Avatar billede numse-nissen Nybegynder
20. december 2000 - 10:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hviken server og hvilke kabler?

Jeg er ved at lave en rapport om en netcafe. Jeg mangler at finde ud af hvilken server jeg skal have, hvilken internetforbindelse, og hvilke kabler der skal bruges.

Kan I hjælpe mig?

Jeg skal helst have cirka-priser med.
Avatar billede kgj05 Nybegynder
20. december 2000 - 10:36 #1
Jeg kender en person der har arb. en del med det.

Kontakt
Brian T.
e-mail: btk@axcess.dk

ASOM ApS
Havegærdet 1
2800 Lyngby
Telefon: 7022-1428
Avatar billede faidros Nybegynder
20. december 2000 - 10:52 #2
Det afhænger af hvad den skal kunne og hvor mange maskiner der skal være på nettet.
Umiddelbart vil jeg dog tro at der skal investeres i en tilstrækkelig stor switch, kategori 5 UTP, en god stor og stærk pc\'er med en NT eller W2k på, samt en router ud til internettet.
Priser kan du f.eks. finde på www.edbpriser.dk.
Avatar billede numse-nissen Nybegynder
20. december 2000 - 10:55 #3
Netcafeen har 19 computere.

Og så vil jeg gerne have hvis i kan finde en pris.
Avatar billede faidros Nybegynder
20. december 2000 - 11:01 #4
Med hensyn til internetforbindelsen, så afhænger af hvor cafén ligger og igen hvor mange maskiner der er på nettet, og hvor mange der påtænkes at være på internettet af gangen. Er det muligt med ADSL, så er det en rigtig god løsning, men ellers skal man nok have fat i Frame Relay.
Kig evt. på www.telepriser.dk og på www.mint.dk
Avatar billede faidros Nybegynder
20. december 2000 - 11:26 #5
En 24 port 100 MHz switch ligger i pris mellem 4-8 kilokroner (kkr) afhængig af mærket.
Som server vil jeg regne med en pris på maskinen på omkring 20-25 kkr. Software til samme for nogenlunde det samme.
Kabler ligger i pris omkring 10 kr for 1 meter og 300 kr for 100 meter. Ind i mellem ligger alle mulige mål. 25 stk. 15 meter vil koste ca. 1,4 kkr.
Internetforbindelsen skal du nok have en 1-2 Mbit forbindelse. Den vil i oprettelse ligge i 2-7 kkr og 1-2 kkr i md. abb., men det afhænger af hvor meget man regner med forbindelsen vil blive brugt om det er nødvendigt med den høje hastighed.
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
20. december 2000 - 19:17 #6
kkr er det et nyt \"kult\" begreb?
Avatar billede faidros Nybegynder
20. december 2000 - 19:33 #7
Kilo er en ret gammel SI enhed for 1000. Det er der vel ikke noget mystisk i?
Personligt er jeg da mere forbløffet over at man får et kilogram kartofler når man beder om \"et kilo kartofler\".