Avatar billede delle1982 Nybegynder
28. august 2003 - 22:54 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Western Digital = ingen fat32?

jeg har lige købt denne disk

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374647892

men jeg kan ikke formatere den i fat32 filsystem i win XP! kun NTFS, er det pga disken eller er der noget andet galt?
Avatar billede mikef Nybegynder
28. august 2003 - 22:58 #1
Det er ikke på grund af disken, men formentligt størrelsen på partitionen?
Avatar billede delle1982 Nybegynder
28. august 2003 - 22:59 #2
jeg har ikke mulighed for at lave en primær eller udvidet partition..
Avatar billede delle1982 Nybegynder
28. august 2003 - 23:00 #3
har kun mulighed for simpel partition
Avatar billede kaper Nybegynder
28. august 2003 - 23:01 #4
Ikke engang i fdisk?
Jeg mener der er en begrænsning på 32 GB ved FAT32
Avatar billede spunk13 Nybegynder
28. august 2003 - 23:01 #5
http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=63

Så vidt jeg kan forstå har NTFS den bedste understøttelse af drev med store mængder plads, derfor kan du ikke vælge FAT32.
Avatar billede delle1982 Nybegynder
28. august 2003 - 23:03 #6
kaper, jeg har lavet partitioner på 20 gb som det højeste..
Avatar billede kaper Nybegynder
28. august 2003 - 23:03 #7
Dvs. du har kunnet lave partitionerne?
Avatar billede kaper Nybegynder
28. august 2003 - 23:04 #8
"NOTE: When attempting to format a FAT32 partition larger than 32 GB, the format fails near the end of the process with the following error:

Logical Disk Manager: Volume size too big."

citat Microsoft
Avatar billede blaatand Nybegynder
28. august 2003 - 23:04 #9
Min 80GB Maxtor kan godt lave FAT 32 i XP. Burde Western Digi ikke også kunne det så?

Desuden er FAT32 jo også påkrævet for at kunne instalere f.eks win 98
Avatar billede delle1982 Nybegynder
28. august 2003 - 23:04 #10
kaper, ja men de er som sagt i NTFS og det understøtter ikke win 98.. jeg kører opgraderings XP!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. august 2003 - 23:05 #11
Du er nok nødt til at starte på en windows 98 bootdisk og bruge fdisk og format til at partitionere disken med. Der er ganske rigtigt en begrænsning på 32 gb i xp, og den kan ikke omgås, men xp vil gladeligt læse en større fat32 partition. Den kan bare ikke selv lave den.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. august 2003 - 23:07 #12
blaatand >> Brugte du så ikke maxblast til at partitionere disken med ?
Avatar billede delle1982 Nybegynder
28. august 2003 - 23:07 #13
problemet er at jeg slet ikke kan lave en fat32 ligemeget hvor stor jeg vil have partitionen, jeg kan kun vælge Simpel patition..
Avatar billede blaatand Nybegynder
28. august 2003 - 23:08 #14
Jeg brugte XP til at partitionere min disk med, men de overskrider heller ikke de 32 GB jo
Avatar billede kaper Nybegynder
28. august 2003 - 23:09 #15
Hvad så med en enkelt partition (30GB) FAT32 -> installation af Win98 -> opgradering til XP -> Partition Magic til at udvide partitionen...
Avatar billede spunk13 Nybegynder
28. august 2003 - 23:12 #16
Efter at have læst lidt mere står der at "FAT and FAT32 offer compatibility with operating systems other than Windows 2000 and Windows XP", hvilket jeg forstår som at FAT32 ikke kombatibelt med 2000/XP. Dog står der lidt længere nede, at både 2000 og XP kan læse FAT32 drev.

Windows XP/2000 skal åbenbart bruge NTFS-systemet's avancerede funktioner, såsom adgangs rettigheder, styring af disk kvota, kompression, for at virke korrekt.

- Hvorfor er det at du vil køre med FAT32? NTFS er åbenbart et bedre alternativ når du kører XP.
Avatar billede blaatand Nybegynder
28. august 2003 - 23:12 #17
Så vidt jeg har forstået kan man slet ikke partitionere disken med en primær eller udvidet i xp.

Jeg kører selv en 80GB, med C disken som FAT 32, og resten i NTFS, netop fordi min xp også er en opgraderings skive.
Avatar billede blaatand Nybegynder
28. august 2003 - 23:13 #18
man = brugeren her der har problemer :)

jeg delte min op i xp, primær partition = fat32, udvidet partition= ntfs, så han burde vel egentlig også kunne?
Avatar billede delle1982 Nybegynder
28. august 2003 - 23:18 #19
spunk, NTFS understøtter ikke win 98, og jeg skal bruge den som primær disk, dvs jeg kan ikke installere win 98 på den...
Avatar billede kaper Nybegynder
28. august 2003 - 23:18 #20
Avatar billede spunk13 Nybegynder
28. august 2003 - 23:25 #21
Okay, så er jeg med. Mit svar er jo ikke særlig brugbart så :)
Har desværre ingen bud, ud over dette, som måske igen ikke er brugbart:
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/using/howto/gettingstarted/multiboot.asp
Avatar billede delle1982 Nybegynder
28. august 2003 - 23:27 #22
well, jeg må vel prøve det tonnybrandt siger længere oppe
Avatar billede delle1982 Nybegynder
28. august 2003 - 23:39 #23
tonnybrandt, kan du forklare mig nærmere hvordan jeg bruger din metode?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. august 2003 - 00:22 #24
Ja, da.
Du downloader en windows 98 bootdisk fra: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm propper en floppy i diskettedrevet og eksekverer den downloadede fil. Så laver den en bootdisk.

Så sætter du første bootdevice i bios til floppy, sætter floppyen i og genstarter pc'en.
Da du kun skal partitionere kan du vælge "uden cdrom support" når du får spørgsmålet.
Når du får a:>\ prompten skriver du
fdisk
sig ja til understøttelse af store harddiske hvis du får spørgsmålet.
Vælg derefter den harddisk du skal partitionere (tast 5)
Vælg det tal der står ud for din nye harddisk (sikkert 2, da din nuværende hd vil have nr 1)
du kommer nu tilbage til menuen.
Tast 1 for at oprette en partition.
Tast 1 for at oprette en PRIMÆR partition. svar ja til at udnytte hele harddisken til den nye partition.
læn dig tilbage og vent på at den får partitioneret disken.

Genstart computeren når den er færdig, stadig med floppyen i diskettedrevet.
Skriv kommandoen
format d:
og vent på at den bliver færdig.

Derefter tager du disketten ud og genstarter computeren. Nu skulle xp gerne kunne se harddisken i stifinder.

I det ovenstående er jeg gået ud fra at du kun har 1 harddisk og
1 partition, c: partitionen, hvilket vil betyde at den nye partition vil få drevbogstavet d:.

Hvis ikke dette er rigtigt så gør intet !!!!

Fortæl istedet hvor mange partitioner du har osv, idet en format vil slette alle oplysninger og data fra harddisken, så vi skal være sikre på, ikke at komme til at slette data.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. august 2003 - 00:23 #25
Her er en ganske udmærket guide til fdisk:
http://www.edbkompagniet.dk/guide/fdisk_ny.htm
Avatar billede eastdk Novice
29. august 2003 - 01:16 #26
Western Digital har et udmærket installationsprogram der klarer alle de problemer. Download det fra deres hjemmeside.
Avatar billede blaatand Nybegynder
29. august 2003 - 04:41 #27
Måske du skulle smide et link ind, jeg ville også gerne se hvad det var for noget, jeg kender dog ikke lige deres hjemmeside adresse eller hvad for et program jeg skal lede efter...
Avatar billede eastdk Novice
29. august 2003 - 10:09 #28
Avatar billede zenze Nybegynder
29. august 2003 - 10:21 #29
Hent DataLifeGuard hos WD her:
http://support.wdc.com/download/#dlgtools
... eller hent den "nye" FDISK hos Microsoft her:
http://download.microsoft.com/download/Win98/Update/8266R/W98/EN-US/263044USA8.EXE
Den løser problemet med 64GB limitation.
Download filen til en computer med Win98 og kør det så. Du kan så hente FDISK og kopiere det til en startdiskette.
Avatar billede blaatand Nybegynder
29. august 2003 - 20:59 #30
Prøv evt at smide det over i en anden computer med XP. Kan være din pc ikke har fået ordenligt setup på disken da windows detecter den.
Avatar billede delle1982 Nybegynder
30. august 2003 - 03:04 #31
blaatand , du er jo en homo, ja du har jo selv fixet det for mig :) så må du vel også have de 30 point.. lav det som et svar :)
Avatar billede blaatand Nybegynder
30. august 2003 - 05:05 #32
hehe, del dem ud på dem som vil have points. (lav svar guys)

udmildbart kunne hans pc ikke finde ud af det, så jeg smed den i min egen og prøvede der, og det virkede fino, så vi fik den formateret. Problemet var åbenbart at den var lavet til simple disk, og ikke grundlæggende...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. august 2003 - 11:39 #33
Hvor pinligt.....sad lige og løb kommentarerne igennem og så at jeg fuldstændigt havde overset at der var lavet partitioner og disse var på højst 20 GB. Mine vejledning gik ud fra at det var de fulde 80 Gb der skulle bruges til en fat32 partition. Så jeg undskylder at jeg har ledt dig på vildspor.

Godt at blaatand fik det ordnet for dig.
Avatar billede delle1982 Nybegynder
30. august 2003 - 13:41 #34
der er iorden ,du har været til stor hjælp så du fåre disse point..
Avatar billede delle1982 Nybegynder
30. august 2003 - 13:41 #35
*får