Avatar billede conehead Nybegynder
29. august 2003 - 11:37 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

boot virus

Lige før xp booter får jeg en advarsel om at der er en boot virus i mit system. Hvad kan jeg gøre ved det? skal jeg resette min BIOS, hvor jeg går ud fra denne virus ligger?
Avatar billede darkside Nybegynder
29. august 2003 - 11:41 #1
Sikker på det er en virus, og ikke bare din Bios der har Virus Skjold sat til ?

Hvis den viser den med Virus hvor computeren også viser harddiske osv så er det boot virus protection, det kan du slå fra i din bios
Avatar billede vic256 Nybegynder
29. august 2003 - 11:42 #2
Det er ikke sikkert du har virus.. Nyere OS (inklusive XP) kan godt lide at pille ved boot sektoren og det eneste BIOS virus tjek kigger efter, er programmer der piller ved boot sektorer ;-)

Virus på MBR/boot sektor er ikke længere så udbredt...

Slå virus tjek fra i BIOS og kør et antivirus tjek.
Avatar billede conehead Nybegynder
29. august 2003 - 11:44 #3
nu får jeg intet signal til min skærm...hmmm....prøver lige med en anden og ser om jeg kan slå virus protection fra
Avatar billede aovergaard Nybegynder
29. august 2003 - 11:49 #4
Prøv at tage dit batteri ud af dit bundkort ca. 5 min. så skulle bios resettes. På nogle nyere bundkort skal man også flytte på en jumper for at få lov til at resette bios, men det er ikke på så mange endnu, så prøv lige det med batteriet først.
Avatar billede martinhh Nybegynder
29. august 2003 - 17:43 #5
Ellers hvis du tror du ahr fået virus kan du boote op med F-PROT, http://www.avirus.dk/startf-prot.htm - Fortsat go' dag alle sammen...!
Avatar billede summer Mester
29. august 2003 - 18:55 #6
F-PROT duer ikke hvis XP kører NTFS
Avatar billede martinhh Nybegynder
29. august 2003 - 19:58 #7
summer -> Ja, det er rigtigt... ;)
Avatar billede c-holst Novice
29. august 2003 - 23:20 #8
men se lige her, fra forleden dag
http://www.eksperten.dk/spm/391822
Avatar billede vic256 Nybegynder
30. august 2003 - 01:27 #9
Åh.. og lige een ting... NEJ ... at resette din BIOS fjerner ikke en nogle vira.. Hvis vira gør noget ved BIOS, er det "højst" at slette/ødelægge den hvis du tillader programmer at skrive/flashe BIOS hvilket jeg håber ikke er sket for dig ... Mig bekendt eksisterer der íkke vira der benytter BIOS ROM til at "gemme" og "eksekvere" sig selv...

Uanset hvad vil jeg helt klart anbefale at benytte et antivirus program, især hvis man ikke lige ved hvilke symptomer man skal se efter....
Avatar billede vic256 Nybegynder
30. august 2003 - 01:34 #10
En boot virus betyder blot at den ligger på det første stykke af din harddisk der hentes først ind, EFTER BIOS er loaded.. Det første stykke kaldes ofte MBR (Master Boot Record) eller Boot sector... Her ligger også XP/2000's startprogram kaldet ntldr (NT loader som loader NT kernen)....

I dag er sådanne vira ikke så udbredte da internet er en "dejlig" måde at sprede vira på men dengang disketter var den primære data overførselsmetode, var denne type vira en stor plage, især på Amiga'en, diskette filer/boot sector inficeret inficerede HD mbr/bootsector eller andre disketter og sørgede for at den startede samtidig med maskinen...
Avatar billede c-holst Novice
27. september 2003 - 07:41 #11
hvordan går det så?
har du fået det op at køre?
har du brug for mere hjælp?

vi hører gerne hvordan det går

carsten
Avatar billede conehead Nybegynder
03. oktober 2003 - 11:40 #12
undskyld ventetiden.....jeg har fået systemet op at køre igen. Det var i hvert fald ikke en boot virus. Pludselig forsvandt alle advarsler og det hele begyndte at køre normalt. Jeg ved ik hvorfor/hvordan
Avatar billede aovergaard Nybegynder
03. oktober 2003 - 12:17 #13
Takker for point:)