Avatar billede ckc99 Nybegynder
30. august 2003 - 16:32 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

tilslutning af ekstern harddisk? pris?

jeg er faldet over en Compaq Presario 2168, bærbar PC og har brug for lidt gode råd.
Den har: 2,2 GHZ Intel Celeron
        512 MB DDR RAM
        30 GB harddisk
        8xDVD og 8x8x24 CD-RW brænder (COMBO)
        15´´ XGA TFT skærm
        64 MB ATI Mobility Radeon grafik  (shared)
        Modem og netkort

Prisen er 8999,- er det for dyrt???

Der står ikke noget om hvilken slags USB-porte der er, eller om den understøtter firewire, men da jeg godt kunne tænke mig at tilslutte en eksterne harddisk, er det jo ikke helt ligegyldigt...er der nogen der kan svare mig på det?

Er der nogle skavanker ved denne computer??
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
30. august 2003 - 16:50 #1
Jeg synes helt bestemt at det er en meget fornuftig pris.

Du kan her download specifikationerne for computeren: http://www.hp-expo.com/productpdfs/dm552a_dk_dan.pdf og den kan i hvertfald fortælle at der IKKE er firewire, men der står stadig ikke noget om det er usb1.1 eller usb2.0 den kører med.
HVis jeg var dig ville jeg prøve at skrive/ring til dem, og hører hvilken en hastighed usb porten kan understøtte.
Avatar billede ckc99 Nybegynder
30. august 2003 - 17:00 #2
skal der ikke være USB 2.0 for at det kommer til at virke? Og hvor hurtigt kommer det til at køre?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
30. august 2003 - 17:07 #3
ckc99 >> Altså det kan jo fint virke med usb1.1, men det kommer jo bare til at gå utrolig langsom, kører selv med det, og det tager en krig at flytte noget.

Så jo du skal have usb2.0, og det tror jeg helt bestemt også der er i computeren
Avatar billede ckc99 Nybegynder
30. august 2003 - 17:10 #4
hvis der er USB2.0...hvordan er hastigheden så sammenlignet med den interne harddisk?
Hvad vil en fx. 60 GB harddisk kosten (ekstern)
Avatar billede ckc99 Nybegynder
30. august 2003 - 17:38 #5
hvis der er USB2.0...hvordan er hastigheden så sammenlignet med den interne harddisk?
Hvad vil en fx. 60 GB harddisk kosten (ekstern)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. august 2003 - 17:41 #6
Du kan se et eks. her med firewire og USB 2 adgang: http://shopbasic.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&shop_id=4263&vare_id=257187

/per
Avatar billede ckc99 Nybegynder
30. august 2003 - 18:10 #7
hvordan er hastigheden sammenlignet med den interne?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
30. august 2003 - 19:11 #8
Ved ikke hvad hastigheden er intern, men ekstern er den:

Usb1.1 : max 12 Mbit / sek (ca. 1,5 mb/s)
usb2.0 : 480 Mbits/sek (60 mb/s)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. august 2003 - 20:03 #9
ATA 133 harddisk har en hastighed på 133 Mbits/sek, så har du noget at sammenligne med.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. august 2003 - 20:05 #10
Men du skal nok ikke regne med højere overførselshastigheder end hastigheden på bussen.

/per
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
30. august 2003 - 20:06 #11
og en mbit skal du dividere med 8 for at få det i mb/s
Avatar billede ckc99 Nybegynder
30. august 2003 - 23:08 #12
jeg er ikke så meget forstand på det, men lad os sige at jeg har film til at ligge på min eksterne, og den kører via USB2.0...vil det være noget problem at se dem?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
30. august 2003 - 23:11 #13
ckc99 >> Det kommer jo lidt an på filmens kvalitet, men det skulle jeg nok mene at du kan
Avatar billede ckc99 Nybegynder
30. august 2003 - 23:29 #14
hvad med skærmkvaliteten...er den god?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
30. august 2003 - 23:34 #15
Som sagt kommer det fuldstændig af på hvilken kvalitet videoen er i.
Avatar billede ckc99 Nybegynder
30. august 2003 - 23:39 #16
jeg mente nu i det hele taget! Hvad står XGA for?