Avatar billede foreignhelp Nybegynder
25. august 2003 - 22:17 Der er 39 kommentarer og
2 løsninger

Startproblemer med "tom" PC

Jeg har netop fudet en bærbar PC Compaq Presario 1688 (brugt) - nu forsøger jeg at installere mit Windows ME, men kan ikke få det ind?

Når jeg starter computeren får jeg beskeden: Operating system not found

Uanset hvad jeg gør får jeg denne fejl. Hvis jeg indsætter min startdisk fra min stationære PC, kan jeg dog skrive i en dos-prompt.

Jeg frygter at den bærbare mangler en harddisk. Hvordan checker jeg det i dos-prompten?

Kan jeg ikke bruge min startdisk fra min stationære?
Avatar billede fromsej Praktikant
25. august 2003 - 22:19 #1
I DOSprompt skriv C: og tryk <Enter>
Avatar billede peet-49 Novice
25. august 2003 - 22:19 #2
Du skriver c: og trykker enter
Du kan også prøve fdisk og se om der er partitioner.
Avatar billede dj__christian Nybegynder
25. august 2003 - 22:20 #3
Der plejer somrelgt at stå i bios'en ligeså snart at du starter op om der er en harddisk.. men.. det lyder som om at der er kørt en Fdisk på den..
En anden ting du også kan tjekke det på, er at sætte stardisketten igen og skriver c: når du kan skrive i dos'en... så kan du se om der er en harddisk i..!
Avatar billede x-lars Novice
25. august 2003 - 22:20 #4
Normalt burde det være nok at skrive "CD C:\" eller evt. blot C:\, når du har den startet fra startdisketten
Avatar billede x-lars Novice
25. august 2003 - 22:22 #5
Der er nu ikke noget usædvanligt i, at du får den besked, hvis harddisken er blevet slettet, incl. styresystemet.

Hvad er det, der får dig til at tro, at du ikke har nogen harddisk?
Avatar billede squashguy Nybegynder
25. august 2003 - 22:23 #6
jeg tror dj er inde på noget af de rigtige; den tidligere ejer har selvfølgelig slettet ALT på harddisken, så den nu skal partitioneres og formateres.
Avatar billede foreignhelp Nybegynder
25. august 2003 - 22:24 #7
Når jeg skriver C: og trykker enter - kan jeg derefter skrive DIR og så får jeg en liste med 14 filer (663.046 byte)  og 1.421.312 ledig.

Hvis jeg så skriver fdisk, får jeg:

Der er ingen tilgængelige harddiske.

Har jeg så ingen harrdisk?
Avatar billede squashguy Nybegynder
25. august 2003 - 22:25 #8
jo, c: er det ramdrev dit startdiskette laver
Avatar billede squashguy Nybegynder
25. august 2003 - 22:25 #9
gå ind i fdisk
Avatar billede foreignhelp Nybegynder
25. august 2003 - 22:25 #10
squashguy: "så den nu skal partitioneres og formateres"

Hvordan gør jeg det? Undskyld jeg er lidt PC handicappet
Avatar billede squashguy Nybegynder
25. august 2003 - 22:26 #11
læste ikke lige hele din besked. så må du nok en tur i bios.
Avatar billede dj__christian Nybegynder
25. august 2003 - 22:26 #12
Der burde sidde en harddisk i... men.. jeg har set det sammen problem som dig før.. du kan se i bios'en der hvor den skriver "Operating system not found".. i den firkant over den.. der plejer altid at stå hvilke dele der er sat til..
Avatar billede foreignhelp Nybegynder
25. august 2003 - 22:28 #13
dj, der er ingen firkant over "Operating system not found"
Avatar billede foreignhelp Nybegynder
25. august 2003 - 22:29 #14
OK, jeg tror den tidligere ejer har slettet ALT. Hvad gør jeg?
Avatar billede dj__christian Nybegynder
25. august 2003 - 22:30 #15
øhhh... så en ramme hvor der står en masse ting inden i??
Avatar billede foreignhelp Nybegynder
25. august 2003 - 22:31 #16
dj, teksten "Operating system not found" er det eneste der står når jeg starter op UDEN min startdiskette fra min stationære. Når jeg bruger startdisketten får jeg jo en anden fejl - se do
Avatar billede dj__christian Nybegynder
25. august 2003 - 22:33 #17
hmm.. okay.... har du en windows installation's cd-rom??
Avatar billede foreignhelp Nybegynder
25. august 2003 - 22:33 #18
Når jeg skriver C:\>fdisk

Får jeg et skærmbillede udelukkende med teksten:

Der er ingen tilgængelige harddiske.
C:\>
Avatar billede fromsej Praktikant
25. august 2003 - 22:33 #19
Så prøv Fdisk.
Og detect den i BIOS
Avatar billede foreignhelp Nybegynder
25. august 2003 - 22:34 #20
dj, ja jeg har windows 98 og ME upgrade
Avatar billede fromsej Praktikant
25. august 2003 - 22:34 #21
A:\>Fdisk <Enter>
Avatar billede foreignhelp Nybegynder
25. august 2003 - 22:35 #22
fromsej: Så prøv Fdisk.  Og detect den i BIOS

Hvad vil det sige? At jeg skal skrive

C:\>fdisk

Da får jeg svaret at der ikke er nogen tilgængelige harddiske
Avatar billede dj__christian Nybegynder
25. august 2003 - 22:36 #23
så boot op på disketten.. og klik "start computer med cd-rom" og smæk din win 98 cd i.. og gå over på dit cd-rom drev når du kan skrive i dos'en.. og skriv så install og klik enter.. så skulle installations programmet gerne starte..
Avatar billede fromsej Praktikant
25. august 2003 - 22:36 #24
Så må du i BIOS og finde et punkt omhandlende Detect harddrive
Avatar billede peet-49 Novice
25. august 2003 - 22:43 #25
Der kan ikke indstalleres noget, før HD er fundet af bios, så du skal en tur derind.
Avatar billede foreignhelp Nybegynder
25. august 2003 - 22:44 #26
fromsej, "Så må du i BIOS og finde et punkt omhandlende Detect harddrive" - jeg forstår ikke hvad dette betyder. Hvad gør jeg?
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. august 2003 - 22:44 #27
Du skal ikke skrive C:\fdisk - for fdisk ligger ikke på C: drevet. Fdisk ligger på A: drevet - derfor skal det også køres fra A:
Avatar billede foreignhelp Nybegynder
25. august 2003 - 22:44 #28
hvad er BIOS?
Avatar billede peet-49 Novice
25. august 2003 - 22:47 #29
Det er en styrechip, der bestemmer, hvad bundkortet er i stand til. Der kommer du normalt ind ved, at trykke på DEL knappen under opstart.
Avatar billede fromsej Praktikant
25. august 2003 - 22:47 #30
BIOS er det der starter op når du tænder maskinen, tryk <Del> når den tæller Ram.
Avatar billede foreignhelp Nybegynder
25. august 2003 - 22:52 #31
der sker ikke noget når jeg trykker Del ned. Der kommer en høj tone indimellem, kan det være en anden tast?
Avatar billede fromsej Praktikant
25. august 2003 - 22:53 #32
Ja, sagtens.
Hvilket mærke er PCén?
Avatar billede foreignhelp Nybegynder
25. august 2003 - 22:54 #33
Compaq Presario 1688 bærbar
Avatar billede peet-49 Novice
25. august 2003 - 22:58 #34
Prøv F2 eller F10
Avatar billede foreignhelp Nybegynder
25. august 2003 - 23:11 #35
OK - nu er jeg så inde i BIOS (det var F10)

Hvad gør jeg så? Skal jeg ind under: I/O Device Configuration?
Jeg kan ikke finde noget med "Detect harddrive"

Til alle - beklager denne lange tråd, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af det :-) Håber I forstår
Avatar billede fromsej Praktikant
25. august 2003 - 23:14 #36
Jeg kender ikke Compaq BIOS, så det kan jeg ikke hjælpe dig med. :o(
Avatar billede foreignhelp Nybegynder
25. august 2003 - 23:23 #37
Fromsej, OK tak for din hjælp - lidt surt jeg ikke kommer videre efter al dette :-) Måske jeg skal lave en ny tråd med Compaq BIOS?
Avatar billede fromsej Praktikant
25. august 2003 - 23:39 #38
Hold du bare åbent her, så kommer der en der kender den.
Avatar billede peet-49 Novice
26. august 2003 - 08:23 #39
Compaq har en lidt speciel bios, du må søge lidt derinde, og blive dus med den, du skal simpelhen lære, at forstå logiggen i den bios, der sker ikke noget ved, at lege lidt rundt med den, hver gang du vil ud af en streng, trykker du på ESC og går videre til næste punkt. Du kan altid trykke F1 for hjælp.
Avatar billede foreignhelp Nybegynder
16. september 2003 - 11:46 #40
Tak for jeres forsøg :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
16. september 2003 - 13:09 #41
Velbekomme, fandt du en løsning?