Avatar billede qaps Nybegynder
28. august 2003 - 15:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

hjælp nooben

Hey all... som min titel siger er jeg totalt noob indenfor freebsd... jeg gamer det meste af min fritid og hader windows... det syger for meget... mit spm er så om jeg med freebsd stadig kan spille counterstrike og om jeg kan bruge de programmer som jeg også bruger i windows... eller er der nogel programmer som jeg ikke kan køre i freebsd som f.eks. kan man installere ms office i det osv... ved godt det måske er lidt meget på en gang men jeg er bare træt af MICROSOFT... hvis det ikke er nok points så sig til så finder vi ud af det...
Avatar billede qaps Nybegynder
28. august 2003 - 15:53 #1
btw glemte lige jeg har hørt noget om noget som hedder x og windowmaker hvad er det og følger det med i installationen... som sagt er noob til os generelt... :)
Avatar billede robotten Praktikant
28. august 2003 - 15:56 #2
Måske denne side kan hjælpe dig:
http://www.freebsd.org/
En under side:
http://www.freebsd.org/projects/newbies.html

Hjalp mig meget i sin tid, da jeg prøvede kræfter med BSD.
Avatar billede robotten Praktikant
28. august 2003 - 15:57 #3
Har selv været BSD  newbie, men nåede aldrig rigtigt så langt med det. Blev kvalt af den høje indlæringskurve.
Avatar billede qaps Nybegynder
28. august 2003 - 16:01 #4
grunden til jeg stillede spm herinde var egentligt at så salp jeg for at lede siden igennem... syntes den er ret uoverskuelig...

vil bare gerne have at vide om der er programmer som man kan køre i windows som man ikke kan køre i FreeBSD... evt. eksempler...

og om hvad det der x og windowmaker gør...

pft

/Qaps
Avatar billede vic256 Nybegynder
28. august 2003 - 16:24 #5
Hmm... Nu kender jeg ikke FreeBSD specielt godt men benytter selv Linux...

Generelt kan man ikke køre Windows programmer uden emuleringssoftware som VMWare eller lignende.. Er dog en del langsommere end en "rigtig" windows installation...

Der er dog efterhånden et par gode alternativer (Og nogenlunde kompatible i filformat) som OpenOffice og SUN's StarOffice...

CS kører vist på Half-Life engine og benytter OpenGL, det skulle derfor undre mig MEGET hvis der ikke er een eller anden derude der har lavet en Linux binær fil som du evt. kunne kompilere til FreeBSD...

Men overordnet/generelt er software OS imellem ikke kompatibelt..
Avatar billede vic256 Nybegynder
28. august 2003 - 16:28 #6
VMWare kan iøvrigt findes på www.vmware.com (Virtual Machine softWare)...

Det er iøvrigt også en god møde at installere og afprøve et nyt OS uden at købe en ny disk eller slette din gamle...
Avatar billede skwat Praktikant
28. august 2003 - 17:55 #7
hej qaps

Ja, jeg er sikker på at du efter 3 år nok skal få counterstrike til at køre på $bsd[], meeeen ikke lige så godt som under windows.
De fleste bsd-folk vælger at have deres arbejdsstation i dualboot med win98 el. således at de har et os kun til at spille.

Hvis du er gamer, må du nok tage dig til takke med $mswin[], jeg vil også sige at de fleste der gør meget i BSD har en anden indgangsvinkel til det end en afløser for deres spille maskine.

X/windowmaker er den grafiske brugerflade til bsd, eks. ligner bsd lidt dos i sin bare udgave
Avatar billede robotten Praktikant
01. september 2003 - 09:13 #8
skwat>> Godt indlæg :)
Avatar billede skwat Praktikant
04. september 2003 - 15:25 #9
qaps, jeg har intet imod at folk ikke er tilfredse med mit svar, men fortæl lige hvad du stadig er i tvivl om?
Lige nu er jeg sikker på at cirka ingen af ekspertens bruger er klar over hvordan man får lukket dette spørgsmål!
Avatar billede skwat Praktikant
04. september 2003 - 15:26 #10
undskyld så ikke at du har accepteret robottens svar ...