Avatar billede gulekings Nybegynder
29. august 2003 - 10:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Skæve px i mine jpg's

Heysa!
Jeg laoder nogle jpegs ind, som har en 1px bred kant. Men når jeg tester min film, bliver pixelsne nærmest skubbet, så det kun er i den ene side man kan se dem!?
/magnus
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
29. august 2003 - 10:55 #1
Regel 1, både jpeg filer og mpeg arbejder med macroblokke på 16x16 pixels sørg for at bredde og højde på dit billede går op i 16.

Deruover skal du huske at både jpeg og mpeg arbejder med pictures og ikke images hvilket gør dem meget dårlige til skarpe kanter. Det der sker er at algoritmerne der anvendes arbejder ud fra en betragtning om at det mennesklige øje ikke opfatter det højfrekvente materiale i billedet særlig godt og sorterer det dermed fra. En meget brat overgang ved fx en kunstig linie er yderst højfrekvent og der vil næsten altid optræde fejl i billedet på et sådant sted.
Avatar billede jakwag Nybegynder
29. august 2003 - 12:19 #2
Prøv:

1. læg altid billederne inde i flash på en afrundet kordinat (ikke 3.4x men gerne 3.0x eller 4.0x)

2. når du beskære billedet, så sørg for at der er en række tomme pixels hele vejen rundt.

3. Det kan nogle gange hjælpe at gå ind på properties på billedet (dobbelt klik på det i library) og slå "Allow Smoothing" fra.

4. også i properties, sørg for at "use imported jpeg data" er slået til. (det er det som default)

: ) Jakob
Avatar billede jakwag Nybegynder
29. august 2003 - 12:20 #3
1. læg altid billederne inde i flash på en afrundet kordinat (ikke 3.4x men gerne 3.0x eller 4.0x)

- og hvis de ligger inde i et mc eller andet, skal det osse ligge på en afrundet kordinat...
Avatar billede gulekings Nybegynder
29. august 2003 - 12:21 #4
ok. men hvad hvis jeg loader billederne ind, og altså derfor ikke kan redigere egenskaberne i mit library?
Avatar billede jakwag Nybegynder
29. august 2003 - 12:27 #5
Ja, så bliver de under alle omstændigheder som du har lavet dem.

Du skal stadig tage højde for:

1. læg altid billederne inde i flash på en afrundet kordinat (ikke 3.4x men gerne 3.0x eller 4.0x)

2. når du beskære billedet, så sørg for at der er en række tomme pixels hele vejen rundt.

- men jeg må osse indrømme at der nogle gange sker noget med billeder i flash som jeg ikke lige kan forklare?!?

: )
Avatar billede robertdhn Nybegynder
30. august 2003 - 16:56 #6
hvis det er en slags border billedet skal bruges som (du skriver 1 px) er det måske værd at bruge trace bitmap (sat til 1, 1, pixels) og derefter  placere i afrundet kordinat -som jakwag også skriver...
Avatar billede themxorcist Nybegynder
31. august 2003 - 06:54 #7
Det er en meget kendt fenomen som har drillet Flash programmør i årvis. Jeg vil anbefale at du lave dit sort kant som en streg i Flash i sted for.

Du vil være glad for at høre at denne problem er blevet rettet i Flash 2004 ;o)
Avatar billede gulekings Nybegynder
02. september 2003 - 15:27 #8
tak, alle sammen. undskyld jeg er så langsom.. dem der vil ha points smider bare svar!
/magnus
Avatar billede jakwag Nybegynder
02. september 2003 - 15:30 #9
svar : )