Avatar billede contagious Nybegynder
27. august 2003 - 23:30 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Ingen boot på harddisk efter flytning

Efter at have min harddisk midlertidigt flyttet over i en kammerats tower vil den ikke boote mere. Jeg kører windows xp og disken er partitioneret med hhv. 5 og 55 GB hvoraf "system" partitionen er på den lille. Min kammerat anvender ligeledes windows xp.

Jeg har haft harddisken i en anden computer for at checke om filerne stadig ligger der, hvilket de gør, og har kørt scandisk på min "system" partition. Ingen fejl fundet..

Alt i alt meget underligt, kan min kammerats windows xp have fjernet bootsectoren eller hvad sker der ?

Jeg kaster gerne om mig med point hvis nogen kan give et grundigt svar.
Avatar billede fromsej Praktikant
27. august 2003 - 23:37 #1
Fixmbr i XP

Boot op på Windows XP CD'en > Tryk på 'R' (Repair) > Tryk på 'C' (Console) > Vælg WinNT installationen (F.eks. 1) - Skriv dit password, og tryk på <ENTER>
Nu står der så C:\WINNT>
Brug så kommandoen 'Fixmbr' og derefter 'Fixboot'.

Kilde:  http://www.eksperten.dk/spm/291181
Avatar billede nmh Nybegynder
27. august 2003 - 23:37 #2
Du skal sørge for at din primære parttion er aktiv.
jeg håber du har en bootdiskkete med fdisk (f.eks. en gammel win98 installationsdiskette. Kør fdisk og sørg for at din primære partition er aktiv.
det skader heller ikke efter du har bootet på ny med disketten
at skrive fdisk /mbr
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. august 2003 - 23:38 #3
Nu spørger jeg måske dumt men er den jumpet rigtigt ? Som master på den primære ide kanal, og står bios til at det er den der skal bootes på som første bootdevice ?

Hvis dette er iorden vil jeg foreslå at du booter på din cdrom og vælger repair, konsol, logger ind på din installation og kører disse 2 kommandoer:
fiboot
og
fixmbr

Se om du nu kan boote.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. august 2003 - 23:39 #4
fromsej >> Uha, hvor er jeg da bare for langsom *g*
Avatar billede fromsej Praktikant
27. august 2003 - 23:39 #5
Du skal selvfølgelig tjekke om jumperen sidder rigtigt,som tonnybrandt siger.
Avatar billede contagious Nybegynder
28. august 2003 - 09:39 #6
Disken er jumpet rigtigt men desværre har jeg ingen bootdisk. Hvordan kan jeg lave sådan en ?. Jeg har i øjeblikket adgang til en pc med windows 2000, vil det virke hvis jeg laver disk fra denne og prøver derfra ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. august 2003 - 10:01 #7
fixmbr og fixboot:
Har du ikke en xp cdrom ? Den kan du direkte boote på.

fdisk /mbr
du kan downloade en windows 98 bootdiskette fra www.bootdisk.com, og lave disketten på den maskine du sidder ved nu.
Avatar billede contagious Nybegynder
28. august 2003 - 10:06 #8
Jeg er ikke specielt meget inde i hvordan en harddisk fungerer og jeg ville være meget ked af at miste det jeg har liggende på disken. Derfor jeg ikke er helt vild med at spring ud i det helt store med det samme.

Jeg har sat disken i en anden computer for at undersøge hvilke filer der ligger i roden på mit system drev.

Den eneste jeg kan se er pagefile.sys men burde der ikke være andre ?

Hvordan kan jeg uden at skulle ind i recovery konsollen, som jeg frygter, se om MBR på disken er væk ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. august 2003 - 10:30 #9
Det kan du ikke. Og du kan heller ikke se om den er væk i recovery konsollen, men de 2 kommandoer gør ingen skade, så disken bliver ikke værre end den er. Alternativt hvis ikke du kan få den til at boote, kan du starte en repair og vælge den automatiske repair som den tibyder istedet for recovery konsollen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. august 2003 - 10:32 #10
Og jo, der burde være andre filer, ihvertfal ntldr, ntdetect.sys og boot.ini. Er du sikker på at stifinderen i den anden maskine er sat op så den viser skjulte filer og systemfiler ?
Avatar billede contagious Nybegynder
28. august 2003 - 11:11 #11
Ja, den viser alle filer. Den eneste system/skjulte fil der findes er pagefile.sys.

Vil dette kunne repareres af repair funktionen på windows xp cd'en ?

Du siger at de 2 kommandoer ikke vil gøre nogen skade på resten af mine data på disken. Jeg starter derfor repair konsollen og skriver fixboot og fixmbr. Dette uden risiko for mine filer ?

Ved godt jeg spørger om det samme men jeg vil være 100% sikker før jeg begynder at rode med noget jeg ikke aner hvad er.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. august 2003 - 11:19 #12
Der er ingen risiko ved at fyre disse 2 kommandoer af !. De er direkte beregnet til at fixe ikke bootbare harddiske uden skade for data.
Det eneste de laver er at genskrive bootsektoren og genskabe de manglende bootfiler på partitionen. Selve partitions tabeller og andet bliver ikke rørt.
Avatar billede contagious Nybegynder
28. august 2003 - 12:16 #13
Ok mange tak for kommentarerne. Jeg skal hjem til mig selv før jeg kan prøve at reparere med cd så der bliver ikke delt point ud før i morgen. Dette naturligvis  kun i så fald at det virker i hvilket tilfælde jeg vil kunne komme på nettet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. august 2003 - 12:20 #14
Selvfølgelig. Du skal ikke dele point ud før dit problem er løst.
Avatar billede contagious Nybegynder
30. august 2003 - 14:16 #15
Det virker nu, med de to kommandoer. Men kan ikke give point før nogen lægger et svar ind.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. august 2003 - 14:27 #16
Nej, det kan du ikke, men det står lidt uklart om du vil tildele point til en enkelt eller dele pointene mellem flere. Så skriv hvem du vil have svar fra, så skal de nok blive lagt. :-)

(det er dit spørgsmål så det er dig der bestemmer) :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
30. august 2003 - 14:50 #17
Enig med Tonnybrandt (igen).*S*
Avatar billede contagious Nybegynder
30. august 2003 - 16:41 #18
Havde egentlig regnet med 50 til fromsej og 150 til tonnybrandt.

Svar løs.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. august 2003 - 16:44 #19
Her kommer mit :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
31. august 2003 - 10:32 #20
*S*
Avatar billede contagious Nybegynder
02. september 2003 - 20:32 #21
Tak for hjælpen, den havde jeg nok ikke lige grejet på egen hånd :)
Avatar billede fromsej Praktikant
02. september 2003 - 20:39 #22
Velbekomme, og tak for point.*S*
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. september 2003 - 20:57 #23
Takker for point :-)