Avatar billede Lasse Novice
19. december 2000 - 14:49 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

hvad står PHP for?

...?
Avatar billede blazer Nybegynder
19. december 2000 - 14:51 #1
har været oppe før..og vi blev enige om Pisselækre Heppekors Piger
Avatar billede Lasse Novice
19. december 2000 - 14:52 #2
har du et bedre bud?
Avatar billede xzxzx Nybegynder
19. december 2000 - 14:53 #3
Det er da lige meget :-)
Avatar billede limemedia Nybegynder
19. december 2000 - 14:53 #4
http://www.webdevelopersjournal.com/articles/why_php.html står der at det står for \"Personal Home Page\"
Avatar billede blood Nybegynder
19. december 2000 - 14:56 #5
ljweb

det står ikke for \"Personal Home Page\"
Det står for \"Hypertext Preprocessor\"
På php´s side står det som overskrift
http://www.php.net/
Avatar billede _gryphon_ Nybegynder
19. december 2000 - 14:56 #6
på php.net står der \"Hypertext Preprocessor\" øverst
Avatar billede okay Nybegynder
19. december 2000 - 14:57 #7
oversæt det til dansk Blood...
Avatar billede _gryphon_ Nybegynder
19. december 2000 - 14:57 #8
:)
Avatar billede blood Nybegynder
19. december 2000 - 14:58 #9
og her er hvad det står på den side du har linket til

PHP (---->>> which originally stood for Personal Home Page <<<----) was first written by Rasmus Lerdorf as a simple set of Perl scripts to track users of his Web pages. He soon had enquiries from other people and rewrote it as a scripting engine. He also added support for forms, thus forming PHP/FI. As its popularity grew, a core group of developers created an API for it and turned it into PHP3. By now PHP was being used in situations which were never envisaged, and so a complete rewrite of the script parser was undertaken (the Zend engine), creating PHP4, which was much faster than PHP3. PHP now stood for PHP ---->>> Hypertext Processor <<<----, and was ready for the big time...
Avatar billede limemedia Nybegynder
19. december 2000 - 14:58 #10
blood >> jeg referede blot hvad der stod i artiklen... :) om det så er rigtigt må du spørge forfatteren om
Avatar billede Lasse Novice
19. december 2000 - 14:59 #11
PHP = Hypertext Preprocessor??? hvad blev der af det første p?????
Avatar billede thundercall Nybegynder
19. december 2000 - 15:00 #12
Go for it Blood!!
- Tell \'em the truth !!
Avatar billede Lasse Novice
19. december 2000 - 15:01 #13
aha, jeg forstår...
Avatar billede thundercall Nybegynder
19. december 2000 - 15:02 #14
Avatar billede mkelle1 Nybegynder
19. december 2000 - 15:18 #15
Rasmus Lerdorf skabte i 1994 en samling af programstumper (macros) som han kaldte \"Personal Home Page Tools\". Han udviklede det og tilføjede en pakke som han gav navnet \"Form Interpreter\". Hele pakken blev derefter forkortet til \"PHP/FI\".
Da en gruppe programmører gik igang med at udvikle videre på det fik deres releas navnet \"PHP3\". Da scriptsproget hermed var blevet mere profesionelt og indskriver sig i \"open source\" kulturen omfortolkede man bogstaverne efter en kendt standard inden for den kultur. \"PHP\" står derfor idag for \"PHP Hypertext Preprocessor\" ligesom \"GNU\" står for \"GNU Not Unix\". Altså - du skal ikke nødvendigvis søge efter en mening.
Du kan jo opfatte det som en programmør-joke, fordi navnet er rekursivt.

Iøvrigt har spørgsmålet været oppe flere gange, jeg har givet samme kommentar i

http://www.eksperten.dk/spm/22865

Mads
Avatar billede thundercall Nybegynder
19. december 2000 - 16:04 #16
PHP = Powered Hypertext Preprocessor :-)
Avatar billede volstrup Nybegynder
20. december 2000 - 00:36 #17
nopes, PHP står (underligt nok) for: PHP Hypertext Preprocessor (det kører i sådan én eller anden form for løkke :)

mvh Jacob Volstrup