Ikke at JEG ka\' bruge den melding til noget ! =o)
Avatar billede sulisa Nybegynder
21. december 2000 - 16:27 #19
Ellers tak for forsøget, Gutter. I må have en fortsat glædelig jul og godt nytår !
Avatar billede burningice Nybegynder
21. december 2000 - 16:31 #20
ja... windows2000 har den mulighed der hedder inherit from parent object... det har NT4 ikke...
Avatar billede bossen34 Nybegynder
16. januar 2001 - 00:58 #21
cyberfessor de 2 () () betyder lokalt og netværk
Avatar billede burningice Nybegynder
16. januar 2001 - 15:14 #22
bossen34> er du helt sikker...?? Kan du dokumentere det??
Efter egen erfaring er den første special directory access og den sidste special file access... altså (dir)(file)