Avatar billede illbeback Nybegynder
29. august 2003 - 18:40 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Encoding af special characters (æøå) på HttpWebRequest

I en C# Web Service henter jeg oplysninger fra en ASP side. Denne ASP skal have parametre i querystring for at fungere korrekt. Problemet opstår når der optræder special characters som f.eks. æøå i querystring'en.
Når jeg debugger (Visual Studio) kan jeg se at det som f.eks. skulle have været:

http://localhost/projekt/tegntest.asp?parm1=æøå

bliver til

http://localhost/projekt/tegntest.asp?parm1=%C3%A6%C3%B8%C3%A5

Dette opfatter ASP'em som 6 byte - nemlig: æøå

Jeg har forsøgt mig med at encode parameteren i qyerystringen - og det ser fint ud inden selve requestet bliver skabt som f.eks.

oRequest = (HttpWebRequest)WebRequest.Create(string.Format("http://localhost/projekt/tegntest.asp?parm1=æøå"));

- der går det galt.

For mig ser det ud som at æøå er unicode UTF-8 konverteret til ASCII på en eller anden måde.

Er der nogen der har en løsning på på dette problem ?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. august 2003 - 19:01 #1
æøå må ikke angives direkte i en query string - de skal encodes.

Det ser ud som om din C# kode kører i UTF-8 mens din ASP side
kører i ISO-8859-1.

Enten få din C# kode til at encode i ISO-8859-1 *eller* få din ASP
side til at decode UTF-8.
Avatar billede illbeback Nybegynder
29. august 2003 - 19:22 #2
At rette i ASP'erne er ikke en option.
Hvordan får jeg WebServicen til at encode i ISO-8859-1 ? Mener du den option man kan sætte i web.config (globalization tagget) eller encode
HttpWebRequest objectet eller querystringen ?
Avatar billede illbeback Nybegynder
29. august 2003 - 19:25 #3
Er Microsoft Windows Codepage : 1252 (Latin I) det samme som ISO-8859-1 ?
Avatar billede illbeback Nybegynder
29. august 2003 - 19:29 #4
Når jeg kører:
http://localhost/projekt/tegntest.asp?parm1=æøå
direkte fra browseren er der ingen problemer - hvad er det der gør at browseren og ASP'en er enige om codepage her ? Bliver querystringen (æøå) også encoded af browseren inden den sendes til serberen ?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. august 2003 - 19:29 #5
Prøv lige og start med at test om:

http://localhost/projekt/tegntest.asp?parm1=%E6%F8%E5

virker !

Hvis det gør det så skal vi have fundet den bedste måde at URL encode
med ISO-8859-1.

Formentligt er der noget smart i .NET (jeg er selv begynder i C# og .NET).

Men worst case er jo nogle almindelige replaces.
Avatar billede illbeback Nybegynder
29. august 2003 - 19:31 #6
Ja undskyld - serVeren - det var ikke min at mening at bringe etniske aspekter ind i denne tråd.
Avatar billede illbeback Nybegynder
29. august 2003 - 19:35 #7
Yep - det virker !
Der er helt sikkert en .NET-agtig løsning - jeg kan heller ikke lige forestille mig HVAD det er jeg skal replace hvis jeg kommer derud.
Avatar billede illbeback Nybegynder
29. august 2003 - 20:06 #8
Server.UrlEncode("æøå") giver "%e6%f8%e5" - er det i virkeligheden det som skal til ?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. august 2003 - 20:08 #9
Det tror jeg !
Avatar billede illbeback Nybegynder
31. august 2003 - 18:26 #10
arne_v -> Jeg har nu afprøvet dette på en 'rigtig' server - det fungerer HVIS man husker at sætte globalization i web.config til f.eks. windows-1252. Jeg er ikke klar over om det er det samme som ISO-8859-1, men den ligner meget. Kan du ikke lægge et svar ?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. august 2003 - 18:31 #11
CP1252 og ISO-8859-1 er næsten det samme (det samme for ÆØÅæøå o.lign. -
Microsoft har tilføjet lidt ekstra tegn i forhold til ISO-8859-1).
Avatar billede arne_v Ekspert
31. august 2003 - 18:32 #12
ok
Avatar billede illbeback Nybegynder
31. august 2003 - 18:36 #13
Når det nu næææsten virker uden at encode - er det så fordi at alm. tegn a-z 1-9 o.l. ligger samme sted både i UTF-8 og CP1252 ?