Avatar billede gnispi Nybegynder
26. august 2003 - 18:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

shutdown så windows XP lukker og slukker

Hejsa. Jeg sidder og slåsser det problem, at jeg gerne vil have windows til at lukke ned ved at kalde "C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -s -t 03". Det virker, men kun til at nå farvelskærmen "det er nu sikkert at slukke for maskinen eller sådan noget". Men den slukker ikke for strømmen, sådan som den gør når jeg går via startknappen -> turn off computer -> turn off.

Jeg har prøvet med et program ved navn Slawdog, der skulle kunne lukke ned på et af mig bestemt tidspunkt, men heller ikke det slukker for strømmen. Til gengæld har jeg fået programmet "killwinamp" til at gøre tricket. Det har en "forcemode", der er ligeglad med om der eventuelt skulle være programmer eller dokumenter åbne. Men for at dét virker, skal winamp være åben, men det forekommer mig at være en temmelig uelegant løsning. Fordelen ved et kald til C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -s -t 03 skulle efter min opfattelse være, at jeg undgår flere småprogrammer i systrayen, og ikke fylder min harddisk (muligvis et lidt krukket formål, idet sådanne småutilities ikke fylder mange promille af min lagerplads. Men alligevel). Har nogen et forslag, så bliver jeg glad. Jeg har prøvet nogle alternativer med rundll32.exe, men de kan heller ikke finde ud af at slukke for strømmen. Venligst, Gnispi
Avatar billede detox Nybegynder
26. august 2003 - 18:30 #1
Prøv med:

%windir%\System32\shutdown.exe -s -t 00
Avatar billede detox Nybegynder
26. august 2003 - 18:33 #2
Jamen det er jo det du gør ;-)
Avatar billede detox Nybegynder
26. august 2003 - 18:35 #3
shutdown har osse forcemode:

C:\WINDOWS\System32\shutdown.exe -s -f -t 03
Avatar billede gnispi Nybegynder
26. august 2003 - 23:49 #4
Tak for de gode råd. Den sidste "forcer" ganske rigtigt frem til "det er sikkert at slukke computeren", men den slukker ikke. Nu har jeg læst mig frem til, at det risikerer at være hardwaren, der ikke understøtter slukkeriet, men så er der bare én ting, jeg ikke forstår: Hvordan går det da til, at jeg godt kan slukke helt med "turn off" knappen i startmenuen.
VH. Gnispi
Avatar billede cp1 Nybegynder
27. august 2003 - 03:37 #5
check under denne streng i regedit
My Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
find "PowerdownAfterShutdown" og sæt den til 1
genstart maskinen..
det er ikke altid det hjælper,men er et førsøg værd :)
Avatar billede gnispi Nybegynder
28. august 2003 - 08:25 #6
tak allesammen
Avatar billede gnispi Nybegynder
28. august 2003 - 08:28 #7
Hej detox. Jeg har ikke helt styr på, hvordan man faktisk lukker sådan en tråd og giver points. Hvis du er sød at give mig et hint om hvordan, så skal du få dem.
Avatar billede detox Nybegynder
28. august 2003 - 12:22 #8
Ja, det kan du når der er svaret :o)