Avatar billede magira Nybegynder
28. august 2003 - 13:33 Der er 14 kommentarer

Relaterede poster ?

Jeg skal lave hvad der svarer til det modsatte af en forespørgsel af ikke-relaterede poster.

Databasen bastår af 2000 produktnumre og 15 produktgrupper der igen er fordelt i to hovedgrupper (A og B).

Nogle produktnumre går igen i flere produktgrupper.
Nogle produktnumre findes kun i een produktgruppe.
Igen så kan samme produktgruppe befinde sig i den ene eller begge hovedgrupper.

Jeg skal have lavet en forespørgsel der giver mig et overblik over hvilke produktnumre der er i begge hovedgrupper. Altså en forespørgsel der sier de produktnumre væk som kun er i een hovedgruppe.

Hvordan gør jeg?
Avatar billede ferdinand.k Mester
28. august 2003 - 14:00 #1
du kan lave en forespørgesel der bygger på find dubletter?! Her finder du dem der ligger i begge grupper...
Avatar billede ferdinand.k Mester
28. august 2003 - 14:33 #2
virker ikke, eller hva?
Avatar billede magira Nybegynder
28. august 2003 - 14:34 #3
Dublet-tjek kan ikke bruges... Ellers havde det været simpelt...
Avatar billede ferdinand.k Mester
28. august 2003 - 14:37 #4
hvorfor kan det ikke bruges? så må du forklare lidt mere... :)
Avatar billede magira Nybegynder
28. august 2003 - 14:38 #5
Skal måske lige tilføje at hovedgrupperne ikke ligger i selve databasen men er oprettet i to forespørgelser, der så skal kunne køres mod hinanden for at finde det svar jeg leder efter...
Avatar billede magira Nybegynder
28. august 2003 - 14:39 #6
kan ikke lave dublet-tjek mellem to forespørgelse - uden hjælp...
Avatar billede ferdinand.k Mester
28. august 2003 - 14:40 #7
uden hjælp?! send den til mig, så skal jeg se...
Avatar billede magira Nybegynder
28. august 2003 - 14:43 #8
Databasen fylder 30 Mb... Tror ikke jeg sender den så langt...
Avatar billede ferdinand.k Mester
28. august 2003 - 14:44 #9
hehe...
ok... hvorfor kan du ikke lave dublet-tjek så?!
Avatar billede magira Nybegynder
28. august 2003 - 14:49 #10
Fordi jeg mangler en forklaring på HVORDAN man laver et dublet-tjek mellem to forespørgsler. ;o)  Dublettjek-funktionen der er indbygget i Access giver jo kun mulighed for at lave dublet-tjek i een tabel eller forespørgsel. Men hvis du kender en anden mulighed, så er dét måske løsningen jeg leder efter.
Avatar billede overchord Nybegynder
28. august 2003 - 15:29 #11
Saa vidt jeg forstaar har du produktnumrene for hver produktgruppen, som saa via en query er lagt i to hovedgrupper.
pt vil du have produktnumre jvf til hvilken hovedgruppe de tilhoerer, hvorfor produktgruppen egentligt ikke er vigtigt udover i konstruktionen af hovedgrupper.
Saa det maa vaere muligt at traekke produktnumre ud i dine hovedgruppe forespoergelser ved at tilfoeje det flet og evt gemme de andre.
Hvis dette kna goeres har du nu to saet produktnumre i to forespoergsler.
Hvis du saa opretter en tredje forespoerglsen som linker de to hovedgruppeforespoergsler og relationen er mellem produktnumre ("vis kun numre hvor de er ens i begge forespoegsler" - type 1 relation)
Tilfoej kun en kolonne med produktnumre til den nye forespoergsel ligegyldigt fra hvilken af de to, og den burde vise de numre hvor de er ens (der skal evt grupperes paa kolonnen)
Udover dette foreslag er det lidt svaert naar vi ikke kender kriteriet for inddeling i de to hovedgrupper.
Avatar billede magira Nybegynder
28. august 2003 - 15:58 #12
Hvis jeg laver en sådan forespørgsel, så vil Access krydsrelatere alle posterne. Hvis eet produktnummer står i databasen 50 gange vil den figurere 50+49+48+47+46+45-... antal gange i den nye forespørgsel... I denne database betyder det at forespørgslen får over 32.000 poster (en smule uoverskueligt);o(

Er der virkelig ingen mulighed for at lave et dublet-tjek mellem to forskellige forespørgsler?
Avatar billede overchord Nybegynder
28. august 2003 - 17:10 #13
Ja men hvis du grupperer paa produkt-numre faar du ikke denne fakultering.
Avatar billede terry Ekspert
30. august 2003 - 12:00 #14
magira>Without seeing the dB (tables fields etc) then its not going to be easy so IF you can compact the dB and then ZIP it it shouldnt fill so much and you could send it eksperten@santhell.dk otherwise your on you own :o)