Avatar billede carlos_dk Nybegynder
28. august 2003 - 15:56 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Hvor stor CPU kan jeg sætte i?

Min comp er ved at være lidt langsom, derfor vil jeg have en ny CPU i.
Jeg har en AMD DURON 800 Mhx i nu.

På min comp står flg.:
CHIEFTEC uATX CASEBULK / PSU
CHIEFTEC MTX - 601NCA FRONT
EKL AMD Socket A Cooler - 1,2GHZ

Desuden står der noget med RAM, Floppy drev og CD Rom.

Jeg har sat nyt grafik kort i, en del ram (har nu 384 MB, tror jeg nok) og ny 80 GB HD. Derfor vil jeg helst ikke købe en helt ny computer.

Hvor stor en CPU kan jeg putte i? Skal jeg have ny køler i?

Håber der er en der kan hjælpe.

Mvh Carlos.
Avatar billede saj Nybegynder
28. august 2003 - 15:58 #1
Det vil være rart at vide hvilket bundkort du har, da det er den der er afgørende for hvor stor din CPU kan være
Avatar billede carlos_dk Nybegynder
28. august 2003 - 16:01 #2
Håbede på at jeg havde skrevet hvilket bundkort jeg havde i. CHIEFTEC ... Men åbenbart ikke. Ved ikke ret meget om hardware. Skal jeg have den åbnet for at finde ud af det?

Mvh
Avatar billede fromsej Praktikant
28. august 2003 - 16:02 #3
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32 - info om PC
det kan aida fortælle dig, samt et link til producenten.
Avatar billede x-offer Nybegynder
28. august 2003 - 16:03 #4
Ja du skal nok lige ind og se hvilket bundkort hvis du ikke har nogen papirer hvor det står!
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
28. august 2003 - 16:04 #5
Du skal nok have et nyt bundkort alligevel hvis du forestiller dig at opgradere til 2600 mhz eller over... :P

/Christian
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
28. august 2003 - 16:04 #6
og JA du skal have en anden køler
Avatar billede x-offer Nybegynder
28. august 2003 - 16:05 #7
Jeg vil nok råde dig til at købe et nyt bundkort, CPU og CPU køler..
Jeg vil godt lægge et par links, men vil lige høre hvor mange penge du har tænkt dig at bruge!?
Avatar billede d0wd Nybegynder
28. august 2003 - 16:15 #8
problemet er så osse at skifter han til noget alt for nyt, skal der osse nyt ram til sandsynligvis ...
Avatar billede x-offer Nybegynder
28. august 2003 - 16:48 #9
Han har da næsten 400mb ram i!!
Hvis han nu køber et godt men billigt bundkort med en standard køler og måske en 2400+ xp.. :D

En billig og meget effektiv løsning..

Det hele kan købes på www.bj-trading.dk
Avatar billede carlos_dk Nybegynder
28. august 2003 - 16:49 #10
Tak for jeres svar.

Jeg har åbnet "svinet" men er ikke helt sikker på hvad jeg skal leder efter. På bundkortet står bla. "GA-7ZMM" Under det står der "REV:1.2". Hjælper det?

Jeg havde håbet på, at jeg ikke behøver at skifte bundkortet, for så kan jeg ligeså godt købe en helt ny PC. Jeg spiller ikke ret meget, så jeg vil tro, at ca 1500 Mhz vil være fint.

Hilsen Carlos
Avatar billede elvis77 Nybegynder
28. august 2003 - 16:58 #11
Det har en maks FSB på 100MHz, så du kan sette ind en Duron 1,3GHz eller en Athlon 1400G. Der kan også være 1GB Ram på kortet.

http://www.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_GA-7ZMM.htm
Avatar billede elvis77 Nybegynder
28. august 2003 - 17:01 #12
DEt bliver en dubbel post da dette jo er et svar. Beklager så meget.

Det har en maks FSB på 100MHz, så du kan sette ind en Duron 1,3GHz eller en Athlon 1400G. Der kan også være 1GB Ram på kortet.

http://www.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_GA-7ZMM.htm
Avatar billede x-offer Nybegynder
28. august 2003 - 17:01 #13
http://tw.giga-byte.com/motherboard/products/Products_GA-7ZMM.htm

Det er dit bundkort!
Det kan køre op til en 1.3GhZ Duron..
http://www.bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=AMD-D-1300

Og der skal bruges en ny CPU køler..
http://www.bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=Til-2-A

Så skulle den være der!! :D
Hvad siger du?
Avatar billede carlos_dk Nybegynder
28. august 2003 - 17:02 #14
Takker elvis.
Avatar billede x-offer Nybegynder
28. august 2003 - 17:07 #15
Elvis>>> I det link du/jeg gav står der under processor punkt 2, står der da FSB på 133mhz..!?!?!?
Avatar billede carlos_dk Nybegynder
28. august 2003 - 17:08 #16
...og tak til jer andre.

1,3 GhZ er måske ikke helt så meget som jeg havde håbet. Jeg må overveje om det bedre kan betale sig at købe en helt ny. Et eller andet skal der ske. Ellers ender jeg bare med dårlige nerver. :)

Mvh
Avatar billede x-offer Nybegynder
28. august 2003 - 17:11 #17
Lige en sidste ting..

Hvorfor skal du have en hel ny computer bare fordi du skal have nyt bundkort?
hvis du kender en der kan sætte det i for dig kan du bare installere windows på ny og så skulle den da være der med alle dine gamle dele.. ram, harddisk osv.!
Avatar billede carlos_dk Nybegynder
28. august 2003 - 17:18 #18
ja, det ved jeg heller ikke. Jeg kan sandsynligvis selv sætte det i. Har før sat ram, grafikkort, brænder og HD i. Det er vel bare at tage de forskellige ting ud, skifte bundkortet, og så sætte tingene tilbage i. eller er det? Hvis jeg vil have over 2 GhZ hvad vil det så løbe op i, alt i alt?
Avatar billede x-offer Nybegynder
28. august 2003 - 17:28 #19
Okay.. Ja det er bare at sætte tingene i, der står i bundkort manualen hvordan du sætter de små farvede ledninger til front LED's og sådan noget ting!

Du kunne f.eks. købe:

Bundkort: ASRock K7S8X Socket A          Pris: 799,-
CPU: AMD Athlon XP 2400+                  Pris: 609,-
CPU køler: cpu-køler Socket A XP 2600+    Pris: 149,-

i Alt:                                          1557kr. + fragt!
Avatar billede x-offer Nybegynder
28. august 2003 - 17:29 #20
fundet på bj-trading
Avatar billede elvis77 Nybegynder
28. august 2003 - 17:33 #21
K7S8X skal ha DDR ramblokke så da kan han ikke bruge det ram han allerede har.
Avatar billede carlos_dk Nybegynder
28. august 2003 - 17:37 #22
Lyder ikke så galt. Kan "bj-trading" anbefales?
Avatar billede x-offer Nybegynder
28. august 2003 - 17:48 #23
elvis> Du har ret..

carlos dk> Hvis du køber det jeg sagde til dig bliver du deværre nød til at have DDR ram med..

256 MB DDR 184 Pins koster ca. 300kr.
Så er du også fri for at have en masse blandede ram i! (det kan godt give problemer!)

Og ja BJ-trading kan klart anbefales.. min far har sit eget firma og køber mange dele der og har aldrig haft problemer med servicen!
Avatar billede x-offer Nybegynder
28. august 2003 - 17:49 #24
Nej vent køb hellere dette:

ASRock K7VT2 Socket A det koster 100kr mindre end det andet og så skal du ikke have nye ram.. :D
Avatar billede x-offer Nybegynder
28. august 2003 - 17:50 #25
det koster 150kr. mindre end det andet og kan tage begge både DDR og SD ram
Avatar billede d0wd Nybegynder
28. august 2003 - 18:01 #26
x-offer - no offence men du giver ham indtryk af at han kan bruge sit gamle ram som er sdram, problemet er så lige at smide det i et nyt bundkort. og så er det jo ligmeget om det er 400mb eller hvormeget der nu er, når det er en anden type der bliver brugt i moderne bundkort :)

carlos dk .. du kan nøjes med cpu, bundkort og ram, og så en geninstall af windows så skulle du være kørende med resten af de gamle stumper - at det så måske er smartere at købe en færdig maskine er jo en anden side af sagen .. den kan du osse sagtens smide dit nye gfx kort i hvis det er bedre end det medfølgende, harddisken er der osse plads til .

håber så i begge blev lidt klogere :D
Avatar billede x-offer Nybegynder
28. august 2003 - 18:02 #27
d0wd> Joe.. men hvad skulle han med graffikort!?
Han siger han ikke vil spille.. ;)
Avatar billede x-offer Nybegynder
28. august 2003 - 18:04 #28
og nu når han gerne vil have noget nyt skal han da også have noget nyt..

Jeg smutter nu.. håber du kunne bruge lidt carlos dk..

Vil ikke have nogen point!
Avatar billede carlos_dk Nybegynder
28. august 2003 - 18:53 #29
Jeg takker igen for al hjælpen.
Hvis jeg skal op og give 2000 kr, så tror jeg bedre det kan betale sig at købe en bambus pc for 5000. Så slipper jeg for bøvlet, og får en rimelig god pc hele vejen igennem. God nok til mig, ihvert fald.

Dette er mit første møde med dette forum, må sige jeg er positivt overrasket. :-)
Avatar billede x-offer Nybegynder
28. august 2003 - 19:49 #30
Hehe.. det var godt vi kunne hjælpe!

Held og lykke

Mvh. X-Offer