Avatar billede pixi Nybegynder
26. august 2003 - 08:33 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

farveindstillinger i photoshop

Jeg har problemer med farveindstillingen i photoshop 7.0
- Når jeg arbejder i programmet - 'vises' farven på en måde - og først i det øjeblik jeg gemmer billedet til web - ser jeg den rigtige farve..
Eks. - jeg arbejder med #FFCC00 - i programmet ser den citrongul ud - og først når den er gemt og åbnet et andet sted ændrer farven sig til den 'rigtige' varm gule farve..?
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. august 2003 - 10:12 #1
bruger du den rigtige farveprofil?
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. august 2003 - 10:17 #2
jeg bruger sRGB IEC61966-2.1, se under Rediger>Farveindstillinger, her kan du indstille farvestyring.
Jeg har altid rigtige skærmbilleder uanset om de er i RGB eller CMYK.
Avatar billede pixi Nybegynder
26. august 2003 - 10:45 #3
Ændrer desværre ikke rigtig noget.. - du kan evt. se hvordan det ser ud..
http://home1.stofanet.dk/pixi/photoshop.html
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. august 2003 - 10:56 #4
ja, jeg kan godt se forskellen, har du prøvet at slå farvestyringen til, jeg kan se at den er slået fra under Color Management Policies.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. august 2003 - 10:57 #5
har du brugt Adobe Gamma i kontrolpanelet?
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
26. august 2003 - 11:35 #6
Kan man ikke vælge "color-management off" under settings i det kontrolpanel du har vist på dit site.
Avatar billede pixi Nybegynder
26. august 2003 - 11:43 #7
> retaxes.. jeg har ikke brugt Adobe Gamma - indstillingerne er som de var da jeg installerede programment.. - har bare ændret til sRGB IEC61966-2.1,- som du foreslog...
> martin jeg forstår ikke helt hvad du mener.. - kan ikke finde "color-management"
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
26. august 2003 - 11:45 #8
Åbn photoshop, vælg edit->color setting (det er det vindue du har et skærmdump af) Under "Settings" vælger du "Color Management Off" i stedet for "Custom"
Avatar billede pixi Nybegynder
26. august 2003 - 11:49 #9
ja tak fandt det.. - men så kan man ikke bruge sRGB IEC61966-2.1 for så ryger den over på costum - men TAK det ser ud til at virker.. - så poster du lige et svar ;-)
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
26. august 2003 - 11:51 #10
Ok :-)
Avatar billede pixi Nybegynder
26. august 2003 - 11:57 #11
og dog.. - det gør det ikke helt - tjek mit link - det bliver rødlig når det bliver gemt til web.. eller gemt som jpg ?
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
26. august 2003 - 12:00 #12
Husk at windows også kan arbejde med farvestyrring. Det kan man indstille bla. med Adobe Gamma. Men den forskel du ser nu, er ikke mere end den forskel der vil optræde når forskellige maskiner lukker dit billede op. Farvestyrring er en videnskab der tager meget lang tid at overskue og det er faktisk kun prof. trykkere og lign. der nogensidnde opnår fuld forståelse for emnet :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. august 2003 - 12:03 #13
pixi> har du Tervueren?
Avatar billede pixi Nybegynder
26. august 2003 - 12:10 #14
--> martin: ved godt at farverne ses forskelligt fra maskine til maskine... - men har vanskeligt ved at acceptere at farven jeg arbejder med viser sig så meget anderledes når jeg bruger photoshop - har brugt ffcc00 en del og ved hvordan den skal se ud - med andre farver bliver arbejdet helt anderledes når den kommer ud af programmet og det er p... irriterende og vanskeligt at lave noget der ser ordentligt ud så.. - synes ikke det har været et problem i 6.0

--> nej, det har jeg ikke.. *s* er en side til en anden
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. august 2003 - 12:17 #15
prøv at slette preferencerne for Photoshop
Avatar billede pixi Nybegynder
26. august 2003 - 12:21 #16
måske dumt... - men hvordan gør jeg det?
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. august 2003 - 12:31 #17
det er en længere sti!
C:\Document and Setting\"dit brugernavn"\Application Data\Adobe\Photoshop\7.0\Adobe Photoshop 7.0 Settings eller indstillinger.

Men kopier den over på et andet drev eller en diskette og ellers danner Photoshop en ny.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
26. august 2003 - 12:34 #18
Der kan evt. også være et problem med "save for web" funktionen i Photoshop. En gif kan kun klare 256 farver og der findes så vidt jeg ved et "satndard" set af farver til web. Jeg tror måske at der kan være nogle muligheder der, hvordan er dine indstillinger?
Avatar billede pixi Nybegynder
26. august 2003 - 12:42 #19
nu gemmer jeg mest som jpg - og det er først i "save for web" jeg får den rigtige farve - så det jeg laver i photoshop kommer aldrig til at se ud som jeg ønsker.. forstået på den måde - at jeg arbejder i photoshop og er ganske tilfreds indtil jeg gemmer det som jpg så ændrer farven sig
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
26. august 2003 - 12:44 #20
Hvis du gemmer i jpg, så skal du ikke bruge "save for web" med mindre det skal bruges til nettet. En jpg (eller jfif som det egentlig hedder) kan godt indeholde en farveprofil. Hvis du får kalibreret din skærm, slår farvestyring til i photoshop og gemmer din farveprofil i dit billede så har du den optimale kontrol over farverne.
Avatar billede pixi Nybegynder
26. august 2003 - 15:11 #21
jeg har prøvet lidt af hvert af det i har foreslået - det er ikke helt godt - men bestemt bedre.. :)
da i begge har taget jer tid vil jeg gerne gi' jer 30 point hver.. lan det mon la' sig gøre? - du må gerne smide et svar retaxes
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. august 2003 - 15:42 #22
det gør jeg.

Fik du prøvet at slette indstillingerne for PHS under Document an Settings\...?
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. august 2003 - 15:43 #23
du kan godt ændre pointstørrelsen, og ellers lever jeg nok uden ekstrapoint ;o)
Avatar billede pixi Nybegynder
26. august 2003 - 19:04 #24
hmm... når jeg går ind under avanceret og tildeler jer begge 30 og trykker accepter - ryger jeg bare ud igen..
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. august 2003 - 19:10 #25
mærkeligt
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. august 2003 - 19:11 #26
du kan oprette et nyt spm. og referere til dette spm.
Avatar billede pixi Nybegynder
26. august 2003 - 19:17 #27
retaxes - jeg ligger 30 point til dig et andet sted for ærligt jeg har prøvet lidt af hvert og aner ikke hvad der har hjulpet..
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. august 2003 - 20:50 #28
det er ok, jeg ser det nok ;o)