Avatar billede jakob_b Nybegynder
19. december 2000 - 11:22 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ny harddisk - ny BIOS ?

Jeg har installeret en Quantum Fireball 20 GB harddisk i min 5 år gamle Pentium. Mit problem er, at bios\'en kun kan se 8,4 GB. Skal bios\'en opdateres, eller kan man klare sig med en eller anden form for diskmanager ?
Hvor finder jeg evt. en ny BIOS ?

Tekniske oplysninger:
Award Modular BIOS v. 4.51PG
(id: 06/28/96 - i430vx - 2A59GJ6AC-00)
Motherboard: JT-586TS4, Rev. 3.0
(fabrikanten er Joss Technology, som tilsyneladende ikke længere eksisterer)
Chipsæt: Intel Triton 430VX, Rev. 2.0
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. december 2000 - 11:27 #1
Bios opdateringer får man normalt ved Motherboard leverandøren! Sorry!

Men til nogle diske, bla. IBM findes der noget software der måske kan gøre en forskel.

Aner ikke hvad det hedder, eller hvor man får det, men forhandleren ville være et godt gæt!
Avatar billede msmows Nybegynder
19. december 2000 - 11:45 #2
Hos Quantum kan du hente \"Ontrack Disk Manager\" der ville kunne løse dit problem.
Avatar billede handmade Nybegynder
19. december 2000 - 11:48 #3
Det letteste er nok at hente en Discmanger her hos Quantum:
http://www.quantum.com/support/csr/software/csr_software.htm

Med den kan du anvende hele din nye HDD
Avatar billede paul.z Nybegynder
19. december 2000 - 15:32 #4
Den Discmanager Du omtaler handmade - vil den osse kunne hjælpe mig med en 8 Gb Samsung HD i en 4 år gl. Hewlett Packard 100 Mhz ?
Den er født med kun 1.2 Gb - og ville da jeg forsøgte med en 13 Gb - netop ikke se ale 13 Gb
Siden fik jeg en diskette fra HP i københavn  men jeg har endnu ikke haft mod på og hjælp til at opdateree  BIOSén - Men det er netop eet af mine problemer...
Avatar billede steffen Nybegynder
19. december 2000 - 16:56 #5
Linux behøver ingen BIOS-update (den bruger ikke funktionerne i BIOS\'en, simpelthen).

Til windows-operativ-systemerne er der softwaren man kan hente på de forskellige leverandørers sider, Ontrack er nævnt.

Til OS/2 er der desværre ikke så mange muligheder, der skal en  ægte BIOS-update til.
Avatar billede jj2 Nybegynder
19. december 2000 - 20:54 #6
>>jakob_b

Seagate har en EZ-drive & Maxtor en Maxblast bios udvidelse som skrives på boot-sektor. -Jeg har kun prøvet EZ-drive for nogle år siden og jeg erfarede følgende:

1. -Hver gang jeg startede computeren spurgtes efter diskette i A-drev.

2. -Windows 95 nægtede at lade sig installere på en \'non-dos-patition\', hvilket vist også var en af de mange unødvendige begrænsninger, som Microsoft havde indbygget i windows?
-Og som irriterede HDD-fabrikanter.

3. -Så jeg klarede det ved at installere windows 95 på en mindre HDD og så kopiere den over på EZ-drive. -Det virkede ganske udmærket.

4. -Maxtor har en meget omfattende og detaljeret beskrivelse af de forskellige HDD-grænser og metoder til at overvinde dem.

Håber det også hjælper?

MVH
jj2
Avatar billede paul.z Nybegynder
19. december 2000 - 22:41 #7
ja Tak skal I ha´ Jeg vil køre WIN/LINUX på både min nye PC og på HP´en der var født med 1.2 Gb og WIN95.  Dét m.WIN-versionen referer til noget jeg har hørt før ...
Måské jeg skal prøve at se hvad der gemmer sig på min nye driver-diskette til 30 Gb-MAXTOR HDD´en ?
Foreløbig tak-Jeg prøver at downloade diskussionen
Og kunne genfinde link her til på e-mail
zachariasenpaul@hotmail.com - Hej !
Avatar billede handmade Nybegynder
19. december 2000 - 23:01 #8
paul.z,
Har først kigget på Eksperten igen nu til aften - ja, en bootmanger burde også kunne hjælpe dig, hvis ikke du har mod på en BIOS-opgradering... prøv at se om ikke Samsung har en
Avatar billede paul.z Nybegynder
19. december 2000 - 23:51 #9
Tak for svar: handmade-  Ja det med mod på at opdatere BIOS´en går på at det skulle kunne gå galt !  Og så er man jo først på ski... Herrens Mark - Især hvis den ikke sidder i sokkel men er \"loddet\" i bundkortet.
Det skulle ikke være let/billigt at få brændt en ny.  (Interessant parameter ved køb af nyt bundkort !)  -  På mit kursus Byg eller opgradér din PC - har jeg jo lært at hvis man vil opgradére noget - så ender man let med at det kun er Net-ledningen og misemåtten der kan genbruges - elv dust-coveret til skærmen bliver måske for småt.  -  Jeg tygger lige lidt på alt det her -
Alt ialt kan det vel forståes som en helhed, og lade sig gøre.  -  Tak fra Paul.Z

Avatar billede jakob_b Nybegynder
25. december 2000 - 21:59 #10
Tak for de mange svar !
Jeg valgte at downloade en Disc Manager fra Quantum. Det løste mit problem - nu kan jeg se alle 20 GB på harddisken, selv med min gamle BIOS.

Tak for hjælpen  -  Jakob_B
Avatar billede paul.z Nybegynder
26. december 2000 - 00:47 #11
Opmuntrende \"Julegave  Jakob_B - Jeg går jo og tumler med det tilsvarende problem med min Hewlett-Packard  Pentium 100 - Men der er håb om ;:  Et Godt Nyt År - Jeg siger osse Tak ! Paul.Z