Avatar billede cantona2000 Nybegynder
28. august 2003 - 16:03 Der er 18 kommentarer

2 stk XP sammen med switch - uden router.Hjælp

Hej Eksperter.
Jeg har 2 maskiner som begge kører XP. Jeg har bredbånd uden router. Jeg har købt en switch og bare sat internet i port 1, Xp1 i port 2 og Xp2 i port 3. Jeg har INGEN erfaring med netværk, så jeg har oprettet "hjemmenetværk" på begge pc`ere i XP og jeg kan se at der er kommet noget "Bridge"noget i den ene. Det kører 30 % ok.
1. Det er kun den ene af pc erne der kan være på nettet af gangen.
2. man kan ikke komme i kontakt med den anden pc hvis man er på internettet.
3. Det går vildt langsomt (altså helt langsomt) når man går over på den anden pc - mange gange så dør den helt og siden svarer ikke.

Jeg har brug for råd og hjælp - Bedst ville det måske være hvis der var en vejledning for dummies - men alle dem jeg har fundet er med router og ikke med opsætningen i XP.
Avatar billede cantona2000 Nybegynder
28. august 2003 - 16:04 #1
Jeg har 40 meter fra den ene pc til den anden - men mit kabel er fra Midtdata, og er twistetpairs - Men mit korte kabel fra switch til Pc1, ved jeg ikke om er twistet.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
28. august 2003 - 16:11 #2
Det kunne tyde på du kun har en IP adresse hos din udbyder, derfor kan kun den ene pc være på nettet af gange. Den pc der så er på nettet for tildelt en IP af din udbyder, men den anden pc står bare og venter på at få en IP der ikke kommer, derfor kan du ikke se begge pc'er på netværket når du er på internettet. For den pc der ikke er på nettet, har slet ikke fået en IP.

Tjek med din udbyder om du ikke kan få 2 dynamiske IP'er.
Så burde det virke....

Hvis du kan komme på internettet en af gangen, og pc'erne kan se hinanden når ingen af dem er på nettet, så burde kabler og forbindelser være i orden.
Avatar billede cantona2000 Nybegynder
28. august 2003 - 16:28 #3
Tak for dit svar Bjul.
Jeg har lige talt med TeleDK og jeg har ikke 2 dynamiske IP adresser. Jeg skifter om en uge til Tele2, og så ser jeg der. Men jeg har stadig lidt uløste problemer - Hvorfor er lokal nettet så langsomt ? Kan jeg ikke være på nettet på den ene pc, og så connekte til den pc fra den anden ? Det kan jeg nemlig heller ikke nu, det virker som om, at når switcehn laver èn ting, så er der lukket for alt andet - er det min xp opsætning ?
Avatar billede nmh Nybegynder
28. august 2003 - 16:33 #4
Du skriver noget om en bridge i en af dine maskiner.
En sådan skal der ikke være.
Hvis du vil have begge maskiner på nettet, og du ikke vil anskaffe en router, vil du fortsat kunne have problemer med dit interne net, medmindre du installerer IPX eller netbeui protokollen på maskinerne også.
Det bedste er at anskaffe en router. Du kan få en for under 500 kr idag. Og så kan du nøjes med 1 ekstern IP-adresse.
Det koster vist noget at få flere IP-adresser.
Avatar billede Beach Mester
28. august 2003 - 17:01 #5
Når du skifter til Tele2 får du dit problem løst hvis du ikke har best. fast IP. Her får man nemlig 2 dynamiske IP adresser som default:
http://www.tele2adsl.dk/sporgsmaalogsvar_tekniske.asp

//Beach
Avatar billede bjuhl Nybegynder
28. august 2003 - 17:06 #6
Hvis der er en bridge på den maskine der er på nettet, kan det være noget den selv prøver at lave idet den anden pc prøver at få kontakt med den der er på nettet.

Men hvis netwærket skal kører som et normalt TCP/IP netværk, så kan du ikke være på nettet og få netværke til at virke samtidigt.

Du kan selvfølgelig sætte 2 netkort i den ene pc. Så connecter man til nettet med det ene netkort og får den ene ip man har til rådighed. Det andet netkort sættes så til at lave en gateway til det første netkort. Derefter kan du sætte swithen til netkort nummer 2 og så kan du sætte ligeså mange pc'er du vil til switchen, for så fungere den pc med 2 netkort, som en Router. Det kræver dog den er tændt.

Men ALT dette er ligemeget, for hos Tele2 får du 2 dynamiske IP'er Gratis....

:-)
Avatar billede bjuhl Nybegynder
28. august 2003 - 17:07 #7
-->Beach :: Der var jeg lige lang tid nok om at skrive min kommentar.... hehe
Avatar billede Beach Mester
28. august 2003 - 17:09 #8
-->bjuhl *S*
Avatar billede nmh Nybegynder
28. august 2003 - 17:10 #9
Men det interne net vil ofte fungere meget tungt, hvis det kun kører med TCP-IP protokolle. Hvis der skal være et velfungerende internt net bør der være router eller endnu en protokol.
Avatar billede cantona2000 Nybegynder
28. august 2003 - 22:17 #10
Tak for svarene so far..... nmh: endnu en protokol ?? Hvad er det.
Hvad med mine Xp`er - hvordan skal de sættes op ?
Avatar billede nmh Nybegynder
28. august 2003 - 22:35 #11
Du kører for øjeblikket med TCP-IP-protokollen (den bruges over Internettet og også lokalt). Når du ikke har en router er du en del af et meget stort net. da kan det nogle gange være tungt at kommunikere med maskiner i ens eget lokalnet.
Tidligere brugte man andre protokoller. Specielt IXP og netbeui.
Man kan installere en af dem på win xp maskinerne. Så vil de bedre kunne finde hinanden på dit lokalnet.
Med en router er du "isoleret" fra Internettet og her kan du nøjes med TCP-IP protokollen.
Avatar billede cantona2000 Nybegynder
28. august 2003 - 22:47 #12
Ville den her kunne bruges :
SATechnetworks bredbånd router til Ethernet. Passer til f.eks. TDC Bredbånd og Kablet TV (WebSpeed).
Denne router er foruden en simpel firewall også udstyret med NAT (Network Address Translation), således at mange personer kan dele én ADSL linie helt automatisk.

SN-0401R har en indbygget 4 port switch således at der kan tilkobles 4 PC'ere uden brug af ekstra udstyr.
Avatar billede nmh Nybegynder
28. august 2003 - 22:56 #13
ja, det vil jeg mene, men TDC bredbånd kan vist findes i flere varianter (udgang med alm. netkable lig til at sætte i en PC, ATM udgang)
Så du skal lige forhøre dig hos din ADSL-udbyder.
Avatar billede nmh Nybegynder
28. august 2003 - 22:57 #14
ATM er det der ikke IKKE kan gå ind i en alm. PC.
Avatar billede cantona2000 Nybegynder
29. august 2003 - 22:34 #15
Jeg syntes faktisk ikke jeg fik svar på om jeg kan bruge den router til mit XP system.
Avatar billede nmh Nybegynder
29. august 2003 - 23:10 #16
Den vil formentlig kunne bruges, men du er nødt til at få at vide om dit ADSL fra TDC kommer med en udgang, der lige kan passe ind i Satechnetworks-routeren. Jeg har ikke kunnet finde noget materiale om denne router ved at søge SN-0401R. Ved du hvilken web-adresse Satechnetworks har?
Avatar billede cantona2000 Nybegynder
30. august 2003 - 11:07 #17
Nej det ved jeg ikke.

Når jeg logger på nettet på min nye pc, så står der 100 mbs, men når jeg logger på på den ovenpå, så står der kun 10 mbs, har det noget at sige for mine problemer.
Avatar billede nmh Nybegynder
30. august 2003 - 11:22 #18
100 mbs/10mbs: Det har ikke noget at gøre med dine problemer.
Din maskine ovenpå har formentlig kun et 10 Mbit netkort.

Du har tidligere omtalt en bridge på den ene maskine. Hvis du på den maskine højreklikker på netværkssteder, hvad får du så at se?

Når du kan komme på nettet ved at forbinde en maskinen direkte med din adsl-udgang så er jeg så godt som sikker på, at den router du nævner kan benyttes.
Hvad koster den?
Man kan få en D-link router for under 500 kr.