Avatar billede father1 Nybegynder
28. august 2003 - 18:44 Der er 11 kommentarer

Vekselstrøms blæser

Jeg vil installere en pabst vekselstrømsblæser til 220v. i mit kabinet.

Da den kører alt for hurtigt har jeg købt en stor 2000v kondensator som jeg fik at vide kunne sænke hastigheden på den.
Spørgsmålet er så: Hvordan sætter jeg den på ? Skal den sidde mellem 0 og fase (parallel??) eller skal den sættes på den ene ledning (serie ???).

Håber på hjælp :)

Mvh.
Søren Andersen
Avatar billede nmh Nybegynder
28. august 2003 - 19:34 #1
Den skal serie forbindes med blæseren.
Avatar billede father1 Nybegynder
28. august 2003 - 20:02 #2
Nu har jeg har prøvet at sætte den i serie, men så starter den slet ikke op :(
Skal jeg prøve at sætte den parallelt på , eller må jeg droppe at få den til at køre langsommere ?

Mvh.
Søren Andersen
Avatar billede nmh Nybegynder
28. august 2003 - 20:04 #3
Det vil ikke nytte noget at sætte den parallelt.
Avatar billede nogetfx Nybegynder
28. august 2003 - 20:28 #4
Hvor langt tid har den stået med den condensator i serial..? Hvor står er den..?
Avatar billede father1 Nybegynder
28. august 2003 - 20:58 #5
Jeg ved ikke størrelsen på kondensatoren, hvis du mener hvor mange farad eller hvad det nu hedder. Det står ikke på den.
Men den er på 2000 v.

Jeg lod den vel stå ca. 30 sekunder før jeg opgav.
Avatar billede nmh Nybegynder
28. august 2003 - 21:06 #6
men prøv med en alm. glødelampe i serie med blæseren.
Avatar billede father1 Nybegynder
28. august 2003 - 21:10 #7
Ok men før jeg gør det, vil jeg gerne vide om jeg kan skifte den glødelampe ud med noget andet mindre, da der ikke er plads til en glødelampe i mit kabinet :)
Avatar billede nmh Nybegynder
28. august 2003 - 21:21 #8
ja det vil du kunne. Dette er blot et forsøg. Men hvis det virker kunne du jo lade lampen sidde udenfor kabinettet.
Det er jo lige meget hvor den sidder, når blot den er i serie med blæseren.
Avatar billede dgj Nybegynder
30. august 2003 - 19:45 #9
???????????????????????????????????????????????????
I har sq da nada forstand på elektronik.
en kondensator er en form for batteri.
det man skal have på systemet er en 5w modstand på ???Ohm da jeg ikke ved watt/amperne på blæseren. father1 håber at du svar på min spørgsmål så hurtigt som muligt, da jeg syntes at glødepære er en dårlig løsning da den udvikler en stor mængde varme, og give lys man ikke gider at have.
Avatar billede nmh Nybegynder
31. august 2003 - 00:11 #10
dqi> En kondensator kan lede vekselstrøm og fungerer som en slags modtand. Den vil have en vekselsrøms impedans, og vil ikke udvikle varme. Der vil være tale om en fasedrejning. En gløde lampe sat i seri med en kondensator vil således lyse, men lyse svagere end normalt.
Når jeg foreslog en glødelampe som modstand, var det blot forsøg med en komponent, han sikkert havde i huset.
I den sidste ende kulle den erstattes med en modstand. En modstand, af samme størrelse som glødepærens modstand har, når den er indsat i serie med blæseren, vil også udvikle præcis den samme varmemængde som glødelampen (det er jo netop denne effekt der udnyttes i en glødelampe).

Men du har da ret i, at en glødelampe ikke er løsningen på sigt, men kun for at lave et forsøg.
Avatar billede -xerox- Nybegynder
03. oktober 2003 - 11:00 #11
Den kondensator du har gang i er alt for stor. Al spændingen går jo tabt i kondensatoren. En kondensator virker jo som en AC modstand. Du skal have en mindre kondensator.

Men hvorfor bruge en kondensator?