Avatar billede g-stilo Nybegynder
29. august 2003 - 21:59 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

NTSC DVD recorder, drift i DK?

Jeg er blevet tilbudt en Panasonic HS2 DVD optager men den er til NTSC... Spørgsmålet er om der er noget jeg skal tage ekstra højde for når den bruges i Danmark.
Jeg er klar over at der skal en converter til da mit TV ikke understøtter NTSC, men er der andet som jeg ville have godt af at vide?
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2003 - 01:34 #1
NTSC billede er dårligere en PAL. Det har en lavere opløsning.
Kan ikke anbefale det.
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2003 - 01:35 #2
NTSC
Abbreviation of National Television Standards Committee. The NTSC is responsible for setting television and video standards in the United States (in Europe and other parts of the world, the dominant television standards are PAL and SECAM). The NTSC standard for television defines a composite video signal with a refresh rate of 60 fields (half-frames interlaced) per second. Each frame contains 525 lines and can contain 16 million different colors.

PAL
Short for Phase Alternating Line, the dominant television standard in Europe. The United States uses a different standard, NTSC. PAL delivers 625 lines at 50 fields (half-frames interlaced) per second.
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2003 - 01:39 #3
Her er det lidt bedre forklaret:

<klip>

NTSC

The TV industry is dominated by two main standards for TV design: PAL and NTSC. NTSC is one of my pet hates basically because of it's rather low quality and use of weird framerates. NTSC stands for the National Television Systems Committee, it is the colour video standard used in North America, Canada, Mexico and Japan. Some engineers have said it should stand for Never Twice Same Color because no two NTSC pictures look alike :). Due to the electric system used in the US it was decided to scan the lines across the NTSC TV screen at about 60Hz (or 60 half frames per second) which produced 30 whole pictures every second. NTSC resolution is about one sixth less than that of PAL. This may not seem so bad, but divide a sheet of paper into six even parts and chop one off of the bottom and you will have a lot of detail lost. NTSC uses 525 horizontal lines of which only about 487 make up the active picture.

PAL

PAL stands for Phase Alternating Line, it is the TV standard used for Europe, Hong Kong and the Middle East. It was a new standard based on the old NTSC system but designed to correct the NTSC colour problems produced by phase errors in the transmission path. PAL resolution is 625 horizontal lines but only about 540 of these are used for the picture. PAL is higher quality than NTSC, it keeps a sharper picture and remains closer to the original format produced by motion picture cameras. Due to the European electric standards it was decided to interlace PAL lines every other line at 50Hz producing 25 whole frames every second.

</klip>

Det korte og det lange er: NTSC stinker, og er forældet
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2003 - 01:40 #4
Jeg ved godt det ikke er direkte svar på dit spørgsmål, men du skrev jo selv: "men er der andet som jeg ville have godt af at vide? "

Held og lykke med det - du for brug for det :o)
Avatar billede kaper Nybegynder
30. august 2003 - 11:43 #5
Langt de fleste fjernsyn understøtter NTSC... det eneste problem er videoen, der med stor sandsynlighed nægter at optage NTSC (kan godt afspille), men eftersom det er en recorder, er det vel ligegyldigt
Avatar billede foxskywalker Nybegynder
30. august 2003 - 12:16 #6
Jeg tror du vil få store problemer med at bruge den herhjemme da der er meget stor forskel på PAL og NTSC for det første er der Frameraten som på NTSC er 30FPS og på PAL er 25FPS det er det første problem det vil sikkert skabe, Nr. 2 er at farve systemerne ikke er ens hvis man har prøvet at køre NTSC på et fjernsyn vil man vide at det bliver sort/hvid det samme hvis man køre PAL på et NTSC fjernsyn.

Så medmindre man kan få en converter der omdanner PAL signalet til NTSC inden det bliver smidt i recorderen tror jeg slet ikke den vil optager fra fjernsynet
Avatar billede kaper Nybegynder
30. august 2003 - 12:34 #7
Nå ja, nu tænker jeg på at der i mange tilfælde er en forenklet NTSC->PAL converter (det plejer der at være på laserdisc- og DVD-afspillere). Det eneste problem er at 60Hz forbliver 60Hz ved de simple convertere. Det giver problemer, hvis signalet sendes via video til fjernsyn. Fjernsynet kan godt klare denne forsimplede blanding af PAL/NTSC.
Avatar billede foxskywalker Nybegynder
30. august 2003 - 12:43 #8
Ja det er det der hedder PAl-60Hz :D det er samme måde som PAL videoer der kan afspille NTSC virker. Alle nye fjernsyn kan klare denne form for PAL, jeg tror man skal rimeligt langt tilbage for at finde fjernsyn der ikke kan.
Avatar billede kaper Nybegynder
30. august 2003 - 16:27 #9
Præcis :D
Avatar billede g-stilo Nybegynder
14. september 2003 - 00:16 #10
Det med NTSC blandet med PAL vil jeg gerne undgå, så jeg afslog tilbudet.
Jeg har tryllet min PC om til et lille media center istedet :)