Avatar billede bendover Nybegynder
26. august 2003 - 23:44 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Formatering af HD

Hejsa
Jeg har anskaffet mig nyt hardware idag.
Det eneste jeg skulle genbruge var en HD.
HD'en havde XP i forvejen, og jeg havde håbet på at jeg kunne sætte den i den nye kasse og, vupti!
Men...
Den ville ikke starte op. Så ville jeg lave en ny installation, men det gik i stå under installering af enheder. PC'en genstarter og nu kommer der forskellige "blue screen" fejl. Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. august 2003 - 23:46 #1
boot på xp cdromen og formater disken...derefter lig den nye kopi ind!
Avatar billede bendover Nybegynder
26. august 2003 - 23:47 #2
Det kan jeg ikke, inden jeg når til formaterings funktionen, er den gået ned...
Avatar billede c-holst Novice
26. august 2003 - 23:48 #3
kunne du evt komme til at køre fdisk
Avatar billede bendover Nybegynder
26. august 2003 - 23:48 #4
måske, hvordan skal jeg gøre det?
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. august 2003 - 23:51 #5
gået ned?  Hvad mener du?
Avatar billede bendover Nybegynder
26. august 2003 - 23:51 #6
blue screen, seneste fejl noget med ntsf.xxx error
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. august 2003 - 23:51 #7
hvis du booter på cd-romen burde den ikke indlæse andet end de nødvendige filer til kopiering af xp...
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. august 2003 - 23:52 #8
ok..kan du ikke bare trykke videre?
Avatar billede bendover Nybegynder
26. august 2003 - 23:53 #9
nej det er rigtigt, men når den har indlæst de nødvendige filer, og skal til at installere crasher den, med en blå skærm
Avatar billede bendover Nybegynder
26. august 2003 - 23:53 #10
nope, den genstarter
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. august 2003 - 23:54 #11
under indlæsningen af de nødvendige filer...kan du da ikke trykke afslut og så ende i kommandoprompten?
Avatar billede chapter Nybegynder
26. august 2003 - 23:54 #12
Hvad er det for noget hardware ?? Det lyder da som ustabil RAM, synes jeg.
Avatar billede bendover Nybegynder
26. august 2003 - 23:56 #13
Ecs l7vta bundkort, AMD XP2600, 512 ddr 2700,gf4 ti4200.
Seagate Braacude 80 gb hd
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. august 2003 - 23:57 #14
dvs...du når ikke til en menu hvor du selv kan vælge hvad du vil gøre?
Avatar billede bendover Nybegynder
26. august 2003 - 23:58 #15
Kun nogle gange, men som regel ikke, Den går ned under alle omstændigheder.
Havde held til at komme igang med install. en gang, men har som sagt ikke kunne komme videre
Avatar billede tobias28 Praktikant
27. august 2003 - 00:00 #16
hvad med at prøve og resette din bios....nu når du lige har skiftet det hele ud!
Avatar billede bendover Nybegynder
27. august 2003 - 00:01 #17
Det kunne jeg godt, men forsvinder den update butikken har lavet så?
Avatar billede tobias28 Praktikant
27. august 2003 - 00:03 #18
på flash romen??? eller hvad? den tror jeg ikke forsvinder...den er jo overskrevet hvor den gamle var....mener ikke det er en recall...
Avatar billede tobias28 Praktikant
27. august 2003 - 00:03 #19
tror bare det resetter alle settings og lader bios finde alt hardware igen!
Avatar billede bendover Nybegynder
27. august 2003 - 00:04 #20
nå ok, det er jeg ikke inde i:o) Hvordan resetter jeg biossen?
Avatar billede tobias28 Praktikant
27. august 2003 - 00:09 #21
der er 2 pinde på bundkortet som du skal kortslutte (flytte en jumper over på) og tage af igen....

finder lige et billede..
Avatar billede bendover Nybegynder
27. august 2003 - 00:10 #22
ok, men der har jo ikke været andet på kortet end det som er sat på idag??
Avatar billede chapter Nybegynder
27. august 2003 - 00:11 #23
Du trykker på "delete" key når computeren booter op.. Når du kommer ind i BIOS menuen vælger du "Load fail-safe default" efterfulgt af en "save & exit setup"
Avatar billede bendover Nybegynder
27. august 2003 - 00:13 #24
nå ok. Det har jeg prøvet. Kan kortet eller rammen være defekt?
Avatar billede allanfo Praktikant
27. august 2003 - 00:14 #25
Det lyder som et problem med partitionering af harddisken. Prøv at sætte den i en anden maskine (ikke som bootdisk), og slet alle partitioner, og opret nogle nye, som du derefter formatterer. Jeg havde samme problem, og denne løsning virkede for mig.
Avatar billede chapter Nybegynder
27. august 2003 - 00:15 #26
Prøv at køre en test af dine RAM med http://www.memtest86.com/
Eftersom du skriver her antager jeg du har mulighed for at lave en bootdisk på en anden computer via den downloadede fil.
Avatar billede tobias28 Praktikant
27. august 2003 - 00:15 #27
jaaa...rammen er et godt bud....men at cleare cmos kan nogle gange være svaret...på dit bundkort er det jp1 (jumper 1) der er clearcmos... lige ved siden af speaker...
Avatar billede tobias28 Praktikant
27. august 2003 - 00:16 #28
men selvfølgelig....har du en anden maskine....(som du jo sidder ved) kan du jo bare smide Hd'en over i den som slave og formatere...
Avatar billede bendover Nybegynder
27. august 2003 - 00:17 #29
Allanfo: Er der en måde omkring dette, så jeg ikke skal sætte hd'en i en anden maskine??
Avatar billede allanfo Praktikant
27. august 2003 - 00:19 #30
Ikke det jeg kunne få til at virke. Jeg brugte ca. 6 timer på sagen, inden jeg forsøgte mig med at sætte den i nr. 2, hvorefter jeg var færdig på under 1 time.
Avatar billede bendover Nybegynder
27. august 2003 - 00:42 #31
Nu har jeg sat den anden hd til, og den er ved at formatere til ntfs, det er vel det så?
Avatar billede bendover Nybegynder
27. august 2003 - 00:49 #32
Når jeg skal prøve og installere igen, skal jeg så vælge den hurtige eller langsomme ntfs løsning?
Avatar billede allanfo Praktikant
27. august 2003 - 00:59 #33
Det er uden betydning - du kan sågar vælge at benytte det eksisterende filsystem. Hvad der er væsentligt er, at den defekte partition er væk.
Avatar billede bendover Nybegynder
27. august 2003 - 01:21 #34
Det hjalp desvæære ikke. Blå skærm med fejlen:
irql_not_less_or_equal
bla bla
Avatar billede allanfo Praktikant
27. august 2003 - 01:27 #35
Ok. Så prøv at gennemføre den første del af installationen på den anden maskine. Når maskinen så genstarter første gang, så tag harddisken ud og sæt den tilbage i den maskine, som den skal bruges i.
Avatar billede bendover Nybegynder
27. august 2003 - 01:29 #36
Kan jeg gøre det med 2 harddsike i den funktionelle maskine?
Avatar billede bendover Nybegynder
27. august 2003 - 01:39 #37
Det kan vel ikke være en hd fejl, når den er formatteret??
Så er det vel et andet sted det er galt, og noget som ikke virker
optimalt i det nye grej?
Avatar billede allanfo Praktikant
27. august 2003 - 01:42 #38
Ja, du skal bare vælge at installere på den 'rigtige' harddisk. Men det burde ikke være noget problem, da XP vil opdage din fungerende installation, og spørge om du vil overskrive den, hvis du vælger forkert.

Jeg havde faktisk nøjagtig samme problem, med en helt ny maskine, som jeg byggede til en kammerat. Jeg tror problemet opstod, da jeg startede med at installere XP, og afbrød midt i det hele. Men den maskine kører fint nu, og det er da et par måneder siden det skete.
Avatar billede allanfo Praktikant
27. august 2003 - 01:47 #39
Fjernede du den oprindelige partition, før du begyndte at formattere?
Avatar billede bendover Nybegynder
27. august 2003 - 01:52 #40
nej, jeg formatere bare hd'en. Hvordan skulle jeg have gjort det?
Fjerne partitionen altså?
Avatar billede allanfo Praktikant
27. august 2003 - 01:58 #41
Brug XP's diskhåndtering, og højreklik på partitionen på den harddisk det hele drejer sig om. Så kan du enten "Slet Partition" eller "Slet logisk drev". Der er nogle oplysninger, som gemmes på harddisken, som ikke bliver berørt af en formattering, og det er dem, jeg har på fornemmelsen laver ravage hos dig, og som jeg også måtte bokse med.
Avatar billede allanfo Praktikant
27. august 2003 - 02:01 #42
Det hedder en "Master Boot Record" !
Avatar billede bendover Nybegynder
27. august 2003 - 02:04 #43
det prøver jeg lige. Kan jeg lave en ekspres format bagefter, for at spare tid?
Avatar billede bendover Nybegynder
27. august 2003 - 02:29 #44
ok, jeg skal lige have det med partitionen igen.
JEg kan ikke finde det du nævner, kun format?
Avatar billede allanfo Praktikant
27. august 2003 - 02:36 #45
Højreklik "Denne Computer". Vælg "Administrer". Vælg "Diskhåndtering". Højreklik på den partition du ønsker at slette. Der burde være en valgmulighed, som "Slet Partition" eller "Slet Logisk Drev".
Avatar billede bendover Nybegynder
27. august 2003 - 19:25 #46
Tak for hjælpen. Det var defekt ram, men man må sige vi prøvede alt andet også :o)
Avatar billede chapter Nybegynder
27. august 2003 - 19:45 #47
Vend lige tilbage hvis dit nye RAM også fejler, så har jeg nemlig en anden mistanke ;-)